Gå til innhold

Dere som har hatt blindtarmbetennelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan utartet det seg? Skjer det brått? Over flere dager? Når tar man kontakt med lege? 

Datter 14 år, har hatt av og på, vondt i magen på høyre side. Det er vondt på et punkt og det stråler ned i lysken. 

Når hun har vondt virker ikke 600 mg ibux kombinert med 1 g paracet. 

Skulle ringe legen i dag, men så var hun helt fin. Nå i ettermiddag har hun hatt to "anfall". Det har vært av og på i 2,5 døgn, men fra 2-6 på smerteskala hvor 10 for henne er å bli dunket på ryggen når man har nyrebekkenbetennelse. 

Hun hadde større smerter i går under anfall enn i dag. 

Hun hadde mensen for en uke siden så det er ikke menssmerter. 

Anonymkode: 1589e...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sønnen min hadde det, så gikk smertene av og på i et døgn før vi kontakta legevakta. 
Har du tatt ‘blindtarmtesten’ på henne? 

Anonymkode: 3182e...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten!

Sykepleieren vil kunne gi råd.

Anonymkode: fd532...c57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da sønnen min hadde det, så gikk smertene av og på i et døgn før vi kontakta legevakta. 
Har du tatt ‘blindtarmtesten’ på henne? 

Hva går den ut på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring legevakten!

Sykepleieren vil kunne gi råd.

Anonymkode: fd532...c57

Hun har ikke vondt nå, men ringer selvsagt hvis det tar seg opp igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det en helt intens smerte som varte i ca 1,5 døgn der jeg lå sengeliggende før jeg til slutt klarte å komme meg til sykehus.

Det gikk altså aldri i etapper eller ble bedre på noe tidspunkt. Smarten var der hele tiden, helt til jeg ble operert. Og det var liksom aldri noen tvil om at det kunne være noe annet/en «vanlig» type vondt i magen.

Anonymkode: 74013...fad

• Liker 1
Skrevet

Her var det gradvis økende smerte, på dag med magesmerter 2 dro jeg på legevakten og ble innlagt med mistanke om betent blindtarm. Operert samme kveld. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva går den ut på? 

At du ber henne presse med foten mens du holder i mot og presser tilbake. Hvis det gjør vondt, er det sannsynlig at det er blindtarmen som er problemet. 

Hos meg var det av og på i intensitet i 3 dager, og da jeg endelig hutet meg til legen, så var det like før den sprakk. Ring legevakt du. 

Endret av Gaia
Tillegg i teksten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva går den ut på? 

Trykk ned der blindtarmen ligger og slipp. Hvis det gjør veldig vondt for henne er det trolig blindtarmen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ha forstoppelse. 

Anonymkode: d6de0...087

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (3 minutter siden):

At du ber henne presse med foten mens du holder i mot og presser tilbake. Hvis det gjør vondt, er det sannsynlig at det er blindtarmen som er problemet. 

Hos meg var det av og på i intensitet i 3 dager, og da jeg endelig hutet meg til legen, så var det like før den sprakk. Ring legevakt du. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trykk ned der blindtarmen ligger og slipp. Hvis det gjør veldig vondt for henne er det trolig blindtarmen.

Begge disse testene er med på å styrke/svekke mistanke om blindtarmbetennelse.  Men ingen av dem kan bekrefte eller utelukke. 
Ring legevakt og spør om råd - selv om hun ikke har vondt akkurat nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde veldig vondt hele tiden. Kastet opp og klarte ikke å rette seg opp. Orker ikke å gå eller røre på seg. Dro på legevakta samme dag smertene kom og fikk bekrefta blindtarmbetennelse. 

Anonymkode: 0b2e4...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begge disse testene er med på å styrke/svekke mistanke om blindtarmbetennelse.  Men ingen av dem kan bekrefte eller utelukke. 
Ring legevakt og spør om råd - selv om hun ikke har vondt akkurat nå

Ja. Det ga jeg råd om. Den testen med foten er en test legene også utfører. Hvis det gjør vondt, er mistanken styrket. 

Hos meg var de ikke sikre, tross flere typer undersøkelser, så de åpnet meg bare for å se hva de fant. Min blindtarm var så infisert at den hadde vridd seg bakover mot ryggen. Det var nok årsaken til at ikke alle testene var entydige. 

AnonymBruker
Skrevet

PMDD da varer menstruasjon symptomer mye lenger, luft eller forstoppelse.

Anonymkode: 74d7c...812

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når eleven min fikk det så hadde han litt vondt i magen når han kom om morgenen, men ikke verre enn at han var med på alt som vanlig. Mot slutten av skoledagen tok det seg opp, plutselig klarte han ikke å stå oppreist, han var kritthvit i ansiktet og begynte å kaste opp. Da bar det rett på legevakten og videre til operasjon.

Anonymkode: 36e21...0f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan utartet det seg? Skjer det brått? Over flere dager? Når tar man kontakt med lege? 

Datter 14 år, har hatt av og på, vondt i magen på høyre side. Det er vondt på et punkt og det stråler ned i lysken. 

Når hun har vondt virker ikke 600 mg ibux kombinert med 1 g paracet. 

Skulle ringe legen i dag, men så var hun helt fin. Nå i ettermiddag har hun hatt to "anfall". Det har vært av og på i 2,5 døgn, men fra 2-6 på smerteskala hvor 10 for henne er å bli dunket på ryggen når man har nyrebekkenbetennelse. 

Hun hadde større smerter i går under anfall enn i dag. 

Hun hadde mensen for en uke siden så det er ikke menssmerter. 

Hadde smerter midt i magen, som ble verre ned mot høyresiden etter noen timer. Kvalm. Vondt å gå/bevege seg. Feber(ikke alle får det). Gikk til legen med engsng da jeg skjønte at dette var noe annet enn normalt og ikke tok sjangsen. De som har blindtarmbetennelse må ofte opereres innen 24-48timer for at den ikke skal sprikke. Ring legevakt å hør!

Anonymkode: c0574...c9a

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (9 minutter siden):

Ja. Det ga jeg råd om. Den testen med foten er en test legene også utfører. Hvis det gjør vondt, er mistanken styrket. 

Hos meg var de ikke sikre, tross flere typer undersøkelser, så de åpnet meg bare for å se hva de fant. Min blindtarm var så infisert at den hadde vridd seg bakover mot ryggen. Det var nok årsaken til at ikke alle testene var entydige. 

Her var det ikke noe dærlig vondt ved blindtarmtesten men 4forskjellige leger var sikker i sin sak,pluss vi. Tok ul som viste betennelse. Opererte ut og ja den var betent den!

Anonymkode: c0574...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. 

Er nå i kontakt med legevakten og fikk beskjed om å fortsette å gi smertestillende og ringe opp igjen hvis det blir verre. 

Det varte ikke lenge med pause fra vondtene. Har anfall nå, og får ekstra vondt hvis hun legger vekt på høyre fot. Tok blindtarmtesten og det gjorde vondt. 

Føler på meg at det er blindtarmen, og blir stresset når vi ikke fikk reise inn nå. Vi har tross alt 1 time reisevei. 

Skrevet

Da ringer du å sier at smertestillende ikke hjelper, du mistenker blindtarm og forventer å få en time. Bare å stå på ditt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min opererte for dette før jul. 

Han hadde først veldig vond, før det roet seg noe. Fikk sove noen rimer etc, før det ble veldig vondt igjen. Kastet opp og hadde store smerter, foør han igjen sov litt på den natten, påfølgende dag fin han en ultralyd hvor de så noe betent vev. Ble operasjon, og fjerning av en betent blindtarm. 

Var fire forskjellige leger som trodde hun overdrev, og at det ikke var blindtarm (før UL ble tatt). 

Jeg ville pushet på, når smertestillende ikke hjelper. 

Akutt abdomen skal taes alvorlig. 

Anonymkode: fa5df...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...