Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg underviser voksne som frivillig lærer et språk. Problemet er at mange stadig kommer for sent. Selvfølgelig har de ofte en god grunn, men ikke alltid. Noen tips om hvordan jeg kan få dem til å passe klokka bedre?

(Jeg er ganske ny i gamet)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Dersom forseintkomminga forstyrre undervisningen ville eg gitt besjed om at dersom dei ikkje greier å komme tidsnok, kan dei la vere å komme. Dette har eg trua med, og det hjelper faktisk folk til å skjerpe seg!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville sagt det at over respekt for deg og de andre i undervisningen er det et krav at follk ikke kommer slengende et stykke inn i timen. Si at det er frustrerende for deg, og ikke minst uhøflig.

Jeg har en lærer på studiestedet mitt som i første time sa at forsentkomming, spising i timene og mobiltelefoner ikke var tillatt i hennes timer. Var man sent ute, kunne man vente til pausen før man kom inn i klasserommet. (Vi har alltid dobbelttimer). Dette er de beste timene vi har, de er rolige og vi får konsentrert oss uten at folk kommer og går.. Hun var også veldig konsekvent hvis det var noen som ikke fulgte hennes "regler", så stoppet hun opp i undervisningen, og gjørde hele situasjonen svært pinlig for den som forstyrret.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor underviser du? For noen steder er det jo krav om å møte opp, ellers får de trekk i lønnen...

Ellers er jeg enig med de andre

Gjest Gjest
Skrevet

Alle kan jo oppleve å komme forsent fordi det skjer noe uforutsett da. Men så har du enkelte mennesker som konsekvent kommer forsent og en stor del av dem tror jeg faktisk er uforbederlige. Det er nesten så de ikke kan hjelpe for det. Begge mine foreldre er av typen som kommer minst en time forsent. Selv er jeg manisk presis, gjerne opptil en halvtime for tidlig.

Du kan selvfølgelig gjøre noe for å bedre dine egne arbeidsvilkår. Du kan si undervisningen starter presis og deretter låse døren rett og slett?

Skrevet

I første omgang må du sørge for å ta det opp på generelt grunnlag, uten å henge ut noen spesiell. Presiser at undervisningen begynner presis, og at du forutsetter at alle er på plass da. Deretter sørger du for å ha nøyaktig klokke, og starte presis.

Din neste utfordring blir å gjøre det vanskelig for dem som kommer for sent. Hvis du er grei og oppdaterer dem når de kommer, så tjener de på å komme sent. Hvis du gjennomgår helt kritisk/viktige elementer tidlig, uten senere forklaring, så straffer det seg fort å komme sent.

En mulighet kan være å gjennomgå en viktig regel det første kvarteret, og gi dem oppgaver de selv skal løse etterpå. De som kommer sent, får beskjed om å gjøre oppgaver, og lese i boka på siden xx hvis de lurer på reglene. Du må ikke falle for fristelsen til å hjelpe dem med individuell forklaring da, altså :sjenert:

Jeg har hatt det samme problemet når jeg underviser på høyskoler. Da har jeg gjerne lagt opp til en veldig artig og relevant gruppeøvelse først, som så fungerer som referanseramme for resten av forelesningen. De som kommer sent, mister da veldig mange av poengene, samtidig som de ser at de andre studentene har hatt det artig, og har stort utbytte. Så kan de sitte der og se forvirret ut - neste gang kommer de sannsynligvis tidsnok.

Jeg har ikke noen tro på å låse døra, det synes det blir en uproff måte å forholde seg til voksne studenter på.

Dilemmaet for oss som driver undervisning, er at oppmøtet til en viss grad reflekterer evalueringene av undervisningen, derfor må det også tas som et signal om justering.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg underviser voksne som frivillig lærer et språk. Problemet er at mange stadig kommer for sent. Selvfølgelig har de ofte en god grunn, men ikke alltid. Noen tips om hvordan jeg kan få dem til å passe klokka bedre?

(Jeg er ganske ny i gamet)

Vi vet at et klokkeslett som er bestemt ikke er så nøye i andre land. (om det er fremmedspråklig du underviser) avtaler man et tidspunkt, så kan de gjerne komme langt etter tiden.

Lær de først at i Norge, så betyr et klokkeslett veldig mye.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Vi vet at et klokkeslett som er bestemt ikke er så nøye i andre land. (om det er fremmedspråklig du underviser) avtaler man et tidspunkt, så kan de gjerne komme langt etter tiden.

Lær de først at i Norge, så betyr et klokkeslett veldig mye.

Les innleggene tilk de andre som har svart i tråden.

Nordmenn presise?? Never :ler::sjarmor:;)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her!

Nasjonaliteten har ikke så mye å si på om de kommer for sent, virker det som. Jeg har vært usikker på hva jeg skal si, for på en måte så er det bedre at de kommer sent enn at de ikke kommer. Noen (men sikkert ikke alle) har jobber som gjør at de ofte kommer for sent. Samtidig går de glipp av noe hvis de kommer for sent (repeterer de første minuttene, men deretter forklarer jeg nye ting). Men hvis de ikke kommer, går de jo glipp av alt.

Skrevet

Jeg jobber med opplæring på en arbeidsplass og har med bla. opplæring av nyansatte.

Første dagen informerer vi om at forsentkomming, bruk av mobil, surfing på internett osv. ikke aksepteres.

Vi oppretter i tillegg en strek-plakat der vi setter en strek ut for navnet til den som kommer for sent.

Ved 5 streker blir det en reaksjon - ikke alvorlig, noe gruppen selv kommer bestemmer.

Dette kan være at man skal bake en kake til resten av gruppa, spandere en øl på fredagspilsen, gi aller i gruppa 10 min. skuldermassasje.

På denne måten blir det veldig fokus på dette med forsentkomming og jeg har kun få ganger opplevd at noen har fått 5 streker.

Ellers er det viktig at det presiseres at om noen kommer for sent vil de gå glipp av mye undervisning. Ikke vent på de som kommer for sent og ikke gi de oppdatering i etterkant. Da vil de fleste selv skjønne at de havner etter dersom de kommer for sent.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg jobber med opplæring på en arbeidsplass og har med bla. opplæring av nyansatte.

Første dagen informerer vi om at forsentkomming, bruk av mobil, surfing på internett osv. ikke aksepteres.

Vi oppretter i tillegg en strek-plakat der vi setter en strek ut for navnet til den som kommer for sent.

Ved 5 streker blir det en reaksjon - ikke alvorlig, noe gruppen selv kommer bestemmer.

Dette kan være at man skal bake en kake til resten av gruppa, spandere en øl på fredagspilsen, gi aller i gruppa 10 min. skuldermassasje.

På denne måten blir det veldig fokus på dette med forsentkomming og jeg har kun få ganger opplevd at noen har fått 5 streker.

Ellers er det viktig at det presiseres at om noen kommer for sent vil de gå glipp av mye undervisning. Ikke vent på de som kommer for sent og ikke gi de oppdatering i etterkant. Da vil de fleste selv skjønne at de havner etter dersom de kommer for sent.

Er det mulig? er det voksne folk? Streker ved navn og ved 5 , så blir det en reaksjon? tavle med streker skulle ikke være nødvendig. mulig dette er en liten bedrift som gjør slikt. At de ansatte finner seg i dette. Passer i barnehage

Skrevet
Er det mulig? er det voksne folk? Streker ved navn og ved 5 , så blir det en reaksjon? tavle med streker skulle ikke være nødvendig. mulig dette er en liten bedrift som gjør slikt. At de ansatte finner seg i dette. Passer i barnehage

Joda, voksne folk og ingen liten arbeidsplass, nei (en av landets største, faktisk...... ;) ).

Har kun fått positive tilbakemeldinger på denne ordningen. Har inntrykk av at folk syns det er litt artig med slikt som ikke bare er alvor.

De får jo selv bestemme hvilken reaksjon som skal benyttes og dette er med på å gjøre folk i gruppa bedre kjent med hverandre - det blir en slags "snakkis".

Skjønner at det kan virke litt rart.......har kanskje ikke klart å forklare prinsippet godt nok, men det funker veldig bra her hos oss.

Gjest Føler meg truffet...
Skrevet
Alle kan jo oppleve å komme forsent fordi det skjer noe uforutsett da. Men så har du enkelte mennesker som konsekvent kommer forsent og en stor del av dem tror jeg faktisk er uforbederlige. Det er nesten så de ikke kan hjelpe for det. Begge mine foreldre er av typen som kommer minst en time forsent. Selv er jeg manisk presis, gjerne opptil en halvtime for tidlig.

Hos meg er det kronisk...

Ja, jeg er en av de som føler meg truffet og beklager...

Jeg går selv på undervisning for voksne, og har en lei tendens til å komme for sent. Aldri mye, men 3-10 minutter er ganske vanlig. Vet ikke helt hva jeg skal unnskylde meg med, men travelt på morgenen er det virkelig hos oss. Jeg har ca 30 min. reisevei til skolen og beregner det ganske godt. Men av og til kan det skjære seg med 1- 2 minutter eller rødt lys gjennom byen og da er det gjort...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville sagt det at over respekt for deg og de andre i undervisningen er det et krav at follk ikke kommer slengende et stykke inn i timen. Si at det er frustrerende for deg, og ikke minst uhøflig.

Jeg har en lærer på studiestedet mitt som i første time sa at forsentkomming, spising i timene og mobiltelefoner ikke var tillatt i hennes timer. Var man sent ute, kunne man vente til pausen før man kom inn i klasserommet. (Vi har alltid dobbelttimer). Dette er de beste timene vi har, de er rolige og vi får konsentrert oss uten at folk kommer og går.. Hun var også veldig konsekvent hvis det var noen som ikke fulgte hennes "regler", så stoppet hun opp i undervisningen, og gjørde hele situasjonen svært pinlig for den som forstyrret.

Ja, dette er jeg enig i. Si direkte til dem, klart og tydelig, at det er veldig uhøflig å ikke komme tidsnok. Si at du ikke liker det og at de bør skjerpe seg.

Skrevet
Hos meg er det kronisk...

Ja, jeg er en av de som føler meg truffet og beklager...

Jeg går selv på undervisning for voksne, og har en lei tendens til å komme for sent. Aldri mye, men 3-10 minutter er ganske vanlig. Vet ikke helt hva jeg skal unnskylde meg med, men travelt på morgenen er det virkelig hos oss. Jeg har ca 30 min. reisevei til skolen og beregner det ganske godt. Men av og til kan det skjære seg med 1- 2 minutter eller rødt lys gjennom byen og da er det gjort...

Så får du stille inn hodet på at det tar 35 min da og heller komme et minutt for tidlig ;)

Det er så irriterende at noen alltid kommer forseint. Det stjeler tid fra undervisningen og fra de andre som ønsker å komme videre. Vi hadde en lærer på videregående som låste døren nøyaktig når timen skulle starte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...