Gå til innhold

Slutte på Sobril

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg innser at jeg nok kroppslig er avhengig av Sobril selv om jeg ikke har tatt det så lenge. Jeg har brukt det i en periode nå etter en livskrise - nå ønsker jeg å slutte. Jeg har holdt meg til stort sett en om kvelden før leggetid. Men merker at jeg får intens angst og en veldig ubehagelig uvirkelighetsfølelse utover hver ettermiddag / kveld nå. Kan det være abstinenser? Hvor lenge kan jeg forvente at dette skal vare? Siden jeg ikke har brukt disse tablettene så lenge tenker jeg. Er vel snakk om 3, maks 4 uker i strekk.

jeg tok en tablett sent i går kveld, men da bare en halv. Skal til legen i dag og snakke om dette så det legges nok en nedtrappingsplan, så dette opplegget er ikke noe som er gjort uten et samarbeid med lege. Men ønsker bare å høre om noen vet og har erfaringer. Den angsten på kvelden er så sinnsyk, og jeg får så mørke tanker samtidig. Blir livredd! 

Anonymkode: d4a63...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg doktoronline, som er samme type forum som dette, men mye mer tilpasset medisinske spørsmål. 

Anonymkode: ceda6...b11

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått i terapi samtidig som du har tatt sobril, eller har du bare medisinert deg? Sobrilen tar jo ikke vekk årsakene og gir deg verktøy til å takle utfordringene på sikt, det demper bare symptomene der og da. Så selv on situasjonen har bedret seg mens du har brukt sobril, vil det fremdeles ligge masse ubearbeidet igjen i kroppen din.

Om du går i terapi, bør du ta opp dette med behandleren din, og legge en plan og få gode verktøy som du kan teste ut når du får intens angst på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 21655...6e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Anbefaler deg doktoronline, som er samme type forum som dette, men mye mer tilpasset medisinske spørsmål. 

Anonymkode: ceda6...b11

Takk for tips, har nå laget konto der og spurt om det samme der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du gått i terapi samtidig som du har tatt sobril, eller har du bare medisinert deg? Sobrilen tar jo ikke vekk årsakene og gir deg verktøy til å takle utfordringene på sikt, det demper bare symptomene der og da. Så selv on situasjonen har bedret seg mens du har brukt sobril, vil det fremdeles ligge masse ubearbeidet igjen i kroppen din.

Om du går i terapi, bør du ta opp dette med behandleren din, og legge en plan og få gode verktøy som du kan teste ut når du får intens angst på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 21655...6e6

I påvente av behandling. Du vet det er jo så lange ventetider på alt innenfor psykisk helsehjelp… brukt i en krisesituasjon mens jeg venter på hjelp kan man vel kalle det. Har hatt ukentlige legetimer da, men det er jo ikke psykisk helsehjelp i den forstand.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt hardcore å trappe ned med 50%. 

Spør legen om nedtrappingsplan tilpasset din bruk.

Anonymkode: 092df...9d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt hardcore å trappe ned med 50%. 

Spør legen om nedtrappingsplan tilpasset din bruk.

Anonymkode: 092df...9d6

Aaah. Okei. Har ingen erfaring med slike medisiner fra før så er helt blank. Trodde det skulle gå greit men det kan forklare min voldsomme angst i går kveld da. Men ja skal snakke med legen om det etterpå. Takk for svar

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo ikke å trappe noe ned når du allerede står på laveste dose av den mildeste typen angstmedisin som finnes. Eller, den har jo delestrek, så du kan ta halve, men likevel. Det er veldig milde saker. Du har kun brukt det i 3-4 uker. Du har neppe blitt avhengig av dette og nedtrapping behøver du nok ikke, men det vil legen fortelle deg. Flott at du holder kontakten med legen din og er obs på forbruket! Dette går sikkert kjempebra.

Anonymkode: 788c4...d4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går jo ikke å trappe noe ned når du allerede står på laveste dose av den mildeste typen angstmedisin som finnes. Eller, den har jo delestrek, så du kan ta halve, men likevel. Det er veldig milde saker. Du har kun brukt det i 3-4 uker. Du har neppe blitt avhengig av dette og nedtrapping behøver du nok ikke, men det vil legen fortelle deg. Flott at du holder kontakten med legen din og er obs på forbruket! Dette går sikkert kjempebra.

Dette er jo bare helt feil og direkte skadelig. 

Sobril ER avhengighetsskapende, selv på MINSTE dose. 3-4 uker med kontinuerlig bruk er nøyaktig det som IKKE anbefales, nettopp på grunn av risiko for avhengighet. 

SUKK, altså!

Anonymkode: 43828...b86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare helt feil og direkte skadelig. 

Sobril ER avhengighetsskapende, selv på MINSTE dose. 3-4 uker med kontinuerlig bruk er nøyaktig det som IKKE anbefales, nettopp på grunn av risiko for avhengighet. 

SUKK, altså!

Anonymkode: 43828...b86

Du, din nisse. Jeg svarer jo fordi jeg kjenner godt til denne medisinen og bruken av den. Jeg har ikke sagt at det ikke er avhengighetsskapende, men jeg sier at 4 uker på laveste dose kommer til å gå veldig fint.

At TS har abstinenser nå tror jeg er usannsynlig, det høres mer ut som at hun har angst som er sterkere enn at en tablett Sobril kan dekke over for et helt døgn, noe som er fullstendig normalt når man har angst.

Hvis du leser i pakningsvedlegget så står det at risiko øker med dose og varighet. TS har brukt laveste dose. Det står også at behandlingsvarighet ikke bør overskride 2-3 måneder før man revurderer hos lege.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du, din nisse. Jeg svarer jo fordi jeg kjenner godt til denne medisinen og bruken av den. Jeg har ikke sagt at det ikke er avhengighetsskapende, men jeg sier at 4 uker på laveste dose kommer til å gå veldig fint.

At TS har abstinenser nå tror jeg er usannsynlig, det høres mer ut som at hun har angst som er sterkere enn at en tablett Sobril kan dekke over for et helt døgn, noe som er fullstendig normalt når man har angst.

Hvis du leser i pakningsvedlegget så står det at risiko øker med dose og varighet. TS har brukt laveste dose. Det står også at behandlingsvarighet ikke bør overskride 2-3 måneder før man revurderer hos lege.

Legen min sa at det skulle nok gå helt fint for meg å slutte på dagen om jeg ville siden dosen var såpass liten og jeg har brukt de i så «kort» tid. Jeg tror jo også egentlig slik jeg kjenner meg selv at jeg kan være så redd for å være avhengig og få abstinenser at jeg da egentlig bare lager problemer for meg selv med å skape mer angst og «lage» abstinenser.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå helt fint. Gjort det flere ganger!

Anonymkode: 539ec...978

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et dumt spm, men hvis jeg slutter nå og tar en ny tablett om en uke eller to når jeg skal gjøre noe jeg gruer meg til er jeg da tilbake til avhengighet igjen eller går det bra når jeg har vært uten en stund? Tenker jeg vil ha muligheten til å ta en Sobril hvis jeg skal noe spesielt eller hvis jeg føler at jeg virkelig trenger det en eller annen gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kanskje et dumt spm, men hvis jeg slutter nå og tar en ny tablett om en uke eller to når jeg skal gjøre noe jeg gruer meg til er jeg da tilbake til avhengighet igjen eller går det bra når jeg har vært uten en stund? Tenker jeg vil ha muligheten til å ta en Sobril hvis jeg skal noe spesielt eller hvis jeg føler at jeg virkelig trenger det en eller annen gang. 

Så lenge legen din har gitt klarsignal så er det helt ok.

Som sagt, jeg tror ikke noe på at du er avhengig nå, heller. Det er gått for kort tid og du står på laveste dose.

Du kan få en psykisk avhengighet, at du tror du ikke kan greie deg uten og derfor "må" ha Sobril i lommen til enhver tid. Det kan bli en slags krykke som kan stå i veien for angstbehandling senere, men det blir opp til psykiater/psykolog å vurdere når den tid kommer.

Det som kan bli problematisk på sikt med tanke på fysisk avhengighet er:

Daglig bruk over lengre tid (2-3 måneder uten å snakke med lege om det).
Om du føler at du må øke og øke dosen for å få lindring.
At du øker dosen uten at legen har gitt klarsignal for det.
At du bruker medisinen på en annen måte enn det legen har sagt er ok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Går helt fint! Sobril er den som er «minst farlig» om du tar den sånn legen har bestemt og ikke tar mer enn du skal.  jeg har brukt det i mange mange år mot angst. Bruker ikke høy dose, trenger aldri gå opp i dose, tar det ikke hvis jeg har bra dag.Tar det når jeg skal noe der jeg vet jeg ikke takler angsten. Får alltid ny resept hos legen da legen følger med. 
nå har jeg tatt det nesten hver dag i 5 mnd, noen dager uten. Kun pga sterk helseangst. Trenger bare en halv av og til en hel.  Nå har vært 3 dager uten, har ingen abstinens…

Anonymkode: 1ada1...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du tar den laveste dosen, så trenger du ikke trappe ned i følge psykiater og lege.. du får ikke farlige avstander da. Kanskje uro og sånn, så er ufarlig men ekkelt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis du tar den laveste dosen, så trenger du ikke trappe ned i følge psykiater og lege.. du får ikke farlige avstander da. Kanskje uro og sånn, så er ufarlig men ekkelt.. 

Abstinenser skulle det stå 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...