AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden En av våre ansatte får det ikke til og det har vært en langvarig prosess, to skriftlige advarsler. Nå er det bestemt at neste steg er drøftelsesmøte og det er jeg som skal informere om det. Jeg kommer til å forklare hva et drøftelsesmøte er, men mer usikker på hvordan jeg skal formulere at vi har kommet fram til at det er det rette nå. Har ikke vært i denne situasjonen før. Noen anbefalte formuleringer? Bør jeg formulere meg som her, at vi har kommet fram til at et drøftelsesmøte er det rette nå, at det er naturlig siden det ikke har vært noen synlig bedring, skal jeg si at den ansatte vil bli kontaktet for å avtale tidspunkt for et drøftelsesmøte...? Anonymkode: 66225...34b
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Jeg synes du skal be HR om råd, evt. andre, mer erfarne lederkollegaer, ikke KG. Anonymkode: c8696...6c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Jeg ville i hvert fall hatt en klar tanke om/plan for når dette møtet blir, ikke bare si at det blir et drøftelsesmøte og at den ansatte vil bli kontaktet for å avtale tidspunkt. Klart man har løpende dialog om situasjonen i prosesser som dette, men denne typen heads up-prater om at nå kommer advarsel og nå kommer drøftelsesmøte etc. er ikke like vanlig. Jeg er vant til at man går rett på en skriftlig innkalling med tid og sted og nødvendig informasjon (som retten til å ha med seg noen), ikke forteller at et drøftelsesmøte er på gang. Så er det jo, ut fra øvrig kontakt, sjelden det er veldig overraskende. Så er det bare fint om dere gjør mer enn dette minimumet, men da er det vel for å være ekstra ålreite og omsorgsfulle og åpne, ikke det motsatte. Da vil det å si «det blir et drøftelsesmøte, vi kommer tilbake til de praktiske detaljene» og la den ansatte vente fort bare medføre mer bekymring og ubehag enn nødvendig. I praksis vil han eller hun bare google drøftelsesmøter døgnet rundt og være engstelig enda litt lengre enn hvis man ikke sa noe før innkallingen kom. Uansett er ikke denne praten en arena for diskusjon, beslutningen om å innkalle er fattet og du skal kun informere om den. Jeg ville ikke utbrodert om bakgrunnen for avgjørelsen i større utstrekning enn det den ansatte selv måtte be om. Det er tross alt temmelig åpenbart at grunnen til at dere går enda et steg videre nå er at ting ikke har gått slik man håpet etter forrige advarsel. Forklar om det praktiske, ikke bedriv saksbehandling i en heads up-prat. Ikke mer enn du blir bedt om, i hvert fall. Anonymkode: cac42...2a7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå