Gå til innhold

Kjeveoperasjon, over og under

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,
Dere som har tatt denne operasjonen – kjeveoperasjon av både over- og underkjeve med kjevelås:
Hvordan opplevde dere den første tiden etter operasjonen?

Trengte dere hjelp hjemme?
Er det behov for å ha noen hjemme med seg den første tiden?

Ektefelle må eventuelt ta fri fra jobb for å være hjemme, men arbeidsgiver ønsker bekreftelse fra lege. Jeg lurer derfor på hvordan dette vanligvis løses, og hva som er vanlig rutine i slike tilfeller.

Anonymkode: 3f03e...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har TikTok så ta en titt på videoene til Elise Bådal. Hun har delt mye fra sin kjeveoperasjon.

Anonymkode: f820f...f2a

Skrevet

Det er mange år siden... 

Jeg flyttet inn i barndomshjemmet - mamma gikk hjemme. Det var godt å ha noen i nærheten - man har vondt, føler seg litt utenfor. Hun dillet, tilbød mat, passet på medisiner - det var mye trøst og selskap i det.

Jeg er faktisk usikker på hva jeg ville gjort i dag, som litt eldre - tror jeg fint ville klart meg hjemme alene. Men mulig ikke første 1-2 dagene. Jeg var mye kvalm, og man må jo klippe opp om man må kaste opp. Tenker erklæring fra lege på dette slik at velferdspermisjon kan innvilges ikke bør være et problem? 

Anonymkode: 63ebc...7de

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange år siden... 

Jeg flyttet inn i barndomshjemmet - mamma gikk hjemme. Det var godt å ha noen i nærheten - man har vondt, føler seg litt utenfor. Hun dillet, tilbød mat, passet på medisiner - det var mye trøst og selskap i det.

Jeg er faktisk usikker på hva jeg ville gjort i dag, som litt eldre - tror jeg fint ville klart meg hjemme alene. Men mulig ikke første 1-2 dagene. Jeg var mye kvalm, og man må jo klippe opp om man må kaste opp. Tenker erklæring fra lege på dette slik at velferdspermisjon kan innvilges ikke bør være et problem? 

Tydeligvis er enkelte ledere/arbeidsplasser strenge. Vi fikk beskjed om å skaffe legeerklæring på hvor lenge behovet varer, og at ektefelle kan ta hjemmekontor noen dager. Ingen velferdspermisjon…

Derfor lurer vi litt på hvordan behovet har vært for de som har gått gjennom det. Det er selvsagt individuelt, men fint å høre om andres erfaringer.

Skrevet

Hva trenger du evt hjelp til? Er det bare for selskapet sin skyld så synes jeg det virker litt "overkill". 

Skjønner ikke helt hva man ikke klarer selv om man har operert kjevene, man har fortsatt fungerende armer og bein...

Skrevet
forkjølajente skrev (7 timer siden):

Hva trenger du evt hjelp til? Er det bare for selskapet sin skyld så synes jeg det virker litt "overkill". 

Skjønner ikke helt hva man ikke klarer selv om man har operert kjevene, man har fortsatt fungerende armer og bein...

Klippe opp kjevelåsen om man spyr, slik at man ikke blir kvalt. Særlig mens man fortsatt er godt påvirket av smertelindring. 

Men tror jeg tar en runde på graviditetsforumet og skriver at jeg ikke fatter hva man trenger hjelp til under fødsel - da jeg aldri har født 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
forkjølajente skrev (8 timer siden):

Det er ikke for selskapets skyld. Det er behov for pleie og praktiske gjøremål i hverdagen, som mat, stell osv. Jeg lurer på hva slags behov man har etter en slik operasjon, og hva man kan forvente postoperativt. Jeg vet at erfaringer er ulike, men vil gjerne høre andres erfaringer.

Som en anonym skrev over her: i verste fall kan ektefelle bli kvalm, kaste opp og ikke klare å åpne kjevelåsen. Jeg er redd for at jeg i verste scenario kommer hjem til en som ligger på gulvet med oppkast rundt seg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klippe opp kjevelåsen om man spyr, slik at man ikke blir kvalt. Særlig mens man fortsatt er godt påvirket av smertelindring. 

Men tror jeg tar en runde på graviditetsforumet og skriver at jeg ikke fatter hva man trenger hjelp til under fødsel - da jeg aldri har født 😅

Takk!! 🙏 

Skrevet
forkjølajente skrev (9 timer siden):

Hehe. 

Anonymkode: 8d4a2...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...