Gå til innhold

samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_else_*
Skrevet

Leier en leilighet, exen står på kontrakten. Nå har han bare stukket av og vegrer å betale noe. Hva kan jeg gjøre?

Det er alltså slutt mellom oss men fortsatt tid igen av oppsigelsesperioden. Han har heller ikke tatt ansvar for vedlikehold, snømåking osv og utvask og bortkjøring av hans ting som han ikke henter, må jeg stå for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du stå for ting han skulle gjort? Hans navn står på kontrakten, ergo er det manglende vedlikeholdet/utvasking hans problem. Regner med at han har betalt depositum, og da trekker vel huseier av dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest else, jeg ville nok automatisk ha tenkt som deg. Hvordan løser jeg dette. Så fikk jeg se innlegget til StopStop :ler: og det er jo selvfølgelig helt riktig. Om alt står på han kan jo du bare smyge deg stille ut? Med mindre det er du som har betalt depositumet da? Ellers kan depositumet fin brukes til å leie inn noen for å tømme og vaske leiligheten. Kanskje får huseier tak i noen som kjøper opp dødsbo og lignende, da kan han i tillegg tjene noen ekstra kroner der.

Gjest Gjest
Skrevet

Depositumet dekker leien, men ikke vann og strøm som kommer i tillegg pluss strøm fra før som han ikke betalt, selv om han påstått det.

Gjest Gjest
Skrevet
Depositumet dekker leien, men ikke vann og strøm som kommer i tillegg pluss strøm fra før som han ikke betalt, selv om han påstått det.

men du må selvsagt betale husleie så lenge du bor der.....

Gjest Gjest_else_*
Skrevet

ja, halve depositumet er mitt. Meen- tingen er at det er han som står på kontrakten så selv om ikke jeg bodde her i oppsigelsesperioden så hade det løpt leie og strøm. Han burde ihvertfall betale halve, dette er ikke et sted jeg ville valgt å bo på alleine siden leien er for høy for en.

Egentlig skulle jeg flytte allerede i jula, men han ba meg om å vente og bo her med han i oppsigelsesperioden. Jeg flytter til et annet land og han ville få tid med meg før det, sa han. Ser nå at han bare lurt meg og at han så det som en vei å snike seg ut på.

Gjest Gjest
Skrevet

Da er det ikke annet å gjøre enn å se på det som en dyrkjøpt lekse. Det er kanskje fattig trøst, men kjenner til flere som har holdt sammen med sånne karer over flere år. Og gjelden deres har vokst betydelig med årene. Du kom deg i det minste ut tidlig. Kjipt nok likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

bruk depostiumet til å betale leia, selg tingene hans og betal strøm og vann :sjarmor:

Skrevet

Har jeg ikke lest og svart på denne tråden for noen uker siden?

Gjest Gjest_abc_*
Skrevet
Har jeg ikke lest og svart på denne tråden for noen uker siden?

Ser merkelig kjent ut dette ja.

Skrevet
Kanskje får huseier tak i noen som kjøper opp dødsbo og lignende, da kan han i tillegg tjene noen ekstra kroner der.

Det tror jeg ikke huseier er mye interessert i, da må man nemlig gjennom namsmannen for å kaste ut noen som ikke bor der. Av erfaring tar utkastelse minst tre måneder, tid hvor huseier ikke får inn leie fordi leiligheten i mye av perioden er avlåst. Jeg vil tippe at leietaker allerede har fjernet det som er av verdisaker, så da er det ekstremt lite å hente for å få dekket utgiftene sine.

Gjest Gjest
Skrevet
Det tror jeg ikke huseier er mye interessert i, da må man nemlig gjennom namsmannen for å kaste ut noen som ikke bor der. Av erfaring tar utkastelse minst tre måneder, tid hvor huseier ikke får inn leie fordi leiligheten i mye av perioden er avlåst. Jeg vil tippe at leietaker allerede har fjernet det som er av verdisaker, så da er det ekstremt lite å hente for å få dekket utgiftene sine.

Ja det var vel et lite gjennomtenkt forslag. Verdier er sikkert fjernet. Men hvorfor må man gjennom så mye styr for å kaste ut noen som allerede har sagt opp leieforholdet?

Gjest Gjest
Skrevet

Det handler ikke om å kaste ut noen, men om at personen som står på kontraktet ikke betaler i oppsigelsesperioden.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ja det var vel et lite gjennomtenkt forslag. Verdier er sikkert fjernet. Men hvorfor må man gjennom så mye styr for å kaste ut noen som allerede har sagt opp leieforholdet?

Dette går ikke på å kaste ut noen, men det er også nokså strenge regler for å kaste/selge ting leietakere har satt igjen. For å gjøre dette må huseier sende en del skriftlige purringer, som må være satt opp så de er juridisk gyldige etter husleieloven, ellers så kan han faktisk bli stilt til veggs for dette senere.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har ingen forpliktelser siden du ikke er bundet til kontrakt. Huseier må selv purre på den som dem har kontrakt med, det er ikke din jobb.

Gjest gjest 0
Skrevet
Du har ingen forpliktelser siden du ikke er bundet til kontrakt. Huseier må selv purre på den som dem har kontrakt med, det er ikke din jobb.

Det stemmer, men siden du har betalt halve depositumet får du heller ikke noe igjen så lenge du ikke har skrevet under på papirer hos den banken depositumskontoen ble opprettet.

Gjest Gjest_else_*
Skrevet

Hei og takk for svar!

Nei, regner ikke med å få igen noe fra depositumet og dette er helt greit. Da har jeg altså betalt halve leien i oppsigelsesperioden, selv om det egentlig ikke kan kreves. Det jeg er bekymret for er at jeg må betale det resterende som er strøm osv. Huseier har nemlig gitt meg disse regningene.

Skrevet

Ser absolutt ingen grunn til at du skulle betale for strømmen dersom den står på ham. Hvorfor ba du ikke huseier om å gi de til ham og ikke til deg?

Gjest Gjest_else_*
Skrevet

si det- ble litt tatt på senga. Angrer det nu og vet ikke helt hva jeg skal gjøre....

Skrevet

Hvis det er ex'en din sitt navn som står i leiekontrakten, er det jo bare naturlig at strømmen også er i hans navn. Du har jo ingenting du kan "true" med ovenfor din ex som kan få ham til å betale - huseier har depositumet som kan holdes tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...