AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #1 Skrevet i går, 10:10 Noen som har erfaring med det? Skal kun ta korte økter, og leser at sykepleieforeningen går god for det samtidig som de advarer mot kreftfaren. Har kun psoriasis under føttene og i ene håndflata. Tar lysbehandling (har tatt) men pga. lang reisevei ble det mest stress, og stress er en faktor som kan utløse psoriasisen. Noen ganger er det så ille at jeg nesten ikke kan gå. Jeg tålte ingen av de sterke kortisonkremene jeg fikk av hudleger. Håper noen kan gi et svar, og ikke kom med alle advarslene om kreft-faren. Jeg har tatt så mye solarium før at jeg burde ligget i kista for lenge siden, ment ironisk. Anonymkode: 74a3d...915 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #2 Skrevet i går, 10:12 Med tanke på risikoen ville jeg aldri gjort dette selv, men hvis du vil se bort ifra denne bør du i alle fall snakke med hudlege på forhånd. Anonymkode: ef924...39f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #3 Skrevet i går, 10:14 Hør med hudlegen om dette er noe som fungerer. Hør også med legen om det finnes en type lyslampe du kan bruke hjemme, som kan fungere bedre enn solarium. Det kan være du har rett til å få dekket dette. Jeg skal ikke bli sånn alternativ person. Men samtidig, har du prøvd noen endringer i kostholdet over tid? Jeg har psoriasis og jeg vet hvor desperat man kan være etter å finne løsninger. Anonymkode: 53349...aeb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #4 Skrevet i går, 10:18 Ville startet med å endre kostholdet mot autoimmun sykdom. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/psoriasis-diet-foods-to-eat-and-avoid-if-you-have-psoriasis Anonymkode: 0027d...fbd 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #5 Skrevet i går, 10:18 Mannen min har veldig mye psoriasis. Han har prøvd alt uten hell, snakket med legen, ble henvist videre til hudlege. Han har fått medisin, tabletter, som hjelper. Om dette er et alternativ for deg er vanskelig og si, men ville hørt med lege. Anonymkode: 9d301...742
AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #6 Skrevet i går, 10:18 Det var jo anbefalt før. Det blir ikke anbefalt lenger grunnet kreft faren. Jeg tok solarium som anbefalt mot psoriasis når jeg var yngre, men sluttet selv . Hadde jeg vært så plaget som du beskriver hadde jeg gitt det et forsøk igjen ja. Anonymkode: 8d46c...78f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:19 #7 Skrevet i går, 10:19 Jeg spiser anti-inflammatorisk og det har hjulpet 100% her. Anonymkode: 1267b...d46 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:19 #8 Skrevet i går, 10:19 Hudlegen jeg var til anbefalte ikke solarium, bare ordentlig sollys i moderat mengde med høy faktor. Jeg hadde stort utbrudd over hele kroppen. Ville absolutt forhørt med hudlege før en prøvde. Jeg endte med tablettkur for mine plager Anonymkode: f92dc...d7e
AnonymBruker Skrevet i går, 10:22 #9 Skrevet i går, 10:22 Alt med måte. Men er nok bedre med en samtale hos hudlege. Min tante sliter med dette. Hun blir så fin i salt sjø og sol . Anonymkode: 1a11b...39d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #10 Skrevet i går, 10:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spiser anti-inflammatorisk og det har hjulpet 100% her. Anonymkode: 1267b...d46 Samme her, men det skal sies at det tok seks måneder før jeg så ordentlig bedring. Ga det nesten opp. Hardt rammet, men ble kvitt 80 prosent av psoriasis. Skal sies at jeg og fokuserte på søvn og å drikke mye vann i samme periode, samt sørge for å alltid få i meg nok d-vitamin. Anonymkode: 53349...aeb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #11 Skrevet i går, 10:44 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hør med hudlegen om dette er noe som fungerer. Hør også med legen om det finnes en type lyslampe du kan bruke hjemme, som kan fungere bedre enn solarium. Det kan være du har rett til å få dekket dette. Jeg skal ikke bli sånn alternativ person. Men samtidig, har du prøvd noen endringer i kostholdet over tid? Jeg har psoriasis og jeg vet hvor desperat man kan være etter å finne løsninger. Anonymkode: 53349...aeb Jeg spiser lite sukker og lite ultraprossert mat. Har aldri lest om en slik lampe og har googlet mye. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Med tanke på risikoen ville jeg aldri gjort dette selv, men hvis du vil se bort ifra denne bør du i alle fall snakke med hudlege på forhånd. Anonymkode: ef924...39f Men jeg vet at hudlegen ikke vil anbefale det. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det var jo anbefalt før. Det blir ikke anbefalt lenger grunnet kreft faren. Jeg tok solarium som anbefalt mot psoriasis når jeg var yngre, men sluttet selv . Hadde jeg vært så plaget som du beskriver hadde jeg gitt det et forsøk igjen ja. Anonymkode: 8d46c...78f Takk. Skal bare ta korte økter. Har aldri overdrevet bruken. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg spiser anti-inflammatorisk og det har hjulpet 100% her. Anonymkode: 1267b...d46 Hva spiser du? Kan du gi noen eksempler er det fint. Takk for svar til alle. ts Anonymkode: 74a3d...915
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #12 Skrevet i går, 10:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiser lite sukker og lite ultraprossert mat. Har aldri lest om en slik lampe og har googlet mye. Men jeg vet at hudlegen ikke vil anbefale det. Takk. Skal bare ta korte økter. Har aldri overdrevet bruken. Hva spiser du? Kan du gi noen eksempler er det fint. Takk for svar til alle. ts Anonymkode: 74a3d...915 Blir lettere å si hva jeg ikke spiser 😅: Jeg spiser ketogent. Spiser alt som ikke er ultraprosessert, spiser ikke sukker og mel, spiser ikke potet eller ris. All mat lages fra bunnen, med èn-ingrediens-ingredienser om det gir mening. Rent kjøtt, grønnsaker, fisk, sunne oljer fra nøtter og avokado, ingen lettprodukter som inneholder aspartam. Anonymkode: 1267b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiser lite sukker og lite ultraprossert mat. Har aldri lest om en slik lampe og har googlet mye. Men jeg vet at hudlegen ikke vil anbefale det. Takk. Skal bare ta korte økter. Har aldri overdrevet bruken. Hva spiser du? Kan du gi noen eksempler er det fint. Takk for svar til alle. ts Anonymkode: 74a3d...915 Jeg legger ved denne, siden det fungerte for meg: https://autoimmunewellness.com/announcing-modified-aip-a-2024-update-to-the-autoimmune-protocol/ Jeg gikk for core AIP. Selv vil jeg ikke anbefale den fordi den er ganske ekstrem. Jeg gikk ned ti kilo og ble underernært fordi det var vanskelig å endre kostholdet så radikalt. Nå er jeg på modifisert versjon, men tillater meg likevel utskeielser. Med utskeilelser mener jeg at jeg blant annet spiser glutenfritt, kjøpt i butikk. Det ble for vanskelig å omtrent bare skulle forholde seg til at alt skulle være "rent" og for mye matlaging. Hvis du skal prøve, så finner du ut av det. Jeg spiser nesten heller aldri rødt kjøtt, og holder meg unna svin. I tillegg vasker jeg meg med mild såpe, og så "vasker jeg meg" med baby- eller mandelolje før jeg skyller og går ut av dusjen. Jeg har funnet ut at dette sparer meg for deler av det helvetes smøreregimet. Anonymkode: 53349...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg legger ved denne, siden det fungerte for meg: https://autoimmunewellness.com/announcing-modified-aip-a-2024-update-to-the-autoimmune-protocol/ Jeg gikk for core AIP. Selv vil jeg ikke anbefale den fordi den er ganske ekstrem. Jeg gikk ned ti kilo og ble underernært fordi det var vanskelig å endre kostholdet så radikalt. Nå er jeg på modifisert versjon, men tillater meg likevel utskeielser. Med utskeilelser mener jeg at jeg blant annet spiser glutenfritt, kjøpt i butikk. Det ble for vanskelig å omtrent bare skulle forholde seg til at alt skulle være "rent" og for mye matlaging. Hvis du skal prøve, så finner du ut av det. Jeg spiser nesten heller aldri rødt kjøtt, og holder meg unna svin. I tillegg vasker jeg meg med mild såpe, og så "vasker jeg meg" med baby- eller mandelolje før jeg skyller og går ut av dusjen. Jeg har funnet ut at dette sparer meg for deler av det helvetes smøreregimet. Anonymkode: 53349...aeb Dette med såpe gjelder her også. Bruker jeg perfymert såpe, blir det krise. Må ha mild. Anonymkode: 1267b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden Du kan og høre med legen din om å få kremer uten kortison. Det har jeg. Kan ta lenger tid før de funker, men har opplevd effekt etter hvert. Den jeg har må betales av egen lomme, men jeg synes selv at det har vært verdt det. Føler mye med psoriasis og autoimmun sykdom er en avveining av "om det er verdt det eller ikke", og det er noe man finner ut av over tid. Du er i godt og frustrert lag, ts! Det er en prosess, men du finner ut av det på veien. Vi er mange som har prøvd mye rart 😅 Anonymkode: 53349...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan og høre med legen din om å få kremer uten kortison. Det har jeg. Kan ta lenger tid før de funker, men har opplevd effekt etter hvert. Den jeg har må betales av egen lomme, men jeg synes selv at det har vært verdt det. Føler mye med psoriasis og autoimmun sykdom er en avveining av "om det er verdt det eller ikke", og det er noe man finner ut av over tid. Du er i godt og frustrert lag, ts! Det er en prosess, men du finner ut av det på veien. Vi er mange som har prøvd mye rart 😅 Anonymkode: 53349...aeb Hvilke kremer har du fått? Jeg har fått kremer /salver på resept med steorider, og de tålte jeg slett ikke. Da brant det under føttene. Nå bruker jeg reseptfrie som Canoderm 5 % salve, Locobase repair, CeraCe (lyseblå), spenol, Aleo Vera gel og før fotbad salisyre, men slurver med den siste og det er vanskelig å fjerne alt plakket. ts Anonymkode: 74a3d...915
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden Mamma hadde veldig god nytte av det. Men hun gikk på hudavdelingen på UNN og tok det som behandling der. Var ikke mange minuttene hun var i sola. Hun har hatt to behandlingsløp der og hatt god og langvarig effekt. Anonymkode: fdd0d...ace 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvilke kremer har du fått? Jeg har fått kremer /salver på resept med steorider, og de tålte jeg slett ikke. Da brant det under føttene. Nå bruker jeg reseptfrie som Canoderm 5 % salve, Locobase repair, CeraCe (lyseblå), spenol, Aleo Vera gel og før fotbad salisyre, men slurver med den siste og det er vanskelig å fjerne alt plakket. ts Anonymkode: 74a3d...915 Jeg bruker protopic. Det er salve. Elidel har jeg også hørt om. Og tror det finnes noen med D-vitamin. Jeg bruker alltid salve. Salve har alltid fungert bedre på meg enn krem. Men jeg har ikke psoriasis på flatene jeg tramper rundt på og griper med, så du må gjøre en avveining. Slurv vil alltid forekomme. Det får være måte på hva man skal gidde og huske på. Jeg slurver selvfølgelig med salve, og derfor bruker jeg alltid olje i dusjen. Det gir meg et større rom for slurv. Hvis det at du bruker olje/salve/krem gir slitasje på klær (det gjør det for meg) så kan du har rett på å få dekket dette: https://hudportalen.no/dine-rettigheter/grunnstoenad-fra-nav Anonymkode: 53349...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden I vanlig solarium får du ikke de rette strålene for å behandle psoriasis, du må isåfall få riktig stråler i en sykehus sol. Anonymkode: b7d94...4c6
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette med såpe gjelder her også. Bruker jeg perfymert såpe, blir det krise. Må ha mild. Anonymkode: 1267b...d46 Helse handler ikke om å tåle minst mulig. Det handler om å tåle mer. Likevel har eliminasjonsdietter blitt selve helseidealet. Jo færre matvarer man utsetter seg for, jo “flinkere” er man. Paradokset er åpenbart: Eliminasjon kan dempe symptomer, men sier lite om hvorfor kroppen ble så intolerant i utgangspunktet. Et robust system kjennetegnes ikke av fravær av triggere, men av tilstrekkelige ressurser til å håndtere dem. Fjerner du belastning, får kroppen ro og utvikler færre symptomer. Bygger du opp ressurser, får du kapasitet til å håndtere utfordringene uten å utvikle uønskede symptomer. Uten det siste risikerer vi å forveksle symptomkontroll med helse. Anonymkode: a9581...39b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå