Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #1 Skrevet 5. april 2006 Så den andre tråden, men den handler mer om barn. Derfor spør jeg dere: Klarer dere å spise fem om dagen? Jeg spiser for lite frukt, dvs. noen dager mye, men andre dager ingenting, men grønnsaker blir det mye av. Anbefalt er vel 2 frukt og tre grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #2 Skrevet 5. april 2006 Jeg trodde jeg klarte det... Men så fant jeg først ut at det skal være to frukt og tre fargerigke grønnsaker(ikke poteter) der hver prosjon består av 150g. F.eks er 150g 3-4 gulrøtter eller to tomater. Jeg klarer absolutt ikke å spise 750g frukt og grønt hver eneste dag, men jeg prøver jo.
Malama Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 Nei, 750 gram spiser jeg nok slett ikke Men jeg drikekr et glass appelsinjus til lunsj de flste dager, det teller jo som en enhet. Noen dager er nok også det den eneste jeg får i meg... Det går ikke mer enn et par tomater i uka hos meg... Så sommeren en del mer da, da spiser jeg en god del salat. Men nei, jeg får nok ikke i meg 5 om dagen. Tnker ikke så ofte på det. Min samboer er flinkere enn meg, han spiser i alle fall et eple eller to for dagen, som jeg ikke gjør.
Tinken Skrevet 5. april 2006 #4 Skrevet 5. april 2006 Synes det er vanskelig å komme opp på 5 om vinteren, sommeren er godtida for 5 om dagen ++. Gleder meg til å sitte på stranda med vannmelon og jordbær =)
Nilma Skrevet 5. april 2006 #5 Skrevet 5. april 2006 Jeg trodde jeg klarte det... Men så fant jeg først ut at det skal være to frukt og tre fargerigke grønnsaker (ikke poteter) ← Ernæringsrådet regner poteter som 1 av "fem om dagen". Og jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor ikke, blant annet inneholder jo poteter mye c-vitaminer; "Poteten er vår viktigste C-vitaminkilde, med høyt innhold av mineraler, kostfiber og stivelse og dessuten protein med høy biologisk verdi." (fra Matportalen.no). Jeg har imidlertid sett i matblad fra England at de ikke regner poteter som en av de fem. Om jeg spiser 5 om dagen? Tja, jeg gjør mitt beste, av og til klarer jeg det, av og til ikke.
-Fisken- Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Tja. Gjør vel egentlig ikke det. Har alltid masse salatblader, paprika og agurk på knekkebrødene mine, spiser en del epler, kålrot, gulrøtter og til tider druer og plommer. Om sommeren spiser jeg tonnevis (nesten i alle fall) av jordbær, moreller og plommer. Vi har alltid blandet salat eller kokte grønnsaker til middag, til så og si alt. Men om det blir fem om dagen, det er jeg usikker på.
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Skal hver porsjon være på 150 g? I så fall klarer jeg det ikke. Men jeg spiser grønnsaker til middag hver dag og 1-2 epler hver dag og nå i det siste er jg blitt hekta på juice med gulrot og appelsin.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 I følge legen på Puls så er en porsjon 150g.
Latee Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 Drikker smoothies som frokost, og da får jeg jo i meg 3 - 4 frukt + at jeg spiser minst 1 grønnsak til middag, som regel to. Så det blir jo litt feil, men litt frukt og grønt er vel bedre enn ingenting...
Imax Skrevet 5. april 2006 #10 Skrevet 5. april 2006 Og jeg som trodde 5 druer var 5 om dagen! Neida, bare fleiper. Jeg synes jeg spiser mye frukt & grønt, salat til lunch, stash på skiva, eple på ettermiddagen osv. Men 150 g x 5? No way.
Belit Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Vel, jeg veier jo ikke maten, men fem om dagen greier jeg som regel lett. 1 glass juice til frokost og noen ganger en frukt, salat (uten dressing) med 4-5 forskjellige slags grønnsaker til lunsj hver arbeidsdag, 1-2 frukter på jobben, minst 2 slags grønnsaker til middag, og en frukt til dessert. Sånn er det stort sett hver dag.
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Jeg spiser stort sett salat eller grønnsaker til middagen hver dag, og spiser glatt 4 frukter pr dag. Aner ikke om jeg får i meg 150 gr x 5 hver dag, men føler det jeg spiser er passe for meg
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Får nok i meg i underkant av 1 kg frukt og grønt om dagen - jeg er bevisst på det og sørger alltid for å ha nok i kjøleskapet. Har holdt på sånn i noe år nå, og etter det har jeg verken vært forkjøla eller hatt influensa.
Gjest -eline- Skrevet 5. april 2006 #14 Skrevet 5. april 2006 Det varierer fra uke til uke... noen uker saa faar jeg i meg mye mer, andre mindre...
Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #15 Skrevet 5. april 2006 Jeg veier ikke maten, så jeg aner ikke - men har endelig begynt å spise grønnsaker igjen, mye og hver dag. Så jeg tror jeg ligger greit an.
Gjest Donna Skrevet 5. april 2006 #16 Skrevet 5. april 2006 Jeg er alldeles hektet på frukt og spiser sikkert altfor mye av det - minst 5 frukter hver dag. Grønnsaker spiser jeg til lunsj og til middag ... men vet ikke om jeg får i meg nok. Begynte med denne fruktspisingen da jeg sluttet å røyke for endel år siden - og etterpå har jeg ikke greid å trappe ned
Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #17 Skrevet 5. april 2006 Begynte med denne fruktspisingen da jeg sluttet å røyke for endel år siden - og etterpå har jeg ikke greid å trappe ned ← Det var en sunn avhengighet.
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #18 Skrevet 5. april 2006 Jeg trodde jeg spiste "5 om dagen" helt til jeg lest et innlegg i Shape up om hva som regnes om èn, og det stemmer nok at det var 150g ja. Det var mye MYE mer enn det jeg hadde fått i meg ja.. Nei, jeg får ikke i meg i "nok", men minst fem forskjellige slag om dagen
Arkana Skrevet 5. april 2006 #19 Skrevet 5. april 2006 (endret) Det varierer litt. Prøver å ha minst 2-3 forskjellige grønnsaker til middag (da teller jeg ikke med poteter, og heller ikke løk/hvitløk og andre lignende grønnsaker som inngår i f.eks. sauser og derfor ikke er så stor mengde). Spiser et par frukter om dagen og drikker minst et glass juice om morgenen, så jeg føler jeg får i meg nok i allefall, men om det er 750 g vet jeg ikke. Endret 5. april 2006 av Arkana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå