Gå til innhold

I dag fikk jeg vite hva som feiler sønnen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 2,5 år om tre uker. Han har nettopp lært å gå og snakker ikke så bra. Han har vært sent utviklet helt fra fødselen av. Han har aldri vært interessert i å leke eller det sosiale. I de siste ukene har mye skjedd iom at han har lært å gå og det kommer stadig nye ord. Jeg håper bare det fortsetter å gå i riktig retning.

Først nå har vi fått tatt EEG og MR, og i dag fikk vi resultatet på noen av prøvene. EEG var fin, men MR'en viste altså Corpus Callosum Agenesi. Det ble tatt flere prøver også, men det tar en stund før vi får svaret på dem.

Sitter her med blandete følelser. Det er fint å vite hva det er, men samtidig er det vel alle foreldres største ønske å ha helt friske barn.

Det ble mye å tenke på nå. Har ikke fått lest så mye om det ennå.

Kjenner du til denne skaden er det bare å kontakte meg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Ville bare gi deg en :klem: jeg.

Skrevet

:klem:

Har liksom ingen kloke ord å komme med, så jeg bare gir deg en klem jeg..

Gjest Gjesta
Skrevet

Så deilig å få satt navn på det. Så fryktelig vondt å få mistanker bekreftet. Så heldig for gutten din at han har en oppegående mamma som deg.

En stor klem,

lykke til på reisen :troest::)

Gjest Gjest1
Skrevet

Lykke til! :klem: Håper du får alle den hjelpen du trenger.

Gjest Embla s
Skrevet

Skjønner godt at dette er en sorg for deg. Får håpe dere får god oppfølging og støtte slik at dere kan ta tak i hans sterke sider og bygge på disse!

Gjest LoisLane
Skrevet

Dette må du ha hatt mange tanker om lenge! På en måte er det vel bra å ha en diagnose å "slå i bordet" med, men dette må jo være tøfft også.

Gjest Gjest
Skrevet

Så forferdelig trist å få vite at noe er galt med barnet ditt, men så flott at dere har fått vite det allerede mens barnet er så lite.

Jeg har selv ett barn med dobbeldiagnose, og det du kan regne med er at du må sette deg godt inn i hva barnet ditt vil trenge av hjelp. ( Det er bedre å be om for mye enn for lite) Hvis barnet får konsentrasjonsvansker vil det bli nødvendig med tett oppfølging både i barnehage og på skole. Motoriske problemer - fysioterapeut. Vil det være nødvendig for deg å redusere arbeidstiden - søk om støtte fra kommunen.

Møt alltid godt forberedt når du skal på møter. Tenk gjennom hva du "krever" og argumenter for hvorfor dere trenger akkurat den type hjelp. Tenk over hva de vil motargumentere med (når det kommer til penger vil kommunen alltid se på "billigere" alternativ) og ha svar klar på deres argumenter.

Lykke til. En må være frisk for å være syk. ;)

Skrevet (endret)

Skjønner godt at det er tøft, har opplevd noe lignende selv. Men nå har du i det minste en diagnose å forholde deg til, og behandling og oppfølging kan bli mer konkret og målrettet.

Lykke til framover til deg og sønnen din!

Endret av Elbereth
Skrevet

Skjønner det er tøft, Pimbila! Sorgen er stor til å begynne med, og vil aldri gi seg helt, men etterhvert kommer løvemammaen frem ;)

Veldig enig med gjest her oppe. Du må virkelig sette deg inn i ting og stå på for at barnet ditt skal få den hjelpen han har krav på. Dessverre skjer ikke slike ting automatisk i dag. Det skal spares inn overalt.

Jeg har selv hatt en bror med alvorlige fysiske og psykiske funksjonshemminger, og det har ikke vært få møter og samtaler og telefoner og brev oppigjennom årene. Nå var han riktignok hardere rammet enn din gutt, men jeg nok at du må mase minst like mye på de forskjellige instansene. For det er enda viktigere med god oppfølging og tilpasning av evt hjelpeutstyr når barnet er såpass friskt.

Nå skal ikke jeg uttale meg om friskheten hos gutten din, for det aner jeg ingenting om. Jeg har ikke lest gjennom hele linken du hadde heller. Men jeg skjønner at dere har en tøff tid foran dere. Vil bare si at det tror jeg dere takler utmerket! Du er en sterk og tøff jente med bein i nesa ;)

Skrevet

I artikkellinken sto det ingenting om årsakene til at barn har fått denne diagnosen.

Ellers vil jeg si at det absolutt er masse håp for slike barn! Mye er avhengig av foreldrenes og lærernes innsats!

Skrevet
I artikkellinken sto det ingenting om årsakene til at barn har fått denne diagnosen.

Ellers vil jeg si at det absolutt er masse håp for slike barn! Mye er avhengig av foreldrenes og lærernes innsats!

Utviklingen i fosterstadiet

Seks uker etter befruktningen er hjernen en plate av celler. Deretter utvikles den som et rør som videre vokser sammen og former de to hjernehalvdelene. I fjerde til åttende uka formes en vevbro, et knippe nervetråder, mellom halvdelene. Det er denne bro som senere blir corpus callosum, forbindelsen mellom hjernehalvdelene midt i hjernen. Er sammenvoksingen ufullstendig kan det være en årsak til CCA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...