AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Skrevet 21. januar Må till India ein tur, og har fått valet mellom Mumbai eller Delhi. Nokon som har vore der og veit kva by som er best å vere turist i. Skal på eit arrangement i 3 dagar (der eg kan velge mellom å dra til Mumbai eller Delhi), og tenkte å vere turist etterpå i 7 til 10 dagar. Kvinne 45 Anonymkode: a59bf...904
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Skrevet 22. januar Husk mannlig følge over alt du går ihvertfall. Anonymkode: 0a71e...e5d 2 1
Minmorsbarn Skrevet 22. januar #3 Skrevet 22. januar Hvis du ikke har vært i India før, hadde jeg reist til delhi. Da kan du dra ned til Agra og se tash mahal. Du kan også rekke en tur opp til Jaipur fra Delhi 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Jeg ville nok valgt Delhi. Skal du reise med jobben eller hva slags arrangement er dette hvor man kan velge mellom to byer? (Er f.eks. ikke er bryllup du skal i, regner jeg med.) India er for viderekomne, så sørg for å forberede deg godt. Jeg har vært der to ganger, én gang med (lokal) familie og én gang med jobben. M.a.o. hadde jeg masse hjelp rundt meg begge gangene - noen andre som organiserte transport, overnatting, mat osv. og sørget for at alt var trygt. De to tingene du må passe mest på er å forsøke å unngå å bli matforgiftet (konsekvens lav, sannsynlighet høy) og voldtatt (konsekvens enorm, sannsynlighet lav). Jeg valgte å spise kun vegetarisk, drakk ikke vann hvor jeg ikke hadde åpnet flasken selv (viktig!) og var generelt veldig forsiktig. Det gikk bra den ene gangen, ikke den andre. Anonymkode: 91c89...410 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar Jeg ville dratt på en organisert tur. Ellers ville jeg ikke dratt. Risikoen er altfor stor, ikke minst voldtekt/vold/ran. Det har vært noen ekstremt stygge voldtektssaker i India, hvor overgrepene foregår åpenlyst (som på bussen!) og svært voldelige (kvinner har dødd av skadene etterpå), og ingen griper inn. Har dessverre hørt altfor mye dårlig om India. Inkludert, ikke minst, fra indere selv!!! Det er ekstremt mye forurensning i de store byene, så jeg ville kommet meg ut av Delhi/Mumbai med en gang. Å unngå å bli syk (oppkast/diaré) er en utfordring, som indere også sliter med. Anonymkode: d3435...938 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar Jeg har dessverre vært i India en rekke ganger. Makan til skittent møkkaland. Om man kan velge en annen destinasjon ville jeg valgt det 10 av 10 ganger. Anonymkode: c8d4d...c51 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Skrevet 25. januar Jeg har vært en del i Delhi pga jobb. Har aldri reist alene, det tror jeg hverken jeg vil eller hadde fått lov til av kollegaer der nede. Vi har reist to jenter flere ganger, det har funket fint. Har vært på Golden triangle tur, det var flott men mye kjøring. Soloppgang over Taj Mahal er en fantastisk opplevelse. Vi har booket turer via Get your guide, da har man en fast sjåfør som er med hele tiden, det kan være en løsning om du reiser helt alene. Selv om jeg ikke anbefaler det. Anonymkode: 93452...d14 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #9 Skrevet 25. januar Den ene gangen vi var der dro vi videre til Sri Lanka. Jobben betalte fly til Delhi og hjem fra Sri Lanka, og fly mellom der kostet lite. Der hadde jeg hatt null problem med å reise alene som kvinne. Men booket en rundtur de første 4 dagene, via en norsk dame. Det var flott og praktisk, og avsluttet med 5 dager på 5* spahotell på stranda, Anonymkode: 93452...d14 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #10 Skrevet 25. januar Dersom du er kvinne: gå aldri alene. Anonymkode: 133be...e78 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar Det skjer mye dritt i India, ingen tvil om det. Samtidig bor det over 1,4 milliarder mennesker der, så grusomme forbrytelser som skjer her hvert 20. år vil skje der mer enn en gang i måneden hvis forekomsten er lik. I tillegg har de en friere presse enn de fleste sammenlignbare land, så du hører relativt sett mer om grusomheter der enn i de fleste andre U-land. Det betyr ikke at man ikke skal være på vakt i India, det skal man absolutt være, og det betyr heller ikke at de grusomme historiene man har hørt ikke er sanne. Det er de. Men folketallet, og det faktum at slikt lettere når nyhetene der enn i mange andre fattige land, gjør at man nok kan få inntrykk av at India er farligere enn mange land som er vel så ille. Jeg har reist der både alene og i gruppe, og det har vært fine opplevelser. Kaotisk, ja, ingen aner når noe skjer og trafikken er helt uten regler. Dyr i veien, ingen bryr seg om kjørefelt og de få trafikklysene som er er i beste fall veiledende. Eneste unntak er i praksis nye bomveier til turistmagneter. Aldri drikk vann annet enn fra flaske eller i private hjem med renseanlegg («reverse osmosis» er et nøkkelord). Ikke bestill kjøtt i områder der alle er vegetarianere og kokken derfor neppe har smakt kjøtt selv. Forsikre deg om at frukt og grønt er vasket i trygt vann. Og forbered deg på mye folk, lyd, lukt og inntrykk hele tiden. Luftforurensningen er ikke bra, og blir særlig ille når bøndene brenner jordene sine for sesongen. Kulturelt merker man også godt at stirring er mye mer sosialt akseptabelt der enn her. Det kan være ekkelt, selv om det er mer rart enn truende. Men det er nå en grunn til at det er et så stort turistland som det er og at såpass mange blir forelsket i India også. Uendelig mye å se og oppleve. Det er titalls land i ett land. Og de aller, aller fleste er veldig vennlige. Vel så vennlige som andre steder. Jeg hadde klart anbefalt Delhi for en førstgangsturist, men da like mye fordi det er et enkelt utgangspunkt for å se Taj Mahal og Jaipur som for Delhi selv. Shimla er også ganske ålreit å besøke, og ørkencamps borte ved Jaisalmer er også en fin opplevelse. Men hold gjerne ambisjonsnivået litt lavt første gang. Ting tar tid i India, og det blir mange inntrykk enten du fyller opp kalenderen fra morgen til kveld eller ikke. Anonymkode: 20d32...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar Men skaff deg en guide, ja. Arbeidskraft er billig i India, og guider er ikke dyre. Både for trygghet (være seg fra kriminalitet eller ulykker), for transport og for å få sett mest mulig. Anonymkode: 20d32...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Skrevet 26. januar Var der på backpackingtur for 10 år siden med ei venninne. Det mest skremmende vi opplevde var at vi plutselig ble omringet av 10-15 menn som tydeligvis aldri hadde sett vestlige kvinner. De klådde og tok på oss. Og en av mennene stakk fingeren inn i rumpa på venninna mi. Men vi var naive og det var vår feil. Siden dette skjedde når det var mørkt og når vi bestemte oss for å gå for å spare taxipenger. Anonymkode: 0a71e...e5d
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2026 den 21.51): Må till India ein tur, og har fått valet mellom Mumbai eller Delhi. Nokon som har vore der og veit kva by som er best å vere turist i. Skal på eit arrangement i 3 dagar (der eg kan velge mellom å dra til Mumbai eller Delhi), og tenkte å vere turist etterpå i 7 til 10 dagar. Kvinne 45 Anonymkode: a59bf...904 Mumbai ! Delhi er veldig stresssede og nesten traumatiserende. Mumbai også men litt mildere. Anonymkode: 69f99...ce8
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar Jeg er sjokkert at folk skriver Delhi. Hun skal på et arrangement og skal velge by? I Delhi besvimer du nesten bare pga forurensning 🤣 deretter er det biler og folk og dyr og tiggere som overalt men det er full on. Mumbai er bedre! Selv om Delhi airport har blitt mer moderne. Anonymkode: 69f99...ce8
AnonymBruker Skrevet 26. januar #16 Skrevet 26. januar Bombay, så drar du ned til Goa og Karnataka (Om beach) etterpå. Trust me. Sesongen er nå der nede. Anonymkode: 69f99...ce8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå