Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #1 Skrevet 5. april 2006 Jeg har registrer at det selges speltbrød i butikken, men de fleste inneholder jo mer siktet hvetemel enn spelt. Er det da noen vits? Er det sånn at spelt er så sunt at det oppveier for hvetemelet? Jeg trodde at man skulle erstatte hvete med spelt for å få noen virkning jeg....
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #2 Skrevet 5. april 2006 Spelt er sunnere enn hvetemel (høyere innhold av vitaminer og jern), men selvfølgelig må det da også være spelt i brødet. Det er vel mest et salgstriks. Kjøp på bakeriet (men også der må du forsikre deg om at innholdet stemmer), forsøk å kjøpe ekstra grovt brød på butikken, eller bak selv. Da får du det sunneste brødet!
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 Spelt er sunnere enn hvetemel (høyere innhold av vitaminer og jern), men selvfølgelig må det da også være spelt i brødet. Det er vel mest et salgstriks. Kjøp på bakeriet (men også der må du forsikre deg om at innholdet stemmer), forsøk å kjøpe ekstra grovt brød på butikken, eller bak selv. Da får du det sunneste brødet! ← jeg spurte ette grovetsnivået,men de kunne ikkee gi svar. dette blir dyrt for det koster 30 kr og vi må ha 2 brød vher dag.
lillesky Skrevet 5. april 2006 #4 Skrevet 5. april 2006 Bakers har kommet med et speltbrød, ring dem og spør? Butikkansatte (i Rimi etc.) kan selvsagt ikke vite like mye om alle varene sine slik som i en fagbutikk (bakeri f.eks.). På brødet står det: spelt (21%), sammelt rug (19%), men ikke noe hvetemel. Andel smelt av total melmengde er ca. 40%, står det (uten at jeg skjønner hva det betyr). Jeg innbiller meg iallefall at det brødet er sunnere enn vanlig brød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå