Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 9.28):

Hei, jeg innser at jeg nok kroppslig er avhengig av Sobril selv om jeg ikke har tatt det så lenge. Jeg har brukt det i en periode nå etter en livskrise - nå ønsker jeg å slutte. Jeg har holdt meg til stort sett en om kvelden før leggetid. Men merker at jeg får intens angst og en veldig ubehagelig uvirkelighetsfølelse utover hver ettermiddag / kveld nå. Kan det være abstinenser? Hvor lenge kan jeg forvente at dette skal vare? Siden jeg ikke har brukt disse tablettene så lenge tenker jeg. Er vel snakk om 3, maks 4 uker i strekk.

jeg tok en tablett sent i går kveld, men da bare en halv. Skal til legen i dag og snakke om dette så det legges nok en nedtrappingsplan, så dette opplegget er ikke noe som er gjort uten et samarbeid med lege. Men ønsker bare å høre om noen vet og har erfaringer. Den angsten på kvelden er så sinnsyk, og jeg får så mørke tanker samtidig. Blir livredd! 

Anonymkode: d4a63...a07

Grunnen til at Benzo skal være så vanskelig å slutte med, tror jeg, er at det er vanskelig å forstå at årsaken er benzo-abstinenser. Det er lett å tro at man er psyk eller noe når man avvennes, det er ikke som hvis man feks slutter på nikotin, hvor man skjønner helt opplagt at ens irritasjoner og ustabilitet kommer fra nikotin-abstinenser. Så det er nevnt. Jeg har gått på benzo-avrusning og det gikk først opp for meg i ettertid at alle de rare følelsene og tankene mine rett og slett kom av å slutte på benzo. Så du trenger ikke å tro at det er noe galt med deg… det er bare sånn det er når man avruses på det. Og det å kunne tracke denne forbindelsen er ganske vanskelig men så lenge man vet det så kan man slappe av, på en måte. 🙈

Anonymkode: ef392...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Merker at jeg nesten angrer på at jeg opprettet denne tråden da den egentlig gjorde meg mer redd enn noe annet. 

Jeg har aldri brukt slike tabletter før og har alltid hatt stor respekt for alt av medisiner, livredd for å blir avhengig av noe, et rusmisbruk har vært min store skrekk. Ikke at jeg har vært i nærheten av en rusmisbruker med en tablett om dagen, men jeg har følt på et ubehag knyttet til det uansett. 

Jeg er nå nede i en kvart tablett på kvelden, altså 2,5 mg. Jeg har ikke merket noe abstinenser egentlig, tror jeg. Regner med jeg nå kunne kuttet totalt men psyken holder meg litt tilbake, da jeg er livredd for ikke å få sove uten. Jeg tar dette i et meget rolig temp og tenker jeg sikkert er nede i null neste uke? Som sagt nå er det den psykiske biten som holder meg igjen.

Ts

Ingen grunn til å overdrive. Jeg har beskrevet hva som kan skje hvis du fortsetter med å ta disse pillene fast over lengre tid. Et par kortisol outburst og litt forvirring på kvelden er bare en forsmak og ikke grunn til å få panikk. Symptomer på fysisk avhengighet/benzo skade er ikke noe som kommer og går, og de starter først et par dager etter detox fra Sobril. Bare fortsett med nedtrapping så er du fin.

Man er ikke rusmisbruker når man tar en medisin foreskrevet av lege og i doser som foreskrevet. Leger er ikke dealere, og spesielt ikke leger i Norge. 876 er rusmisbruker.

Anonymkode: be49f...42d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært avhengig av Sobril. 

Du sier ikke noe om styrke på tabletten, men jeg startet med 5 mg for søvn og så etter hvert 15 mg for å få hvilt meg i forbindelse med en alvorlig depresjon og utbrent kropp. 

Jeg brukte det vel rundt to år helt til en psykolog sa at det ikke er bra for hjernen. 

Da tok jeg opp mot 25 mg for å få samme effekt ved leggetid. Man venner seg fort til effekten er min erfaring. Hadde angst dagen etter også. 

Vanskelig å slutte selv om jeg ba fastlege om hjelp flere ganger. 

Til slutt sa jeg til lege at hvis jeg ber om å få ny resept flere ganger så må du ringe meg. Alt for lett å sende en sms og få ny resept. 

Jeg kuttet på dagen og holdt ut en uke med uro. 

Jeg har hjelp av yoga, spesielt yoga nidra ved leggetid. Det tar litt tid å lære seg, men nå har jeg det bedre. 

Lykke til ❤️

Dame 47 år 

Anonymkode: f9b62...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Merker at jeg nesten angrer på at jeg opprettet denne tråden da den egentlig gjorde meg mer redd enn noe annet. 

Jeg har aldri brukt slike tabletter før og har alltid hatt stor respekt for alt av medisiner, livredd for å blir avhengig av noe, et rusmisbruk har vært min store skrekk. Ikke at jeg har vært i nærheten av en rusmisbruker med en tablett om dagen, men jeg har følt på et ubehag knyttet til det uansett. 

Jeg er nå nede i en kvart tablett på kvelden, altså 2,5 mg. Jeg har ikke merket noe abstinenser egentlig, tror jeg. Regner med jeg nå kunne kuttet totalt men psyken holder meg litt tilbake, da jeg er livredd for ikke å få sove uten. Jeg tar dette i et meget rolig temp og tenker jeg sikkert er nede i null neste uke? Som sagt nå er det den psykiske biten som holder meg igjen.

Ts

Vær så snill og forhold deg til det legen din har fortalt deg. Ok? Om din bruk og din nedtrapping (eller mangel derav). Det er fasiten her. Hold fast på det. ❤️

Anonymkode: 788c4...d4f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Sobril for søvn i 25 år. Samme dose. Fungerer. Garantert superavhengig. Lever et normalt liv, ligger ikke i rennesteinen på noe vis. Aldri prøvd illegal rus/medisiner.

Anonymkode: 1c447...a57

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 19.21):

Så jeg er avhengig når jeg holdt med unna Sobril i 1 år for ikke lenge siden for da hadde jeg det bra? Så en dag våknet jeg med panikk angst og ekstrem helseangst som ikke bare gikk over og fikk Sobril igjen? Brukte det en stund. Lang pause igjen. Så ble det verre. Så fikk jeg det igjen for å komme meg opp igjen? Javel. Dine ord. I følge lege og psykiater så er jeg ikke det. I hvert fall ikke fysisk avhengig, tar ALDRI Sobril bare for å ta😉 jeg tar den laveste dosen for jeg hater de følelsen den gir om du tar mer! Jeg slipper å ha ekstremt tankekjør og ekstrem angst  på den minste dosen. Er absolutt ingen som kan se det 😉

Anonymkode: 1ada1...5b8

Sobril virker ikke om jeg tar 5 stykker. Kjenner ingen ting. Så nå er det slutt. Går en lang tur isteden.

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare komme med en liten opdatering, jeg har nå sluttet helt på Sobril og føler på en veldig god mestringsfølelse!

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ville bare komme med en liten opdatering, jeg har nå sluttet helt på Sobril og føler på en veldig god mestringsfølelse!

Ts

Så bra!❤️

Anonymkode: 1ada1...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...