AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #1 Skrevet i går, 14:33 Da ble det vår tur som førstegangskjøpere til å vinne budrunde og lande et rekkehus fra 2016! Det er lenge til overtakelse - men hva er lurt nå? Hva bør vi forberede for, hva bør vi sjekke ved overtakelse, lån og kontrakt og whatnot? Vi har ikke nær familie slm kan svare på disse spørsmålene, så jeg snur meg til KG for hjelp 🥰 Anonymkode: 04e2c...f52 1
AprilLudgate Skrevet i går, 14:41 #2 Skrevet i går, 14:41 Ikke så mye å forberede for om dere har alt av innredning osv. Om du mener rent praktisk så er det lurt å ta en kikk på om nedvask er greit utført, kikke i sluker og notere ned ting som ikke er oppført i papirene som kan koste endel å reparere. Sjekke sluker, vinduer og dører før dere signerer overtakelsen. Ikke alt kan gå på selgers kost, men noe kan. Og det kan forhandles om. Ellers er det ingenting, jeg bruker tiden på å planlegge evt oppussing/innredning.
AnonymBruker Skrevet i går, 14:43 #3 Skrevet i går, 14:43 Jeg tenker det kan være lurt å sjekke pris på hus- og innboforsikring om det ikke er borettslag som dekker hus-delen. Overføring av strømavtale gjør dere ved overtakelse der dere før leste av strømmåler, men det er kanskje ikke nødvendig med nye målere. Dere kan jo uansett sjekke hvilken strømavtale som blir billigst for dere. Dersom det er vannmåler knyttet til kommunale avgifter så bør dere lese av den. Om dere ikke har gressklipper, så kan dere vurdere å spørre om å få kjøpe fra tidligere eiere? Eventuelt sjekke ut brukte på finn eller hvor stor dere trenger. Kanskje det er noe annet i huset som er mere jobb å få med seg enn å selge billig til dere? Anonymkode: 2dbc2...3f3
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 15:00 #4 Skrevet i går, 15:00 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da ble det vår tur som førstegangskjøpere til å vinne budrunde og lande et rekkehus fra 2016! Det er lenge til overtakelse - men hva er lurt nå? Hva bør vi forberede for, hva bør vi sjekke ved overtakelse, lån og kontrakt og whatnot? Vi har ikke nær familie slm kan svare på disse spørsmålene, så jeg snur meg til KG for hjelp 🥰 Anonymkode: 04e2c...f52 Gratulerer! Noen ting vil bli sjekket på gjennomgangen: • Vannmåler • Strømmåler • Godkjenning av vask Lurt å skaffe i forkant: • Strømavtale ( du vil kanskje trenge at selger gir deg et bilde eller nummeret til strømmåleren ) • Innboforsikring • Husforsikring Spør om å få avtale en dag det passer for selger at dere tar mål av boligen. Da kan det hende at selger tilbyr dere å overta eller kjøpe enkelte ting. Vaskemaskin, ikke-integterte hvitevarer, veggmontert TV, gardiner, sofa, og annet. Det har blitt ganske vanlig, men noen synes at slikt er både frekt og kleint. Når det gjelder lånet så bør dere sammenligne tilbudet dere har fått opp mot andre banker. Hvis en av dere er medlem av et fagforbund så kan det hende at dere både får billigere lån og forsikringer. Hvis dere er samboere for første gang så kan det være lurt at dere lager en god samboerkontrakt, og blir enige om hvem som betaler hva, og hvordan ting kan deles ved et brudd. Folk betaler gjerne 50-50 ved kjøp av sofa, TV, vaskemaskin, osv. men ved brudd så går de etter «halv pris av markedspris på Finn». Noe som ofte fører til enda mer krangling i et allerede betent brudd. Vil tenke at det er lurt at dere har hvert deres lån som dere betjener selv, i deres eget tempo, fremfor å ha det felles, med et felles ansvar for hverandres gjeld. 1 1
newman01 Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Ta med en notatblokk og en penn. Siden bygget er fra 2016 er det garantert balansert ventilasjon der. Skriv ned rutiner, serviceintervaller, når filter ble byttet sist, hva selger anbefaler av innstillinger vinter og sommerhalvåret osv. Kan også finne stoppekrana, for den er kjekk å vite hvor befinner seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå