Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lederen min sender ofte meldinger på messenger. Ofte er det jobbrelatert, men noen ganger ikke. Vi bruker jo egentlig mail.

jobber i bedrift med flere avdelinger og dette er min avdelingsleder. Vi er begge i forhold så er ikke det tror jeg, selv om vi har en god tone. Er jo egentlig bare hyggelig, tror dere det er noe mer enn det? Er dette problem for jobben liksom?

Anonymkode: 57d1a...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du deler meldingene så kan vi bidra med våre skarpe hjerner og konstruktive tanker om temaet 😊

Anonymkode: f48e3...0dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg ikke dette høres greit ut, uten at jeg vet hva slags bransje eller type jobb du har. Ofte meldinger fra sjefen på Messenger? Nei takk! Nå vet jeg ikke hvor nødvendig det er at dere har kontakt ut over arbeidstid, men din sjef burde kjenne sin rolle og være mer profesjonell. Jeg tror jeg hadde sagt fra at jeg foretrekker jobb-kommunikasjon på mail, og kun sms/Messenger hvis det er noe som virkelig haster. Du har lov til å ha grenser for deg selv og ikke være påskrudd jobb og sjefen din til alle tider av døgnet.

Vanskelig å vite om det er noe «mer» fra hans side siden vi vet lite om hva meldingene handler om, men gjør han dette med alle på avdelingen eller bare deg? Hvis det bare er med deg begynner det virkelig å framstå som merkelig altså… 

Anonymkode: 8b2fc...d01

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sett på det som invaderende, men det kommer jo selvfølgelig an på innholdet og konteksten. 

Anonymkode: 111ac...93a

AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig og uprofesjonelt. Messenger er ikke en kanal for jobb. Du skal heller ikke måtte forholde deg til jobbting på fritiden. 

Anonymkode: 5e48e...bda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Personlig synes jeg ikke dette høres greit ut, uten at jeg vet hva slags bransje eller type jobb du har. Ofte meldinger fra sjefen på Messenger? Nei takk! Nå vet jeg ikke hvor nødvendig det er at dere har kontakt ut over arbeidstid, men din sjef burde kjenne sin rolle og være mer profesjonell. Jeg tror jeg hadde sagt fra at jeg foretrekker jobb-kommunikasjon på mail, og kun sms/Messenger hvis det er noe som virkelig haster. Du har lov til å ha grenser for deg selv og ikke være påskrudd jobb og sjefen din til alle tider av døgnet.

Vanskelig å vite om det er noe «mer» fra hans side siden vi vet lite om hva meldingene handler om, men gjør han dette med alle på avdelingen eller bare deg? Hvis det bare er med deg begynner det virkelig å framstå som merkelig altså… 

Tror det er mest med meg ja. Men sikkert litt andre og? Vet ikke
noen ganger er det rene jobb-ting, eller så kan det være noe humor eller sånt. Kan komme ganske sent på kvelden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

noen ganger er det rene jobb-ting, eller så kan det være noe humor eller sånt. Kan komme ganske sent på kvelden. 

Hm. Tipper du har en litt dårlig magefølelse på dette, ettersom du tar det opp her på KG, og den er det greit å lytte til tenker jeg. Hvis du ikke ønsker disse meldingene, burde du sette grenser for deg selv og prøve få avsluttet det på et vis…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje han kjeder seg? Kanskje han liker deg? Det trenger ikke bety at han ønsker å være emosjonelt eller fysisk utro med deg, men det er litt ugreit.

Han har et maktforhold i forhold til deg og må være forsiktig med ikke å tråkke over noen grenser. 

AnonymBruker
Skrevet

men det er jo skummelt å si fra om syns jeg. Tenk om han blir sur. 

Skrevet

Jeg hadde

A) blitt sur for å kontaktes på private sosiale medier

B) ……sånt kan fort skli ut

Bruk lengre og lengre tid på å svare, si «ah, bruker så sjeldent messenger» og svar kort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hvilken kultur dere har på arbeidsplassen, og relasjonen dere mellom. Jeg er leder, og har flere ansatte som sender meg melding på både Messenger og Snapchat - i tillegg til Teams. Kan gjelde både jobb og bare fjas. Men vi har et godt arbeidsmiljø, kjenner hverandre godt, har gode relasjoner der det er en vennskapelig og uformell tone :) Vi har også fleksitid, så er mange som jobber litt på kvelder og helg for å f.eks. ha kortere dager på kontoret osv. Og vi har en enighet om at ingen forventer svar på jobbspørsmål utenfor kontortid, så ingen er forpliktet til å svare på det. Men for de som ønsker å gjøre unna jobb på kvelden, for å kunne ha kortere dager ellers, så er det jo topp.

Hvordan er kulturen for dette i resten av avdelingen da?

Anonymkode: d67a6...bae

AnonymBruker
Skrevet

Kommer som sagt an på kulturen. Vi er flere som har hverandre på snap. Innimellom brukes chaten der uten at man tenker seg om. Kan også være "utenomfaglig" om det for eksempel er relatert til noe vi har snakket om på jobb.

Jeg har jo uansett jobbtelefon - så om ting kommer i teams, sms, eller snap, merker jeg ingen forskjell på. 

Anonymkode: f8a82...1d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kommer vel litt an på hvilken kultur dere har på arbeidsplassen, og relasjonen dere mellom. Jeg er leder, og har flere ansatte som sender meg melding på både Messenger og Snapchat - i tillegg til Teams. Kan gjelde både jobb og bare fjas. Men vi har et godt arbeidsmiljø, kjenner hverandre godt, har gode relasjoner der det er en vennskapelig og uformell tone :) Vi har også fleksitid, så er mange som jobber litt på kvelder og helg for å f.eks. ha kortere dager på kontoret osv. Og vi har en enighet om at ingen forventer svar på jobbspørsmål utenfor kontortid, så ingen er forpliktet til å svare på det. Men for de som ønsker å gjøre unna jobb på kvelden, for å kunne ha kortere dager ellers, så er det jo topp.

Hvordan er kulturen for dette i resten av avdelingen da?

Anonymkode: d67a6...bae

Har fått spurt litt andre kollegar her sånn generelt, og virker som dette bare gjelder meg. Er også alltid han som sender først, og som sagt ofte på kveld da og uten at det er rene jobbspørsmål. 
Ikke noe sånn at folk har hverandre på snap virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye if’s and but’s som vi ikke vet om… har du et vennskapelig forhold til sjefen? Jeg hadde en stund en sjef som også var venn privat. Da ble det selvfølgelig meldinger. Bruker sjefen det samme mediet til andre? Er tonen litt for vennlig og privat, er det lite jobbmessige spørsmål? Er du i en jobb hvor det er naturlig å ta spørsmål og avklaringer utenfor arbeidstid, eller burde det ventet til dagen etter?

Jeg foretrekker Signal og tilsvarende «proffe» apper for samtaler som er jobbmessige, fremfor messenger og snap. Men, det har forekommet samtaler på SoMe også. Jeg krever fleksibilitet på jobb ifm barn med diagnoser, da er det til en viss grad sånn at jeg kommer og går når jeg vil, bare jeg jobber timene mine. Og fleksibilitet er toveis, derfor vet min sjef at hen kan kontakte meg når som helst, så er jeg stort sett villig til å svare/diskutere/løse en oppgave. Så jeg får en del meldinger på fritiden. Dog hovedsaklig på Signal. Og kun jobbrelatert.

Anonymkode: d530d...059

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har fått spurt litt andre kollegar her sånn generelt, og virker som dette bare gjelder meg. Er også alltid han som sender først, og som sagt ofte på kveld da og uten at det er rene jobbspørsmål. 
Ikke noe sånn at folk har hverandre på snap virker det som. 

Bare la være å svare. Om han da senere etterlyser svar på noe, så sier du bare som en skrev at du ikke er så mye på messenger slik at det er fint om jobbrelaterte ting sendes på jobbmail feks. 

Anonymkode: 5e48e...bda

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg overtenker sikkert bare. 

AnonymBruker
Skrevet

På mannen sin jobb bruker de primært messenger til jobb, sånn «kan du bestille **». Er butikkjobb i en stor kjede og hun er en mellomleder. Hun bruker alltid hjerter i meldinger, jeg synes det er superteit, men hun gjør det på innleggene hun legger ut på jobbgruppene også, så er åpenbart ikke bare til min mann.

Hadde det kommet meldinger om helt annet og sent på kveld, hadde jeg reagert, ja.

Anonymkode: f69d9...9e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ifra at jeg ønsket meldinger som angikk jobb på en kanal som tilhørte jobb. Som mail eller teams. 
Mest fordi jeg ønsker å kunne ha fri når jeg har fri, og ikke få med meg at sjefen sendte melding sent på kvelden. (Jeg ser den ikke før neste dag, når jeg er på jobb.) 

En enkel måte å svare på jobbting på messenger på: 
"Send meg en e-post på det, så skal jeg se på det når jeg kommer på jobb i morgen." Og så legger du bort saken til den kommer via offisielle jobb-kanaler. 

Det er også mulig å starte med "Jeg er ikke på jobb nå." Men det åpner mer for at messenger er en akseptabel måte å kontakte deg på jobb også. 

Om noe virkelig haster, så må folk ringe eller sende melding på telefonen, ikke hive det inn i apper som ikke brukes i jobb. 

Anonymkode: 3f24d...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er ikke så konkrete jobb-ting som haster akkurat.. føles mer som en unnskyldning for å skrive.. men er sikkert ikke sånn hehe

Skrevet

Min erfaring fra arbeidslivet er at det å bli kontaktet på Messenger er et stort no-no. Hvorfor skal sjefen din skrive til deg fra sin private konto? Hvis kommunikasjonen er innafor så burde den kunne tas gjennom arbeidsrelaterte kanaler som e-post eller om dere har andre kommunikasjonsplattformer. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...