Gå til innhold

Ute i kulden hos dps..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har gått til behandling i form av samtaleterapi hos dps ca 6mnd. Jeg ønsker å bytte behandler pga jeg ikke føler kjemi/tillit lenger. Dette er tatt opp med behandler men det er tydlighvis ikke aktuelt og jeg får til svar om at "siden jeg blir så utmattet og sliten av timene så er det bedre for meg å ta pause fra dps". Det er jo en grunn til at jeg blir sliten og utmattet? Jeg har en bagasje med meg og ting jeg snakker om er jo ikke bearbeidet, er jo DERFOR jeg går til dps!!

Hun mener jeg skal ta en pause og søke dps på nytt etter en stund men det er jo ingen automatikk i at jeg får innvilget dps på nytt seinere. I tillegg går jeg fast på Brintellix antidepressiva som jeg har fått via dps og så skal jeg ikke gå til noen form for behandling/oppfølging mens jeg går på medisiner? Føler meg ute i kulden og aleine!

Er jo normalt å ikke ha kjemi med første behandler man har og skal kunne få bytte? Er klar over at det kan ta tid å få ny.

Hva hadde dere gjort? Er ikke dere enig med meg i at dette er VELDIG merkelig oppførsel..

Anonymkode: 023fd...286

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du svart det du skriver her?

Anonymkode: f897d...4c4

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Ville sagt det du skriver her. Mulig de vil si at det er fastlegens ansvar å følge opp mtp medisiner, men det du skriver som svar på at du blir sliten etter timene er absolutt verdt å si til dem. Stå på ditt. Heia deg! 

Anonymkode: 83a02...02a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du svart det du skriver her?

Anonymkode: f897d...4c4

Jepp👍 hjelper ikke hva jeg sier. Virker som om det går på behandlers ære, at jeg må ha en annen.. 

Får heller ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke kan få en annen annet enn at jeg trenger pause fra dps. Det trenger jeg IKKE!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med deg. Ville sagt det du skriver her. Mulig de vil si at det er fastlegens ansvar å følge opp mtp medisiner, men det du skriver som svar på at du blir sliten etter timene er absolutt verdt å si til dem. Stå på ditt. Heia deg! 

Anonymkode: 83a02...02a

Har sagt det jeg skriver i innlegget. Hjelper ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende erfaring, og jeg kom meg aldri inn i den offentlige psykologien igjen etter å ha avsluttet pga tvang/avvisning fra den ene psykologen som jeg ikke hadde noe kjemi med. Står nå uten noe, som er krise. 

Da min psykolog avsluttet det skrev hun i papirene at det var jeg som var vanskelig og ikke hadde personkjemi. Men 100% var det hun som var problemet.

Mener at du har rett på bytte, så ikke gi deg. Sjekk opp avtalen og reglementet og kontakt høyere hold.

Anonymkode: bd7d7...e54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere byttet behandler pga manglende kjemi og det har ikke vært noe problem. Har også hatt pause i behandling da det ble for mye for meg, så akkurat det kan jo være godt ment. Men jeg tror ikke de kan avbryte behandlingen hvis ikke du sier deg enig, akkurat det er jeg litt usikker på. 

Når det gjelder medisinen så kan du få oppfølging via fastlegen. 

Anonymkode: 63eef...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende erfaring, og jeg kom meg aldri inn i den offentlige psykologien igjen etter å ha avsluttet pga tvang/avvisning fra den ene psykologen som jeg ikke hadde noe kjemi med. Står nå uten noe, som er krise. 

Da min psykolog avsluttet det skrev hun i papirene at det var jeg som var vanskelig og ikke hadde personkjemi. Men 100% var det hun som var problemet.

Mener at du har rett på bytte, så ikke gi deg. Sjekk opp avtalen og reglementet og kontakt høyere hold.

Hvis Behandler lyver så er det dårlig..

Vet ikke hva h*n skriver om meg.. men å ønske en ny behandler er jo ikke unormalt? Har ikke skiftet Behandler før heller så skjønner ikke problemet..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tidligere byttet behandler pga manglende kjemi og det har ikke vært noe problem. Har også hatt pause i behandling da det ble for mye for meg, så akkurat det kan jo være godt ment. Men jeg tror ikke de kan avbryte behandlingen hvis ikke du sier deg enig, akkurat det er jeg litt usikker på. 

Når det gjelder medisinen så kan du få oppfølging via fastlegen. 

Hva skal jeg si til NAV når jeg ikke går til behandlig? Har aap og der må jeg hver 14 dag krysse av for at jeg går til behandling. Hvis jeg mister plassen nå ligger jeg tynt an økonomisk.

Jeg vil ha en ny behandler, ikke noen pause. Når jeg har gått mer enn 14 dager mellom timene blir jeg stresset og usikker så jeg trenger det så sårt...

AnonymBruker
Skrevet

Kan være kapasitetmangel, eller at de opplever at du ikke prøver å bli bedre engang (evt. ikke klar for terapi). Jeg fikk den beskjeden da jeg var 20-21 år og ble henvist på DPS iallfall, og det etter bare første samtale. Heldigvis fantes det andre alternativer, så jeg prøvde noe annet der jeg faktisk fikk hjelp, for jeg hadde så absolutt behov og var skikkelig syk, jeg klarte bare ikke å åpne meg i den aller første samtalen. 

Det du kan gjøre, om du ikke kommer noen vei nå, er å sende klage til statsforvalteren.

Anonymkode: 64e45...000

AnonymBruker
Skrevet

Kan være kapasitetmangel, eller at de opplever at du ikke prøver å bli bedre engang (evt. ikke klar for terapi). Jeg fikk den beskjeden da jeg var 20-21 år og ble henvist på DPS iallfall, og det etter bare første samtale. Heldigvis fantes det andre alternativer, så jeg prøvde noe annet der jeg faktisk fikk hjelp, for jeg hadde så absolutt behov og var skikkelig syk, jeg klarte bare ikke å åpne meg i den aller første samtalen. 

Det du kan gjøre, om du ikke kommer noen vei nå, er å sende klage til statsforvalteren.

Anonymkode: 64e45...000

Da må de si at det er kapasitetsmangel da? Uansett skal de sette meg på venteliste..

Skrevet (endret)

Så frustrerende. Forstår veldig godt at du føler deg både alene og litt "dyttet ut".

Det du beskriver er ikke uvanlig , men måten det håndteres på her, er uheldig. For det første: du har helt rett i at kjemi og tillit til behandler er avgjørende i terapi.

Det er ikke en luksus, grunnlaget for at behandling skal fungere.

Det er helt vanlig å bytte behandler på DPS hvis man ikke opplever at relasjonen fungerer. Ikke noe "rart" ønske fra din side .

For det andre: Å bli veldig sliten av timene er ikke et tegn på at du bør ta pause; Ofte er det et tegn på at du faktisk jobber godt. Det er nettopp da man trenger støtte og oppfølging, ikke mindre.

Terapi er utmattende i perioder, spesielt når man går inn i tung bagasje. Noen få, kan  overbehandles, men sjeldent. 

Det som skurrer mest er dette med "søk på nytt senere". Det finnes ingen garanti.

Avslutte et pågående behandlingsløp fordi man ber om å bytte behandler, er ikke god praksis.

Når du går på medisiner skrevet ut via DPS, så bør du ha en form for oppfølging. .

Ville gjort følgende:

Bedt om å få snakke med seksjonsleder eller avdelingsleder på DPS, ikke bare behandler.

Vært helt tydelig på at du ikke ønsker pause, men ønsker å fortsette behandling hos annen behandler.

Eventuelt bedt om et møte hvor dette tas opp formelt.

Kontakte pasient- og brukerombudet i fylket ditt. De er veldig flinke i slike saker og kan gi konkret råd og hjelpe deg med hvordan du formulerer deg.

Som et ledd i dette kan du også ta noen samtaler med fastlegen din, både for oppfølging av medisinen og for støtte mens dette avklares med DPS.

Dette handler ikke om å være vanskelig pasient, men at du ber om helt rimelige ting for at behandlingen skal fungere.

Så nei. Du er ikke urimelig. Og ja; dette høres ut som en håndtering som ikke er helt heldig fra DPS sin side.

Du fortjener å bli møtt på en måte som gjør at du faktisk kan få hjelp.

Endret av Tradegy
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å påstå at dine utfordringer med psykologen kun er fordi psykologen hadde 100 % skyld for problemet vitner om lav evne til å se realiteten og ens egen rolle i relasjonen. Skal du ha noe håp om hjelp av behandling må du evne å se din egen rolle i situasjoner også, og der virker det som at du mangler en del.

Anonymkode: 902c2...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de avslutter deg mot din vilje så klag til Statsforvalter. Ganske sikkert du får medhold. 

Anonymkode: 0efd6...b1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din og synes de virker tverre og vanskelige på dette. Men hvis du orker kan du prøve å vise litt samarbeidsvillighet (så de ikke kan brukes det i mot deg) ved å si "okei, vi har ikke kommet noen vei sånn som vi har gjort det til nå. Kan vi starte på nytt? Hva foreslår du at jeg/vi skal gjøre annerledes for at jeg skal få det bedre?". Ta litt kontroll og vis handlekraft, men samtidig vis litt tillit til at behandler har kunnskap om hva som kan hjelpe deg. Hvis du ikke får byttet behandler så må du bare bruke den du har. Kanskje dere klarer å snu det også, men da må du kanskje øve deg på å være litt tydelig på hva du tenker/føler om relasjonen deres.

Anonymkode: c7632...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket å bytte behandler på DPS. Etter mye om og men, endte det med at hun forsøkte å avslutte med meg, og løy om meg i papirene og til sjefen sin. Når man er på DPS, er maktforholdene så skjeve, en psykolog kan si ting som ikke stemmer om pasienten. Heldigvis tok jeg opp noen av samtalene, og kunne bevise at hun løy (har aldri gjort noe sånt før, det var bare fordi hun motsa seg selv i annenhver time og nektet for ting hun hadde sagt, jeg lurte etterhvert på om jeg faktisk var sprøyte gal, siden jeg var helt sikker på at hun hadde sagt ting hun nektet for). Jeg har også det meste av kommunikasjon skriftlig angående klager. Dette førte til at jeg fikk avtalespesialist, og jeg har det nå mye bedre.

Jeg fikk god hjelp av pasient- og brukerombudet, og måtte klage direkte til DPS to ganger, den siste med informasjon om at jeg kom til å klage til Statsforvalter om jeg ikke fikk bytte. Klage hos Statsforvalter tar mange måneder, og man bør først klage skriftlig til DPS. Ta kontakt med pasient- og brukerombudet først og beskriv saken. Dokumenter alt.

Anonymkode: 0cb49...01b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må få hjelp av NAV og eller statsforvaltningen til å bytte behandler.

Ikke gi deg. 

❤️

Anonymkode: 84345...fbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva skal jeg si til NAV når jeg ikke går til behandlig? Har aap og der må jeg hver 14 dag krysse av for at jeg går til behandling. Hvis jeg mister plassen nå ligger jeg tynt an økonomisk.

Jeg vil ha en ny behandler, ikke noen pause. Når jeg har gått mer enn 14 dager mellom timene blir jeg stresset og usikker så jeg trenger det så sårt...

Jeg gikk på aap under den perioden. Men om du vil fortsette i behandling så må jo du bare si det som det er. At du føler at det fremdeles er behov for regelmessige timer, men at du ønsker en annen behandler fordi du sliter med å relatere deg til din nåværende behandler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...