Gå til innhold

hviken katt skal jeg velge..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

maine coon eller hellig birma er det saken gjelder. hva ville dere valgt, og hvorfor?? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest King James II
Skrevet

Jeg synnes du burde velge Maine coon...fordi den er finere..

det er ihvertfall den jeg hadde valgt fordi det var en sånnen katt jeg hadde..

Skrevet

Jeg ville også valgt maine coon. Den er nok litt mer aktiv, tror jeg hadde synes en birma var litt kjedelig.

kanskje.

Gjest Binna
Skrevet

Maine coon er vel av det litt mer selvstendige slaget? ikke de mest kosete etter hva jeg har hørt.

Skrevet

Jeg ville valgt en birma med godt gemytt, er mulig å se på kattungene hvor aktive de er under lek. Synes dette er den av rasekattene som minner mest om vanlige "huskatter" i gemytt....har hatt en selv og simpelthen elsker rasen :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville valgt en hund jeg da, men det er jo ikke det du spør om... :sjenert:;)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Main Coon er jo praktfulle katter! Ei venning har en hann, stor som bare rakkern og verdens snilleste. Aktiv, leken, suveren jeger og svært sosial. Men denne katten er også vokst opp i en familie med mange barn og andre dyr: hund, katt, kaniner og høner. Han lar faktisk "husets" kyllinger være i fred, men er ram på skjærereir og småfugler.

Birma har jeg lite kjennskap til, har bare truffet en, og hun var sur og sær.Men det tror jeg faktisk bunner mer i at hun tok etter sin eier.......

Uansett, begge rasene er jo helt nydelige, og som nevnt tidligere å tråden er det forskjeller også på kattunger i ett kull. I tillegg tror jeg oppvekts har svært mye å si for hva slags katt du får!

Endret av lenej
Skrevet

Maine Coon er flotte katter.

Men, hvor mye stell orker du? En Maine Coon har mer pels som må stelles ofte.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg ville valgt en helt vanlig skogkatt. De er gratis og du redder en kattunges liv.

Gjest gjest1
Skrevet

Litt på siden; men den maine coon, hva er det? Sånn birmating likner jo en sånn jeg husker jeg leste om i Bobseybarna-bøkene som barn, men da brukte de ikke det navnet...

Gjest gjest1
Skrevet
Her kan du lese om Maine Coon (på engelsk).

Ok, takk :) Synes det ser ut som en helt vanlig katt jeg da, sånn som "alle" i Norge har... Men jeg er ingen kattekjenner da ;)

Skrevet

Hva med en av hver? Begge disse rasene trives best med å ha flere katter rundt seg.

Men jeg holder en knapp på Main Coon. Kjenner flere som har hellig birma, og jeg har gitt opp å prøve å like dem. Det er sære katter....

Skrevet
Jeg ville valgt en helt vanlig skogkatt. De er gratis og du redder en kattunges liv.

Skogkatt er en rase da. ;)

Men det er jo mange "vanlige" huskatter som er langhårete og minner mye om skogkatter :)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Du mener vel vanlig huskatt?

En Skogkatt er ikke gratis - Norsk Skogkatt med stamtavle koster en del tusenlapper.

Jeg ville ha valgt en Hellig Birma.

Ikke alle Birmaer er sære. Den ene Birmaen til mamma og pappa var utrolig kosen, snill og tålmodig! Ble foresten 18 år.

Endret av Miloine
Skrevet

En Skogkatt er ikke gratis - Norsk Skogkatt med stamtavle koster en del tusenlapper.

Jeg ville ha valgt en Hellig Birma.

Ikke alle Birmaer er sære. Den ene Birmaen til mamma og pappa var utrolig kosen, snill og tålmodig! Ble foresten 18 år.

Nei, selvfølgelig finnes det unntak. Det finnes helt sikkert sure og grinete maine coons også.

Skrevet

Jeg ville valgt Maine Coon, uten tvil..

Jeg elsker gaupelook'en og liker store katter.

Skrevet

Jeg ville valgt maine coon, eller dens nordiske kusine norsk skogskatt (som overhode ikke er gratis forresten. ;) ). Liker den "ville" looken, og den store, hårete kosebamsekroppen. :)

Gjest lillelou
Skrevet

Er enig i at Maine Coon er utrolig vakre dyr, de har et helt fantastisk utseende. Vi hadde en inntil i fjor sommer, og han var en riiiiimelig sær type, noe de er kjent for å kunne være. Han var null interessert i kos, men følge med på ALT, det ville han- til og med når jeg og bikkja lekte eller gikk tur. Har nok mye å si hvilket type miljø den vokser opp i også, og hvilken type de er fra kattungestadie- vår var en merkelig skrue fra dag èn. :sjenert:

Krever veldg mye pelsstell, og har en underpels som har lett for å floke seg (spesielt hos hankatter), og kvist og kvas blir lett hengede fast, hvis det er en katt som får gå ute, noe vår katt ELSKET. Børstetrening og badetrening fra ung alder er et MUST.

Lykke til med kattevalg. :)

Gjest Sukkerert
Skrevet

Aha, har ikke så mye greie på katter. Er hunde-person, jeg. Men jeg mente altså en av de kattene som blir avertert at gis bort hver dag i avisene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...