Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sovet ganske greit stort sett hele graviditeten, men er nå i 3. trimester og begynner å slite veldig. På søndag var jeg helt mørbanket sliten og sov da plutselig over 9 timer, men som nå i natt feks, sovnet jeg vel rundt 23-23:30 og våknet igjen 04:15, og vært våken siden… Og kjenner meg helt pulverisert av alt som er overveldende i livet akkurat nå. :( Noen som har tips? 

Anonymkode: 5bd2b...e12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som du sover imponerende mye til å være i 3. trimester😁 du kan evt supplere med en hvil etter jobb?

Anonymkode: a6964...6c7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres jo ut som du sover imponerende mye til å være i 3. trimester😁 du kan evt supplere med en hvil etter jobb?

Fordi jeg sov én natt over 9 timer? Jeg våkner ofte i 5-tiden og nå i 4-tiden. Det er jo skadelig å sove så dårlig over tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg sov én natt over 9 timer? Jeg våkner ofte i 5-tiden og nå i 4-tiden. Det er jo skadelig å sove så dårlig over tid. 

Søvnkvaliteten er også diskutabel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, det er ikke farlig. Slik har jeg hatt det i årevis. Kom med alderen. I natt sov jeg 23-4. 

Men sympati med at det føles ekstra ubehagelig som gravid. 

Anonymkode: bd3c0...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Et trimester varer ikke så lenge at det blir skadelig. Og du får sove på ettermiddagen for å supplere. Vent til barnet kommer, mange får da  mindre enn fem timers oppstykket søvn over lang tid. 

Anonymkode: ae69f...5ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sovet dårlig i begge mine graviditeter. Hvis dette er første, pass på at du får deg ordentlig hvile eller en lur etter jobb, så har du gjort så godt du kan. Har du en fra før... jepp, det er tøft 😭Man har iallfal forhåpentligvis noen uker før fødsel til å kunne hvilke på dagtid når permisjonen starter.

Anonymkode: fbc21...9b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sovet dårlig i begge mine graviditeter. Hvis dette er første, pass på at du får deg ordentlig hvile eller en lur etter jobb, så har du gjort så godt du kan. Har du en fra før... jepp, det er tøft 😭Man har iallfal forhåpentligvis noen uker før fødsel til å kunne hvilke på dagtid når permisjonen starter.

I min familie føder man barn flere uker før termin så her håper jeg på å få tatt ut maks med ferie og fleks før jeg går ut i permisjon… kanskje noen egenmeldingsdager også for å være på den sikre siden… 

Skrevet

Har du gravidpute i sengen? Anbefaler det i tillegg til at du prøver å sove litt etter middag også. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok kroppen sin måte å forberede deg til du skal bli mamma.

Mitt tips er å ikke fokusere på hvor lite du har sovet.

Anonymkode: 1d46d...56f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

Har du gravidpute i sengen? Anbefaler det i tillegg til at du prøver å sove litt etter middag også. 

Ja har det, det hjelper litt men ryggen er vond likevel. Er redd for å sove middag eller sove for lenge i helgene slik som på søndag, slik at jeg ikke får sove til natten igjen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I min familie føder man barn flere uker før termin så her håper jeg på å få tatt ut maks med ferie og fleks før jeg går ut i permisjon… kanskje noen egenmeldingsdager også for å være på den sikre siden… 

Ikke ta ut fleks og ferie om årsaken er søvnmangel. Da hører du med fastlegen din om en sykemelding. Den fleksen skal jeg si er gull verdt når du er tilbake til jobb og har en liten en hjemme.. 

Jeg er selv gravid og skal ta ut 0 ferie som gravid og heller bake det inn i permisjonen for lenger tid hjemme med baby. Jeg har en fra før og vet hvor verdifullt den tiden er ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

Ikke ta ut fleks og ferie om årsaken er søvnmangel. Da hører du med fastlegen din om en sykemelding. Den fleksen skal jeg si er gull verdt når du er tilbake til jobb og har en liten en hjemme.. 

Jeg er selv gravid og skal ta ut 0 ferie som gravid og heller bake det inn i permisjonen for lenger tid hjemme med baby. Jeg har en fra før og vet hvor verdifullt den tiden er ❤️

Takk for råd, men skal bytte jobb under permisjonen så må ta ut alt før permisjon. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Graviditet og barsel er ikke over tid. Og 5-6 timer er heller ikke lite søvn i så måte. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja har det, det hjelper litt men ryggen er vond likevel. Er redd for å sove middag eller sove for lenge i helgene slik som på søndag, slik at jeg ikke får sove til natten igjen. 

Men situasjonen din er jo en unntakstilstand som mange går igjennom. Du får ikke nødvendigvis velge når du skal sove, du må sove når du kan. Vil du ikke ta de mulighetene så forstår jeg ikke hvordan du vil løse problemet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Veel bare vent til du har født ungen hvis du er bekymret for at du har fått 5 timer på øyet 😵😵 De første 6 mnd var det magisk de få nettene jeg sov så mye, haha. 

Anonymkode: 36e32...a90

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også hørt at det er kroppen som forbereder seg på babytiden, i starten er det veldig få som får mer enn 2-3 timer sammenhengende søvn. Det er ikke skadelig over så "korte" perioder. Vet det kjennes lenge ut, men det er ikke lenge nok til å være farlig. Veldig mange småbarnsforeldre sover lite og oppstykket i flere år på rad, det går jo fint med de aller, aller fleste :) 

Pass på å hvil når du kan. Om du ikke får sove på ettermiddagen så gjør det likevel underverk å bare ligge i senga og slappe av. Du sier du er redd for å sove middag for å ikke få sove til natta - men du sover jo ikke om natta allikevel? Så da kan du likegjerne sove middag og få en ekstra time eller to på døgnkontoen 🥰

Anonymkode: c649b...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Veel bare vent til du har født ungen hvis du er bekymret for at du har fått 5 timer på øyet 😵😵 De første 6 mnd var det magisk de få nettene jeg sov så mye, haha. 

Anonymkode: 36e32...a90

Verste er at jeg kjenner meg igjen. Kunne sikkert skrevet det samme. Og så vært overbevist om at jeg jo fikk sove godt når mannen tok annenhver natt... 

Nope. Mannen kan ikke amme en gang i timen. Og hele kroppen er uansett i "full alarm" om det er en lyd ett sted. Så var null vits i å prøve å dele noe, med unntak av helgemorgener. 

Tre sammenhengende timer var en drøm et års tid der. 

Anonymkode: bd3c0...cf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at når man klager over dårlig søvn som gravid, så blir det fort til at alle skal fortelle at du kommer til å sove enda mindre når ungen er født. Jeg sov skikkelig dårlig under siste trimester med begge ungene, og det ble mye bedre etter fødsel😄 Ja, søvnen ble mer oppstykket (tre timer sammenhengende var strålende), men ammehormoner er verdens beste sovemedisin og jeg har aldri kjent på så god søvnkvalitet. Ja, det ble kanskje totalt sett seks timer oppstykket søvn i løpet av natta, men så tok vi oss en totimers formiddagsdupp i senga sammen, og da var jeg uthvilt resten av dagen. Jeg ser tilbake på begge permisjonene som perioder i livet der jeg fikk mer enn nok søvn, selv om særlig den ene ungen sov tre timer sammenhengene etter at jeg la meg, og så våknet hver eller hver andre time resten av natta. Øv på å amme liggende og ikke gi opp, det tok flere uker før ene barnet mitt skjønte det😊 Søvnen blir bedre!

Anonymkode: baac0...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det bare å stålsette seg til ungen kommer. Ikke for å være frekk... jeg har sovet max 6 t hver natt, aldri mer enn 3t sammenhengende på 10 mnd. De første 4 mnd var det verre enn det. Det går bra med meg altså, jeg jar ikke tatt skade. Men når det blir sånn, så må man bare samarbeide med mannen og ta seg en lur på ettermiddagen og sove ut i helgene. Så får middag og husarbeid ligge. Både som gravid og når man har fått ungen og sover dårlig. 

Anonymkode: 83ebd...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil bare si at når man klager over dårlig søvn som gravid, så blir det fort til at alle skal fortelle at du kommer til å sove enda mindre når ungen er født. Jeg sov skikkelig dårlig under siste trimester med begge ungene, og det ble mye bedre etter fødsel😄 Ja, søvnen ble mer oppstykket (tre timer sammenhengende var strålende), men ammehormoner er verdens beste sovemedisin og jeg har aldri kjent på så god søvnkvalitet. Ja, det ble kanskje totalt sett seks timer oppstykket søvn i løpet av natta, men så tok vi oss en totimers formiddagsdupp i senga sammen, og da var jeg uthvilt resten av dagen. Jeg ser tilbake på begge permisjonene som perioder i livet der jeg fikk mer enn nok søvn, selv om særlig den ene ungen sov tre timer sammenhengene etter at jeg la meg, og så våknet hver eller hver andre time resten av natta. Øv på å amme liggende og ikke gi opp, det tok flere uker før ene barnet mitt skjønte det😊 Søvnen blir bedre!

Anonymkode: baac0...934

Er man "heldig" med babyen sin så går det fint ja 😊 Min sov aldri mer enn 30 minutter sammenhengende på dagtid, og det måtte være på puppen (funka før 3-4 mnd), i bæresele eller i vogn på tur, så der gikk det ikke an å ta igjen noe søvn på dagen iallfall.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...