AnonymBruker Skrevet i går, 12:09 #1 Skrevet i går, 12:09 Hei, Jeg har både bachelor og master i samfunnsvitenskap. Jeg får ikke jobb. På intervjuer til alt fra konsulentstillinger, rådgivere, studieveiledere, får jeg beskjed om at jeg mangler erfaring. Jeg har mange deltidsjobber som involverer arbeid med mennesker, blant annet koordinering og veiledning av gruppearbeid for studenter, fasilitering, samt frivillig arbeid. Jeg har erfaring i mye av det stillingene utlyser, men kommer ikke inn i arbeidsmarkedet da jeg mangler erfaring i feks saksbehandling, offentlig forvaltning, kjennskap til regelverk. Når jeg har hatt arbeidspraksis for å få erfaring, er det kun arbeidsgivere i kundeservice som tar meg i mot. Jeg får ikke arbeidserfaring jeg trenger for å komme meg videre. Nå har jeg hull i cvn, og de siste arbeidsforholdende er kundeservice. Er det verdt å ta nettstudier hos feks kristiania I kontormedarbeider/administrasjon? Jeg må betale selv da jeg har maxet lånekassen. Anonymkode: 5d457...2af
AnonymBruker Skrevet i går, 12:13 #2 Skrevet i går, 12:13 Hadde ikke gjort det, tror ikke du får igjen for det.. Anonymkode: d0a68...73a
AnonymBruker Skrevet i går, 12:25 #3 Skrevet i går, 12:25 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde ikke gjort det, tror ikke du får igjen for det.. Anonymkode: d0a68...73a Hvilke tanker ligger bak at du ikke tror jeg får noe ut av det? Er genuint nysgjerrig. -Ts Anonymkode: 5d457...2af
AnonymBruker Skrevet i går, 12:30 #4 Skrevet i går, 12:30 Om du har en mastergrad. Og tilbakemeldingen er at du ikke har erfaring. Så hjelper det i alle fall ikke med enda et studium, og i alle fall ikke noe som er tatt bak en skjerm. Flytt på deg. Er man villig til det er det alltid muligheter. Om så en fot innafor i noe nesten-relevant, for å så å jobbe seg inn. Anonymkode: c2007...ab1 2 1
Summeer Skrevet i går, 12:35 #5 Skrevet i går, 12:35 Du mangler ikke papirer. Du mangler arbeidserfaring. Søk bredt. Finn deg en jobb som ikke nødvendigvis er relevant, og ta et verv på fritiden der du får konkrete eksempler på ting du gjør som du kan trekke frem i søknader senere. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:41 #6 Skrevet i går, 12:41 Summeer skrev (3 minutter siden): Du mangler ikke papirer. Du mangler arbeidserfaring. Søk bredt. Finn deg en jobb som ikke nødvendigvis er relevant, og ta et verv på fritiden der du får konkrete eksempler på ting du gjør som du kan trekke frem i søknader senere. Jeg har flere jobber på cvn som jeg har tatt som ikke nødvendigvis er relevant. Det er nettopp problemet. Jeg får ikke arbeidserfaringen jeg trenger. Jeg er flink til å skrive søknader som trekker frem det jeg har av erfaring og hvorfor det er nyttig. Tilbakemeldingene jeg får er likevel at de velger noen som har spesifikt erfaring med akkurat den jobben jeg søker, så jeg får ikke foten inn for å nettopp få erfaring. Anonymkode: 5d457...2af
AnonymBruker Skrevet i går, 12:43 #7 Skrevet i går, 12:43 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvilke tanker ligger bak at du ikke tror jeg får noe ut av det? Er genuint nysgjerrig. -Ts Anonymkode: 5d457...2af AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har flere jobber på cvn som jeg har tatt som ikke nødvendigvis er relevant. Det er nettopp problemet. Jeg får ikke arbeidserfaringen jeg trenger. Jeg er flink til å skrive søknader som trekker frem det jeg har av erfaring og hvorfor det er nyttig. Tilbakemeldingene jeg får er likevel at de velger noen som har spesifikt erfaring med akkurat den jobben jeg søker, så jeg får ikke foten inn for å nettopp få erfaring. Anonymkode: 5d457...2af Hvis dette er tonen din også i intervjuer så er det ikke rart det går trått... Og da ville nok jeg også pekt på erfaring - i det å kommunisere godt med de du skal jobbe med. Anonymkode: c2007...ab1 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:48 #8 Skrevet i går, 12:48 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis dette er tonen din også i intervjuer så er det ikke rart det går trått... Og da ville nok jeg også pekt på erfaring - i det å kommunisere godt med de du skal jobbe med. Anonymkode: c2007...ab1 Herregud. Anonymkode: 5d457...2af 2
Summeer Skrevet i går, 13:19 #9 Skrevet i går, 13:19 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har flere jobber på cvn som jeg har tatt som ikke nødvendigvis er relevant. Det er nettopp problemet. Jeg får ikke arbeidserfaringen jeg trenger. Jeg er flink til å skrive søknader som trekker frem det jeg har av erfaring og hvorfor det er nyttig. Tilbakemeldingene jeg får er likevel at de velger noen som har spesifikt erfaring med akkurat den jobben jeg søker, så jeg får ikke foten inn for å nettopp få erfaring. Anonymkode: 5d457...2af Men du har ikke jobbet samtidig, og det mangler derfor noen ankere inn til faktisk arbeid. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:27 #10 Skrevet i går, 13:27 Som andre sier, du trenger ikke flere studiepoeng, du trenger erfaring. Du sier at du har hatt arbeidspraksis, men at du kun har fått dette innen kundeservice. Var det veilederen din i Nav som fikset dette? Hvis ja, kan du bidra mer i prosessen selv og på den måten bidra til mer relevant arbeidspraksis? Har du sjekket om det finnes traineprogram eller liknende du kan søke på? Anonymkode: 3da79...c8f 2 2
Seff Skrevet i går, 13:28 #11 Skrevet i går, 13:28 Tviler sterkt på at det hjelper med nettstudier i din situasjon. Hvis du allerede har master og ikke får jobb, skjønner jeg ikke hva nettkurs i mer eller mindre det samme emnet, men med lavere status skal bidra til. Men du nevner at du mangler kjennskap til regelverk. Da hadde jeg heller studert noen juridiske emner for å tette igjen det hullet. Hvis det kun er relevant erfaring du mangler, tror jeg egentlig du får mer igjen for å søke på deltidsstillinger, vikariat osv. Har du prøvd bemanningsfirma? Ev. flytte på deg for å få jobb? 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:46 #12 Skrevet i går, 13:46 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Som andre sier, du trenger ikke flere studiepoeng, du trenger erfaring. Du sier at du har hatt arbeidspraksis, men at du kun har fått dette innen kundeservice. Var det veilederen din i Nav som fikset dette? Hvis ja, kan du bidra mer i prosessen selv og på den måten bidra til mer relevant arbeidspraksis? Har du sjekket om det finnes traineprogram eller liknende du kan søke på? Anonymkode: 3da79...c8f Seff skrev (12 minutter siden): Tviler sterkt på at det hjelper med nettstudier i din situasjon. Hvis du allerede har master og ikke får jobb, skjønner jeg ikke hva nettkurs i mer eller mindre det samme emnet, men med lavere status skal bidra til. Men du nevner at du mangler kjennskap til regelverk. Da hadde jeg heller studert noen juridiske emner for å tette igjen det hullet. Hvis det kun er relevant erfaring du mangler, tror jeg egentlig du får mer igjen for å søke på deltidsstillinger, vikariat osv. Har du prøvd bemanningsfirma? Ev. flytte på deg for å få jobb? Jeg har fått hjelp av nav, og har kontaktet folk selv. Alt fra kommunen til private. Svarene vi får er at de ikke har ressurser til å ta i mot noen. Det virker som praksis i kommunen hvertfall, blir prioritert til de med lav utdannelse eller har lav språkkunnskap. Når det gjelder nettstudier, så er det jeg tenkte på kurs som gir meg utdannelse i regnskap, og it-verktøy. Jeg er enig at jeg ikke trenger flere poeng eller utdannelse i seg selv over nett. Det var mer for å få konkret kontorverktøy siden jobbene der ute ofte krever mer administrativ erfaring. Jeg går i behandling her jeg bor, så nå er det ikke aktuelt å flytte. Anonymkode: 5d457...2af
AnonymBruker Skrevet i går, 14:09 #13 Skrevet i går, 14:09 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har fått hjelp av nav, og har kontaktet folk selv. Alt fra kommunen til private. Svarene vi får er at de ikke har ressurser til å ta i mot noen. Det virker som praksis i kommunen hvertfall, blir prioritert til de med lav utdannelse eller har lav språkkunnskap. Når det gjelder nettstudier, så er det jeg tenkte på kurs som gir meg utdannelse i regnskap, og it-verktøy. Jeg er enig at jeg ikke trenger flere poeng eller utdannelse i seg selv over nett. Det var mer for å få konkret kontorverktøy siden jobbene der ute ofte krever mer administrativ erfaring. Jeg går i behandling her jeg bor, så nå er det ikke aktuelt å flytte. Anonymkode: 5d457...2af Hvis du skal ta mer utdanning ellers kurs, ville jeg sjekket veldig nøye hva som er etterspurt og ettertraktet kompetanse. Anonymkode: 3da79...c8f
AnonymBruker Skrevet i går, 14:25 #14 Skrevet i går, 14:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg har både bachelor og master i samfunnsvitenskap. Jeg får ikke jobb. På intervjuer til alt fra konsulentstillinger, rådgivere, studieveiledere, får jeg beskjed om at jeg mangler erfaring. Jeg har mange deltidsjobber som involverer arbeid med mennesker, blant annet koordinering og veiledning av gruppearbeid for studenter, fasilitering, samt frivillig arbeid. Jeg har erfaring i mye av det stillingene utlyser, men kommer ikke inn i arbeidsmarkedet da jeg mangler erfaring i feks saksbehandling, offentlig forvaltning, kjennskap til regelverk. Når jeg har hatt arbeidspraksis for å få erfaring, er det kun arbeidsgivere i kundeservice som tar meg i mot. Jeg får ikke arbeidserfaring jeg trenger for å komme meg videre. Nå har jeg hull i cvn, og de siste arbeidsforholdende er kundeservice. Er det verdt å ta nettstudier hos feks kristiania I kontormedarbeider/administrasjon? Jeg må betale selv da jeg har maxet lånekassen. Anonymkode: 5d457...2af Kommer lit an på, er mest juss som er relevant da om en søker saksbehandlings jobb. Er rimelig sikkert på at 9/10 saksbehandlere i universitet får tilbudet om å ta utdanning i forvaltningsrett eller få avslutnings avtale meds slutt lønn. Det med erfaring (i kunnskaps departementet, når en har lekt med litteratur og ikke kan noe annet) for å kompensere juss kompetanse er bare tull, og er like dumt som at Iseral tar inn autister i militæret - det blir, ... "årsaken til at alt går så galt, må jo være på grunn av [La oss skape en årsak]" Så lenge du skaffer deg relevant ny oppdatert juridisk kompetanse, så er jeg rimelig sikker - på tross av manglende erfaring - at du får jobb muligheter innen saksbehandling.🙂 Anonymkode: 78ab1...fee 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:10 #15 Skrevet i går, 15:10 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kommer lit an på, er mest juss som er relevant da om en søker saksbehandlings jobb. Er rimelig sikkert på at 9/10 saksbehandlere i universitet får tilbudet om å ta utdanning i forvaltningsrett eller få avslutnings avtale meds slutt lønn. Det med erfaring (i kunnskaps departementet, når en har lekt med litteratur og ikke kan noe annet) for å kompensere juss kompetanse er bare tull, og er like dumt som at Iseral tar inn autister i militæret - det blir, ... "årsaken til at alt går så galt, må jo være på grunn av [La oss skape en årsak]" Så lenge du skaffer deg relevant ny oppdatert juridisk kompetanse, så er jeg rimelig sikker - på tross av manglende erfaring - at du får jobb muligheter innen saksbehandling.🙂 Anonymkode: 78ab1...fee Takk. Er det mulig å få en juridisk jobb uten juss? Det er ikke juss jeg er utdannet i 😊 Anonymkode: 5d457...2af
Summeer Skrevet i går, 15:41 #16 Skrevet i går, 15:41 Du skal ikke kimse av å jobbe på kundeservice! Det er jo 1.linje saksbehandling! Veldig verdifull erfaring, og hvorfor søker du deg ikke den veien og får foten innafor der? Mange av oss med samfunnsvitenskapelige grader jobber med noe annet enn "samfunnsvitenskap" jeg startet selv på et kundesenter for forsikring på 3 mnd midlertidige kontrakter. Jobbet sånn ett år før jeg fikk napp på en intern stilling (som heller ikke var relevant ifht utdanning) så bygget jeg på med noen studiepoeng på kveldstid innen det jeg jobbet med for å bli mer kvalifisert den veien. Og etter det tok det av og hele veien videre har jeg blitt headhuntet. Jobber nå som leder der man kan si at kultur,- og samfunnsfagene jeg tok egentlig er relevante. Fagfeltet jeg leder er en kombinasjon av kulturfag, forsikring (!) og påbygget jeg tok da jobberfaringen tok meg i en retning jeg ville spesialisere meg i. Jeg fikk jobben nettopp fordi jeg skilte meg ut med å ha jobbet "på bunnen" med kundekontakt. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #17 Skrevet i går, 16:26 Summeer skrev (42 minutter siden): Du skal ikke kimse av å jobbe på kundeservice! Det er jo 1.linje saksbehandling! Veldig verdifull erfaring, og hvorfor søker du deg ikke den veien og får foten innafor der? Mange av oss med samfunnsvitenskapelige grader jobber med noe annet enn "samfunnsvitenskap" jeg startet selv på et kundesenter for forsikring på 3 mnd midlertidige kontrakter. Jobbet sånn ett år før jeg fikk napp på en intern stilling (som heller ikke var relevant ifht utdanning) så bygget jeg på med noen studiepoeng på kveldstid innen det jeg jobbet med for å bli mer kvalifisert den veien. Og etter det tok det av og hele veien videre har jeg blitt headhuntet. Jobber nå som leder der man kan si at kultur,- og samfunnsfagene jeg tok egentlig er relevante. Fagfeltet jeg leder er en kombinasjon av kulturfag, forsikring (!) og påbygget jeg tok da jobberfaringen tok meg i en retning jeg ville spesialisere meg i. Jeg fikk jobben nettopp fordi jeg skilte meg ut med å ha jobbet "på bunnen" med kundekontakt. Takk for svar. Jeg har i de kundeservicejobbene jeg har hatt, hatt minimalt med saksbehandleroppgaver, da jeg ikke hadde lov rett og slett til å utføre dem. Jeg får bare prøve videre Anonymkode: 5d457...2af
AnonymBruker Skrevet i går, 17:11 #18 Skrevet i går, 17:11 Jeg ville også prøvd å gå kundeserviceveien og bygget meg opp derfra. Og jeg ville aldri ha betalt i dyre dommer for mer utdanning fra en privat skole, se heller til Høgskulen i Volda om du føler for å studere noe mer, de har nettbaserte emner innen administrasjon. Anonymkode: 9ae4b...8c4
AnonymBruker Skrevet i går, 20:01 #19 Skrevet i går, 20:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Jeg har i de kundeservicejobbene jeg har hatt, hatt minimalt med saksbehandleroppgaver, da jeg ikke hadde lov rett og slett til å utføre dem. Jeg får bare prøve videre Anonymkode: 5d457...2af Jeg synes heller ikke kundeservice høres ut som en dum vei å gå. Med tanke på at du har erfaring fra dette, og en samfunnsvitenskapelig master, vil jeg også tro at du er kvalifisert for å jobbe i Navs kontaktsenter. De lyser ikke så ofte ut stillinger, men når de først lyser ut, så er det gjerne ganske mange i slengen. Det er nok en ganske krevende jobb, men den vil kunne gi deg veldig verdifull erfaring. Anonymkode: 3da79...c8f
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kommer lit an på, er mest juss som er relevant da om en søker saksbehandlings jobb. Er rimelig sikkert på at 9/10 saksbehandlere i universitet får tilbudet om å ta utdanning i forvaltningsrett eller få avslutnings avtale meds slutt lønn. Det med erfaring (i kunnskaps departementet, når en har lekt med litteratur og ikke kan noe annet) for å kompensere juss kompetanse er bare tull, og er like dumt som at Iseral tar inn autister i militæret - det blir, ... "årsaken til at alt går så galt, må jo være på grunn av [La oss skape en årsak]" Så lenge du skaffer deg relevant ny oppdatert juridisk kompetanse, så er jeg rimelig sikker - på tross av manglende erfaring - at du får jobb muligheter innen saksbehandling.🙂 Anonymkode: 78ab1...fee Beklager avsporingen, men hør forskjellen på uttalen av "juridisk kompetanse", "rimelig sikker" og "sluttlønn" og "saksbehandlingsjobb" og "jobbmuligheter". Det jeg vil fram til, er at hvis man uttaler et sammensatt ord som ett ord på norsk, skal det også skrives som ett ord på norsk. Anonymkode: 81aba...c15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå