AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:59 #1 Skrevet onsdag kl. 19:59 Vi er et voksent par som vurderer hund nr 2. Ønsker en medium størrelse (10-20 kg). Mannen liker working springer spaniel, men vi har også begynt å se på jaktcocker. Må innrømme at vi ikke har noen erfaring med sistnevnte annet enn å ha sett Hundetrener Marens Luring på tv og instagram. Den virker utrolig lettrent og kvikk (og sååå nydelig😍) Er det noen som har erfaringer med cocker, springer (eller begge) rasene, som vil dele? Anonymkode: a2557...cec
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:03 #2 Skrevet onsdag kl. 20:03 Cocker har flere utfordringer enn springer, jeg hadde valgt springer. Men de lukter....... Ikke bare hund, ofte øreproblem så de må stelles godt. Klipp på innsiden av ørene og de må ha øredråper jevnlig. Tåfis🥰 så jevnlig klipp av poter er viktig. Anonymkode: 84aae...4a4 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:03 #3 Skrevet onsdag kl. 20:03 Springer har bedre helse og gemytt, så jeg hadde gått for det. Jaktcocker er ekstremt krevende, da skal dere drive med hundesport på høyt nivå og helst jakte også. Anonymkode: 754a4...7aa 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:26 #4 Skrevet onsdag kl. 20:26 Jaktcocker er ekstremt krevende hunder som krever mye stimuli og vil ikke trives i et hjem hvor den kun får "litt ekstra tur". Den må brukes, gjerne til nosework, agility, LP og andre sporter hvor de virkelig får brukt hjernen sin. Utover det så hadde jeg valgt springer for best temperament. Anonymkode: 6457f...d25 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:34 #5 Skrevet onsdag kl. 20:34 Jeg er oppvokst med Engelsk Cocker Spaniel. Nydeligere hund, både utseendemessig og gemyttmessig. Vår cocker hadde ikke behov for masse aktivering, og greide seg fint med 3.4 turer hver dag. Han var en skikkelig sofagris, og den snilleste hunden jeg har vært borti. Det med øreplager er, som nevnt av andre, en gjenganger. Ikke rart, siden de har veldig lange ører. Anonymkode: 70486...dfa
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:48 #6 Skrevet onsdag kl. 21:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Springer har bedre helse og gemytt, så jeg hadde gått for det. Jaktcocker er ekstremt krevende, da skal dere drive med hundesport på høyt nivå og helst jakte også. Anonymkode: 754a4...7aa Glemte å skrive at vi ønsker å drive med brukslydighet/rundering, i tillegg til et normalt aktivt hundeliv. Hunden vi har fra før er en Flat Coated Retriever, og vi ønsker mest mulig av de samme egenskapene i en litt mindre pakke😉 Anonymkode: a2557...cec
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:03 #7 Skrevet onsdag kl. 22:03 Jeg har hatt 2 engelsk springer spanieler, de ble 10 og 14 år gamle. Fantastiske, lettlærte og snille hunder med god helse. Som nevnt er det litt «styr» med ørene, viktig med rens osv. Lett å få ørebetennelser. Begge trengte mye mosjon, 2 lange turer om dagen, hvis ikke ble de rastløse. Rasen er veldig matglad og dermed lette å lære triks og kommandoer. Anonymkode: 067e8...cd3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:23 #8 Skrevet torsdag kl. 06:23 Begge rasene passer fint til den aktiviteten som du beskriver. Jaktcocker er alvorlig mye energi og de bør bli brukt til jakt også. Det er dessverre blitt en del ressursforsvar på desse grunnet dårlig avl. Springer er også en del energi, men er hakket mindre «surrete»😄 Hadde nok valgt en springer😉 Anonymkode: 9dd1d...33d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:45 #9 Skrevet torsdag kl. 08:45 Springer er en flott rase, men jeg hadde holdt meg langt unna working springer spaniel hvis du ikke vil trene jakt hele tiden. I tillegg til å være hyperaktiv (som også jaktcocker er), så får jeg inntrykk av at gemytt ikke er så bra. En venninne kunne ikke bruke sin working springer i lydighet og agility, for den var så usikkert og redd. Jakt derimot var den i sitt ess. (som familiehund i ett stressende nærområdet var ingen god ting for denne hunden) Så sjekk gemytt , gemytt og gemytt. Vi ønsker alle en trygg hund Anonymkode: d7bf6...6e8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:04 #10 Skrevet torsdag kl. 13:04 Har gått på agilitykurs sammen med en jaktcocker, og vet at det skal jeg i alle fall aldri ha 😅 Nydelig hund! Men HELT besatt av fugl, all trening ble glemt og alle kommandoer forduftet hver gang den så en fugl... Det ble litt håpløst å skulle gå en agilitybane da. Anonymkode: b37e2...ffb
tankebobla Skrevet torsdag kl. 13:55 #11 Skrevet torsdag kl. 13:55 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Glemte å skrive at vi ønsker å drive med brukslydighet/rundering, i tillegg til et normalt aktivt hundeliv. Hunden vi har fra før er en Flat Coated Retriever, og vi ønsker mest mulig av de samme egenskapene i en litt mindre pakke😉 Anonymkode: a2557...cec Siden dere ønsker mye av det samme men ikke i samme forpakning, hva med en Toller? Vi har selv en Toller, hun er liten men likevel stor om du skjønner.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:03 #12 Skrevet torsdag kl. 14:03 tankebobla skrev (1 minutt siden): Siden dere ønsker mye av det samme men ikke i samme forpakning, hva med en Toller? Vi har selv en Toller, hun er liten men likevel stor om du skjønner. Please ikke si at Toller er det samme som Flat i en mindre pakke. Det er ikke det altså. Det er så mange tollere som havner i feil hjem fordi folk tror det er en liten golden eller en liten flat. Men tolleren har vanligvis MYE mer energi enn de to rasene og krever mye mer av mentalt stimuli. Ja, du kan han flaks og få deg en rolig toller, men det har vært avlet mye på signalfølsomhet de siste årene så de fleste tollerne har alt for mye motor til å leve et vanlig familieliv. Jeg jobber med omplassering av hund og jeg har toller selv, og jeg har omplassert MANGE tollere på grunn av at eierne ikke har visst hva de har skaffet seg. Så blir hunden helt tussete av å tusle rundt i nabolaget og ellers få langtur i helgene. Når det er sagt kan det godt hende toller kan passe i ts sin familie da, siden de planlegger å bruke hunden såpass aktivt. Ang springer/cocker, så tror jeg jeg ville ha valgt cocker, men vært ekstremt nye med å velge oppdretter. Mye rusk i gemyttet på cockeren, men får du en fin en er det fantastiske hunder. Anonymkode: 9b0ba...5c6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:57 #13 Skrevet torsdag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Please ikke si at Toller er det samme som Flat i en mindre pakke. Det er ikke det altså. Det er så mange tollere som havner i feil hjem fordi folk tror det er en liten golden eller en liten flat. Men tolleren har vanligvis MYE mer energi enn de to rasene og krever mye mer av mentalt stimuli. Ja, du kan han flaks og få deg en rolig toller, men det har vært avlet mye på signalfølsomhet de siste årene så de fleste tollerne har alt for mye motor til å leve et vanlig familieliv. Jeg jobber med omplassering av hund og jeg har toller selv, og jeg har omplassert MANGE tollere på grunn av at eierne ikke har visst hva de har skaffet seg. Så blir hunden helt tussete av å tusle rundt i nabolaget og ellers få langtur i helgene. Når det er sagt kan det godt hende toller kan passe i ts sin familie da, siden de planlegger å bruke hunden såpass aktivt. Ang springer/cocker, så tror jeg jeg ville ha valgt cocker, men vært ekstremt nye med å velge oppdretter. Mye rusk i gemyttet på cockeren, men får du en fin en er det fantastiske hunder. Anonymkode: 9b0ba...5c6 Det er jaktcocker TS vil ha, ikke vanlig cocker. Og den har i hvert fall hundre gang mer energi enn en toller… Anonymkode: 754a4...7aa 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:24 #14 Skrevet torsdag kl. 21:24 Aldri skaff en rase du ikke kjenner minst 5 individer av anbefaler jeg. Så møt og gå turer med flere, besøk oppdretter og eiere og prat med de og se hundene i ulike situasjoner. Jeg har jakthunder selv, men hadde aldri trivdes med jaktcocker, om ADHD var en hund så hadde det vært denne (jaktspringere kjenner jeg lite til). Anonymkode: 1105a...63d 1
tankebobla Skrevet torsdag kl. 21:25 #15 Skrevet torsdag kl. 21:25 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Please ikke si at Toller er det samme som Flat i en mindre pakke. Det er ikke det altså. Det er så mange tollere som havner i feil hjem fordi folk tror det er en liten golden eller en liten flat. Men tolleren har vanligvis MYE mer energi enn de to rasene og krever mye mer av mentalt stimuli. Ja, du kan han flaks og få deg en rolig toller, men det har vært avlet mye på signalfølsomhet de siste årene så de fleste tollerne har alt for mye motor til å leve et vanlig familieliv. Jeg jobber med omplassering av hund og jeg har toller selv, og jeg har omplassert MANGE tollere på grunn av at eierne ikke har visst hva de har skaffet seg. Så blir hunden helt tussete av å tusle rundt i nabolaget og ellers få langtur i helgene. Når det er sagt kan det godt hende toller kan passe i ts sin familie da, siden de planlegger å bruke hunden såpass aktivt. Ang springer/cocker, så tror jeg jeg ville ha valgt cocker, men vært ekstremt nye med å velge oppdretter. Mye rusk i gemyttet på cockeren, men får du en fin en er det fantastiske hunder. Anonymkode: 9b0ba...5c6 Jeg tenkte at TS kanskje forsto hva jeg mener. Vi har selv hatt flat, og har Toller nå, og jeg selv ser mange av de samme egenskapene. Jeg har og omplassert hunder, som jobb og ja det er mye feil eiere til de ulike rasene. Nå er vell vi ganske så heldige fordi både Flatenene vi har hatt og også Tolleren vi har nå har gode innarbeidet av knapper, men godt driv likevel. Vi bruker ikke våre i jakt men de får trent seg likevel.
Mandagsbarn74 Skrevet i går, 14:11 #16 Skrevet i går, 14:11 AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 15.03): Please ikke si at Toller er det samme som Flat i en mindre pakke. Det er ikke det altså. Det er så mange tollere som havner i feil hjem fordi folk tror det er en liten golden eller en liten flat. Men tolleren har vanligvis MYE mer energi enn de to rasene og krever mye mer av mentalt stimuli. Ja, du kan han flaks og få deg en rolig toller, men det har vært avlet mye på signalfølsomhet de siste årene så de fleste tollerne har alt for mye motor til å leve et vanlig familieliv. Jeg jobber med omplassering av hund og jeg har toller selv, og jeg har omplassert MANGE tollere på grunn av at eierne ikke har visst hva de har skaffet seg. Så blir hunden helt tussete av å tusle rundt i nabolaget og ellers få langtur i helgene. Når det er sagt kan det godt hende toller kan passe i ts sin familie da, siden de planlegger å bruke hunden såpass aktivt. Ang springer/cocker, så tror jeg jeg ville ha valgt cocker, men vært ekstremt nye med å velge oppdretter. Mye rusk i gemyttet på cockeren, men får du en fin en er det fantastiske hunder. Anonymkode: 9b0ba...5c6 Nå sa hun vel ikke at det var det samme som en flat, hun sa vel at det var mye av de samme egenskapene, ikke mindre utgave av flat 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:17 #17 Skrevet i går, 15:17 Mandagsbarn74 skrev (1 time siden): Nå sa hun vel ikke at det var det samme som en flat, hun sa vel at det var mye av de samme egenskapene, ikke mindre utgave av flat Ser den, men følte likevel det var viktig å få presisert det siden dette er en misforståelse som fører til mange mislykkede hundekjøp. Det er jo mange flere enn ts som leser tråden også. Anonymkode: 9b0ba...5c6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:21 #18 Skrevet i går, 15:21 tankebobla skrev (17 timer siden): Jeg tenkte at TS kanskje forsto hva jeg mener. Vi har selv hatt flat, og har Toller nå, og jeg selv ser mange av de samme egenskapene. Jeg har og omplassert hunder, som jobb og ja det er mye feil eiere til de ulike rasene. Nå er vell vi ganske så heldige fordi både Flatenene vi har hatt og også Tolleren vi har nå har gode innarbeidet av knapper, men godt driv likevel. Vi bruker ikke våre i jakt men de får trent seg likevel. TS skjønner sikkert det, og det var ikke meningen å slå ned på deg sånn altså. Syns bare det er så viktig å få frem at det er ganske stor forskjell på Toller og de andre retrieverene siden jeg har så mye erfaring med triste historier som stammer fra den misoppfatningen om tollere. Sitter her i skrivende stund med to tollere jeg har tatt til meg som var på vei til å bli avlivet, så jeg føler vel litt ekstra på det. Begge fra hver sin familie som trodde de hadde kjøpt seg en liten golden. Anonymkode: 9b0ba...5c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå