Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan går det med deg TS?

Anonymkode: be49f...42d

Tror ikke det er lov å diskutere dosering og slikt her inne? Men jeg er nede i en halv av den laveste dosen 1 x i døgnet, altså på kvelden før jeg legger meg. Syns det går bra. Håper å snart kunne slutte helt. Tror nok det går mest i placeboeffekt for min del. 

Anonymkode: d4a63...a07

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror ikke det er lov å diskutere dosering og slikt her inne? Men jeg er nede i en halv av den laveste dosen 1 x i døgnet, altså på kvelden før jeg legger meg. Syns det går bra. Håper å snart kunne slutte helt. Tror nok det går mest i placeboeffekt for min del. 

Kan være litt placeboeffekt, samtidig er uvirkelighetsfølelse en del av benzo abstinenser. Men så lenge du ikke får sterk buzzing og kramper så er du god. Ikke vær for rask med å kutte helt, fortsett heller med å trappe ned og hopp av når du er på minste mulige dose. Skulle det bli problemer med nedtrapping, be legen din følge Ashton Manual ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kan være litt placeboeffekt, samtidig er uvirkelighetsfølelse en del av benzo abstinenser. Men så lenge du ikke får sterk buzzing og kramper så er du god. Ikke vær for rask med å kutte helt, fortsett heller med å trappe ned og hopp av når du er på minste mulige dose. Skulle det bli problemer med nedtrapping, be legen din følge Ashton Manual ❤️

Kan 5 mg i døgnet virkelig gi slike bivirkninger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mente selvfølgelig abstinenser, ikke bivirkninger. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke mer av fastlegen så da MÅ jeg slutte. Enkelt og greit

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All benzo kan skape fysisk avhengihet, uansett dose. Hvor fort det skjer er veldig individuelt og kommer an på hvor raskt GABA transportere slutter å fungere riktig på egen hånd og blir avhengige av benzo. Ser ikke hvor mye TS tar, men selv den svakeste 10 mg oxazepam tilsvarer 2-5 mg diazepam og bør trappes ned.

Aha, men nå har TS fått beskjed av fastlegen at hun ikke behøver nedtrapping, så da tenker jeg vi legger den ballen død.

Anonymkode: 788c4...d4f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 21.24):

Dette er jo bare helt feil og direkte skadelig. 

Sobril ER avhengighetsskapende, selv på MINSTE dose. 3-4 uker med kontinuerlig bruk er nøyaktig det som IKKE anbefales, nettopp på grunn av risiko for avhengighet. 

SUKK, altså!

Anonymkode: 43828...b86

Lol😂 Tror ikke du skal satse på en karriære innen rusbehandling.

Anonymkode: 860df...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er tull. Folk tror det er snakk om mye høyere doser. Tror ikke de har lest tråden godt nok, noe som er litt synd, da de risikerer å påføre helt unødig uro. En god del leser bare overskrift og svarer ut fra det, ganske dårlig gjort, egentlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er generelt i mot bruk av legemidler som Sobril. Skjønner at de oppleves som en "lifesaver" der og da, men egentlig gir de deg bare en utsettelse på en kamp man som regel ikke slipper unna. Og de er ikke fri for bivirkninger... Påkjenningen av å trappe ned legem. som Sobril kan oppleves som større enn å stå i den  situasjonen som var utganspunktet for at man begynte med legemiddelet .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Aha, men nå har TS fått beskjed av fastlegen at hun ikke behøver nedtrapping, så da tenker jeg vi legger den ballen død.

Fastleger vet nada om benzo abstinenser, også de fleste psykiatere i Norge vet lite om de ikke selv søker mer oppdatert kunnskap. Finnes egentlig ikke noe som heter benzo "abstinenser" eller benzo detox. Dette er utdaterte begrep som stiller benzo på lik linje med alkohol og andre rusmidler og det blir feil. Benzo "abstinenser" er skader i hjernen (benzo injury) som krever rehabilitering over tid, derav nedtrapping og noen ganger støtte med andre medisiner.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastleger vet nada om benzo abstinenser, også de fleste psykiatere i Norge vet lite om de ikke selv søker mer oppdatert kunnskap. Finnes egentlig ikke noe som heter benzo "abstinenser" eller benzo detox. Dette er utdaterte begrep som stiller benzo på lik linje med alkohol og andre rusmidler og det blir feil. Benzo "abstinenser" er skader i hjernen (benzo injury) som krever rehabilitering over tid, derav nedtrapping og noen ganger støtte med andre medisiner.

Å det skjer etter man har brukt en lav dose 1 x i døgnet i noen uker i en krisesituasjon? Høres veldig rart ut for min del.. kan skjønne høyere doser 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mente selvfølgelig abstinenser, ikke bivirkninger. Ts

Ja, men da gjerne ved bruk over lengre tid eller en bråstopp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å det skjer etter man har brukt en lav dose 1 x i døgnet i noen uker i en krisesituasjon? Høres veldig rart ut for min del.. kan skjønne høyere doser 

Skjer som regel ikke etter noen ukers bruk. Hvor fort det skjer ligger i hvordan benzodiazepiner virker - de påvirker GABA transportere (beroligende nevrotransmittere), og de gjør deres jobb fortere og bedre, derav en rask beroligende effekt. Enkelt forklart, når ens egne GABA transportere blir "satt ut av drift" over tid, blir disse svekket, mister sin kapasitet, og i verste tilfeller svinner bort som ubrukte muskler. Når benzo da blir tatt bort helt eller delvis, kan det bli vanskelig for transportere å ta opp jobben igjen med en gang, og da får man såkalte abstinenser med varierende styrke og varighet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Benzodiazepiner bør derfor brukes kun sporadisk og ikke som fast medisin, selv ikke i korte perioder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker jeg sa det til min psykiater og han sa bare : du kan bare ta det men det er kun placeboeffekt.. men jeg syns selv en halv hjalp meg… 

Anonymkode: 1ada1...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjer som regel ikke etter noen ukers bruk. Hvor fort det skjer ligger i hvordan benzodiazepiner virker - de påvirker GABA transportere (beroligende nevrotransmittere), og de gjør deres jobb fortere og bedre, derav en rask beroligende effekt. Enkelt forklart, når ens egne GABA transportere blir "satt ut av drift" over tid, blir disse svekket, mister sin kapasitet, og i verste tilfeller svinner bort som ubrukte muskler. Når benzo da blir tatt bort helt eller delvis, kan det bli vanskelig for transportere å ta opp jobben igjen med en gang, og da får man såkalte abstinenser med varierende styrke og varighet.

Virker du som vet en del. Jeg har brukt Sobril av og på i 17 år. Noen uker uten, noen uker hver dag. Noen mnd uten. Halv år det jeg har tatt hver dag i laveste dose. Aldri hatt problem med å slutte? Men kan jeg bli ødelagt av det? Både lege og psykiater sier det er ikke er skadelig i den dosen??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Herregud... Ja vel. Hvis du tror at TS har tatt skade av å bruke 10 mg Sobril daglig i 4 uker så får det stå for din regning, men det er altså en helt latterlig påstand. Hvorfor du skal skremme opp noen som allerede strever med angst og har fått råd fra lege som har undersøkt henne vet jeg ikke. Fremstår absurd.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Benzodiazepiner bør derfor brukes kun sporadisk og ikke som fast medisin, selv ikke i korte perioder.

2-3 måneder, da skal man revurderes av lege. TS har blitt revurdert av lege etter 4 uker og er nå i ferd med å slutte på eget initiativ. Her er det ingenting å skrike opp om. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker du som vet en del. Jeg har brukt Sobril av og på i 17 år. Noen uker uten, noen uker hver dag. Noen mnd uten. Halv år det jeg har tatt hver dag i laveste dose. Aldri hatt problem med å slutte? Men kan jeg bli ødelagt av det? Både lege og psykiater sier det er ikke er skadelig i den dosen??

Det er umulig og ville også vært uforsfarlig å uttale seg på nett om hvorvidt noen har fått benzo skade. Eneste jeg kan si deg, er bruk deg selv som fasit. Hvis du føler deg ok uten Sobril, så er du det. Når man har fått en skade, går man gjennom et sånt helvete at man ikke er i tvil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er umulig og ville også vært uforsfarlig å uttale seg på nett om hvorvidt noen har fått benzo skade. Eneste jeg kan si deg, er bruk deg selv som fasit. Hvis du føler deg ok uten Sobril, så er du det. Når man har fått en skade, går man gjennom et sånt helvete at man ikke er i tvil.

Ja jeg føler meg ok, men aldri brukt høy dose. Men vet at de farlige abstinensen er kun snakk om HØYE doser og hver dag. Så ts trenger ikke være redd for det! 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...