Gå til innhold

Til dere som har hatt bryllup selv!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss til sommeren. Jeg stresser litt over dette med alkoholmengde, altså hvor mye vi skal kjøpe inn! Vi har ikke et ubegrenset budsjett akkurat, det blir et nøktern bryllup. Ingen av oss drikker mye (jeg er for tiden avholds og kommer ikke til å drikke i bryllupet heller) og usikkert hvor mange som faktisk kommer til å drikke da jeg vet enkelte kommer nok til å velge bort alkohol for å kunne kjøre hjem. Noen er litt hardere på flaska enn andre..  men vi tenker jo at vi vil tilby drikke til mer enn bare maten. Er jo redd for å kjøpe mye og bli sittende med noe/mye vi ikke konsumerer selv, men er også redd for å kjøpe for lite (pinlig..). Har lest noen nevne at man kan levere tilbake på polet i Norge, men om det stemmer vet jeg ikke? Tenkte jo også å kjøpe litt i sverige for å prøve å spare litt kroner. 

Litt info:

bryllupet vil være tidligere på dagen, så det er ikke et typisk middag og fest bryllup, men det er privat lokale og alle har mulighet til å sitte der så lenge de vil etter vi har dratt (vi har baby og vil nok hjem før enkelte). Det blir servert mer "lunsj" (koldtbord) enn fancy middag. Det er et "chill", mer uformelt hagebryllup. Det skal holdes barnevennlig. 

Det er flest godt voksne familiemedlemmer (50+) 

Vi er litt usikre på hvor mange vi blir helt enda, men la oss si 45 gjester. 

Vi tenker å servere kun vin (rød, hvit, rosé) og øl/cider, ikke noe sprit eller hardere alkohol.

Flest drikker hvitvin eller øl. 

Forskjellig alkoholfritt skal selvfølgelig også serveres. 

Om noen har gode og rimelige forslag til viner og øl så hadde jeg satt stor pris på det også 😊

Anonymkode: 08355...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obs.. glemte å skrive at jeg gjerne vil høre erfaringer fra andre som har hatt bryllup selv 🤭

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi skal gifte oss til sommeren. Jeg stresser litt over dette med alkoholmengde, altså hvor mye vi skal kjøpe inn! Vi har ikke et ubegrenset budsjett akkurat, det blir et nøktern bryllup. Ingen av oss drikker mye (jeg er for tiden avholds og kommer ikke til å drikke i bryllupet heller) og usikkert hvor mange som faktisk kommer til å drikke da jeg vet enkelte kommer nok til å velge bort alkohol for å kunne kjøre hjem. Noen er litt hardere på flaska enn andre..  men vi tenker jo at vi vil tilby drikke til mer enn bare maten. Er jo redd for å kjøpe mye og bli sittende med noe/mye vi ikke konsumerer selv, men er også redd for å kjøpe for lite (pinlig..). Har lest noen nevne at man kan levere tilbake på polet i Norge, men om det stemmer vet jeg ikke? Tenkte jo også å kjøpe litt i sverige for å prøve å spare litt kroner. 

Litt info:

bryllupet vil være tidligere på dagen, så det er ikke et typisk middag og fest bryllup, men det er privat lokale og alle har mulighet til å sitte der så lenge de vil etter vi har dratt (vi har baby og vil nok hjem før enkelte). Det blir servert mer "lunsj" (koldtbord) enn fancy middag. Det er et "chill", mer uformelt hagebryllup. Det skal holdes barnevennlig. 

Det er flest godt voksne familiemedlemmer (50+) 

Vi er litt usikre på hvor mange vi blir helt enda, men la oss si 45 gjester. 

Vi tenker å servere kun vin (rød, hvit, rosé) og øl/cider, ikke noe sprit eller hardere alkohol.

Flest drikker hvitvin eller øl. 

Forskjellig alkoholfritt skal selvfølgelig også serveres. 

Om noen har gode og rimelige forslag til viner og øl så hadde jeg satt stor pris på det også 😊

Vi hadde bryllup og kjøpte alkohol selv.  Jeg er total avholds og synes det er ubehagelig med fester med mye alkohol pga at jeg blir lett overvelda grunnet adhd. Vi ville gjerne at jeg skulle holde ut hele kvelden så vi hadde tak på alkoholserveringa, 2 glass vin eller øl til maten og et glass med cognac eller lignende til kakene. Alkoholfritt øl og mineralvann var fritt fram. Toastmaster sa at vi ønsket et bryllup med lavt alkoholkonsum og derfor var det en slik begrensning. I tillegg gjorde det at det ble rimeligere, men det var det å unngå overstadig berusa folk som var hovedgrunnen. Det ble et veldig koselig bryllup og fikk ingen kommentarer på at det var alkoholbegrensing. Det kan sikkert være noen som helst ville hatt  fri flyt av alkohol og full fest, men da hadde nok bruden forlatt festen ganske kjapt😆 Ønsker dere masse lykke til med planlegginga og gjennomføring av bryllupet!❤️

Endret av Dame1993
  • Hjerte 1
Skrevet
Dame1993 skrev (2 minutter siden):

Vi hadde bryllup og kjøpte alkohol selv.  Jeg er total avholds og synes det er ubehagelig med fester med mye alkohol pga at jeg blir lett overvelda grunnet adhd. Vi ville gjerne at jeg skulle holde ut hele kvelden så vi hadde tak på alkoholserveringa, 2 glass vin eller øl til maten og et glass med cognac eller lignende til kakene. Lettøl og mineralvann var fritt fram. Toastmaster sa at vi ønsket et bryllup med lavt alkoholkonsum og derfor var det en slik begrensning. I tillegg gjorde det at det ble rimeligere, men det var det å unngå overstadig berusa folk som var hovedgrunnen. Det ble et veldig koselig bryllup og fikk ingen kommentarer på at det var alkoholbegrensing. Det kan sikkert være noen som helst ville hatt  fri flyt av alkohol og full fest, men da hadde nok bruden forlatt festen ganske kjapt😆 Ønsker dere masse lykke til med planlegginga og gjennomføring av bryllupet!❤️

Husker ikke hvor mye vi kjøpte, da. 

Skrevet

https://www.vinmonopolet.no/kundeservice/bytte-og-retur
Du kan levere vin tilbake på polet. 
Jeg ville gått for treliters bokser med vin. Det er ca 20 glass vin i en treliter. Så da kjøper du så mange bokser du vil folk skal drikke. Dette er en god hvitvin;https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Rheinhessen/BattenfeldSpanier-Riesling-Trocken-2025/p/530706

Et brett øl fra sverige og mye brus/farris. Du skriver ikke om folk skal kjøre dit, men det vil jo ha litt å si på hvor mye alkoholfritt du skal beregne. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi ordnet alt selv til bryllupet  . Begynner å bli noen år siden 25 år.

Vi var rundt 45 gjester. Og Vi hadde rødvin til middagen og øl til de som ønsket det. 

Vi brukte anlegg til å styre musikken, uten om brudevalsen for den spilte en Vi kjenner på trekkspill. 

Så etter maten så dro vi heste sko oppsette fra hverandre slik at en satt 6 til 8 rundt enkelt bord slik at en fikk danse plass midt på gulvet.

Vi hadde noe sprit til kvelden. Nå ska ikke jeg si om jeg husker helt rett hvor mye  men mener vi hadde 5 kartonger med 3L med rødvin,  3 stk med hvitvin, så hadde vi 2 kasser med øl, svigerfar hadde med 5 flasker med sprit og så var der brus.

Og husker vi hadde nå øl og sprit igjen. 

Anonymkode: bc2d1...3db

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Obs.. glemte å skrive at jeg gjerne vil høre erfaringer fra andre som har hatt bryllup selv 🤭

min erfaring er at man bør droppe akoholen helt, og heller kun servere alkohol fritt 

vi hadde to fulle gjester som ble ekstremt slitsom, var så ille at flere oppegående gjester sa at det er like før dem blir dratt til siden dem gikk rundt og klodde på di andre gjestene 

Anonymkode: 643ed...272

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

min erfaring er at man bør droppe akoholen helt, og heller kun servere alkohol fritt 

vi hadde to fulle gjester som ble ekstremt slitsom, var så ille at flere oppegående gjester sa at det er like før dem blir dratt til siden dem gikk rundt og klodde på di andre gjestene 

Anonymkode: 643ed...272

Off ja, trist det der, men er heldigvis ikke redd for det her altså! De som er litt "hardere på flaska" her forholder seg veldig rolig heldigvis. Vi alle en en ganske rolig gjeng og jeg ser ikke for meg noen som kommer blir sånn man ofte frykter. Det jeg synes er vanskelig er beregningen av alkoholen vi skal kjøpe bare, ettersom vi ikke aner hvor mange som faktisk kommer til å drikke, noen av de vi vet garantert drikker vin er de som ofte drikker MYE 🤭 dette er ingen sprit (eller annet sterkt) gjeng så det er ikke noe vi kjøper inn, det holder med vin og øl. 

AnonymBruker
Skrevet
Dame1993 skrev (17 timer siden):

Vi hadde bryllup og kjøpte alkohol selv.  Jeg er total avholds og synes det er ubehagelig med fester med mye alkohol pga at jeg blir lett overvelda grunnet adhd. Vi ville gjerne at jeg skulle holde ut hele kvelden så vi hadde tak på alkoholserveringa, 2 glass vin eller øl til maten og et glass med cognac eller lignende til kakene. Alkoholfritt øl og mineralvann var fritt fram. Toastmaster sa at vi ønsket et bryllup med lavt alkoholkonsum og derfor var det en slik begrensning. I tillegg gjorde det at det ble rimeligere, men det var det å unngå overstadig berusa folk som var hovedgrunnen. Det ble et veldig koselig bryllup og fikk ingen kommentarer på at det var alkoholbegrensing. Det kan sikkert være noen som helst ville hatt  fri flyt av alkohol og full fest, men da hadde nok bruden forlatt festen ganske kjapt😆 Ønsker dere masse lykke til med planlegginga og gjennomføring av bryllupet!❤️

Vi kommer ikke til å kjøre noe alkoholbegrensninger og det blir til at folk forsyner seg selv egentlig (henting av mat og drikke selv). Vi er heldigvis ikke redd for full partystemning, det er en veldig rolig og behagelig gjeng vi inviterer. De som drikker mer er fortsatt rolige folk heldigvis. Vi kommer kun til å tilby vin og øl/cider, sterkere saker er ikke så veldig nødvendig her så det dropper vi bare. Bare helt blank på mengde.. Er jo litt vel spesielt å skulle ta en ringerunde for å høre om hvem som skal drikke liksom 😂 men med de som drikker mer så jevner det seg kanskje ut.. jeg kjøper jo heller for mye enn for lite, men det blir jo penger ut av det også der og da..

AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (17 timer siden):

https://www.vinmonopolet.no/kundeservice/bytte-og-retur
Du kan levere vin tilbake på polet. 
Jeg ville gått for treliters bokser med vin. Det er ca 20 glass vin i en treliter. Så da kjøper du så mange bokser du vil folk skal drikke. Dette er en god hvitvin;https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Rheinhessen/BattenfeldSpanier-Riesling-Trocken-2025/p/530706

Et brett øl fra sverige og mye brus/farris. Du skriver ikke om folk skal kjøre dit, men det vil jo ha litt å si på hvor mye alkoholfritt du skal beregne. 

Takk for tips! 

Jeg tenkte på de vin boksene kunne være en idé ja 😄 det er jo liksom det da, vi aner ikke! Blir litt vel spesielt å ta en ringerunde på det synes jeg 😂 men mtp noen drikker mer vin enn andre så jevner det seg kanskje ut.. flere  som kommer kommer til å kjøre garantert (typisk par hvor den ene kjører), så jeg regner ikke med at alle voksne skal drikke heller. Må nok beregne en del litt mer "fancy" alkoholfritt muligens enn jeg opprinnelig tenkte tror jeg, det er lettere for oss å sitte igjen med også. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi kommer ikke til å kjøre noe alkoholbegrensninger og det blir til at folk forsyner seg selv egentlig (henting av mat og drikke selv). Vi er heldigvis ikke redd for full partystemning, det er en veldig rolig og behagelig gjeng vi inviterer. De som drikker mer er fortsatt rolige folk heldigvis. Vi kommer kun til å tilby vin og øl/cider, sterkere saker er ikke så veldig nødvendig her så det dropper vi bare. Bare helt blank på mengde.. Er jo litt vel spesielt å skulle ta en ringerunde for å høre om hvem som skal drikke liksom 😂 men med de som drikker mer så jevner det seg kanskje ut.. jeg kjøper jo heller for mye enn for lite, men det blir jo penger ut av det også der og da..

Ja, alkohol er dyrt. Har dere noen familie eller bekjente som kunne fått noe av evt. overskudd mot en redusert pris? Så blir det ikke like mye tap? Vin kan jo heldigvis returneres hvis kjøpt på polet. Vi kjøpte en del annen alkohol på taxfree (vi og familie), og overskuddet overtok noen i familien.

Endret av Dame1993
Tilføyelse og omformulering
AnonymBruker
Skrevet
Dame1993 skrev (6 timer siden):

Ja, alkohol er dyrt. Har dere noen familie eller bekjente som kunne fått noe av evt. overskudd mot en redusert pris? Så blir det ikke like mye tap? Vin kan jo heldigvis returneres hvis kjøpt på polet. Vi kjøpte en del annen alkohol på taxfree (vi og familie), og overskuddet overtok noen i familien.

Tenker planen er å servere det fra Sverige først og så om det er noe igjen fra Norge så kan vi returnere det 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...