Gå til innhold

Norske 16- og 17-årige gutter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En utenlandsk gutt jeg kjenner skal til Norge som utvekslingselev og han forbereder seg nå med å lese norsk historie :overrasket: .

Tenkte jeg skulle snakke litt med ham om hva norske ungdommer interesserer seg for, men er ikke helt oppdatert seg.

Derfor spiller jeg ballen over til dere?

Hva må en gutt på denne alderen vite for å ikke være helt utenfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel litt avhengig av hvilken verdensdel han kommer fra. At han leser norsk historie ser jeg ikke som noen ulempe. Men litt sosiologi og sport vil sikkert hjelpe litt også, avhengig av hvor han skal bo. Skal han bo i Trondheim er det vel naturlig å finne ut litt om byen, studentmiljøet, RBK (fotball), Byåsen(Håndball), etc, etc.

Andre byer har sikkert et annet fokus, men som 16-17 åring er de fleste gutter mest opptatt av nærmiljøet, jenter, idrett (og litt biler). Altfor mange 16-17 åringer tror de bor i verdens navle.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Mange er vel opptatt av jenter, musikk, data, drikking...? Og sport, selvsagt, som Far til 2 nevner (selv om jeg personlig ville tipset om Vålerenga :ler: )

Det spørs jo veldig på hvor man bor og hva slags skole man går på, håper utvekslingsstudenten havner på en noenlunde "seriøs" skole :)

jeg også - VÅLERENGA!

Interesser på den alderen er jo som nevnt sport (ikke alle) JENTER, data musikk, JENTER, "hva skjer a" og hvor er det liv i kveld"... Kebab, Mc Donald

....nei nå nevner jo jeg alt som er nevnt, men det er interessen for en på den alderen.

Sønnen min på 15 liker i tilegg å spille musikk som gitar f.eks.

Endret av Miloine
Skrevet

Tja.. Kommer jo an på miljøet.

Film, rollespill(spill/IRL), russetid, elektriske duppedingser, mopeder, biler, sport..

Eller som kompisen sa.. "kline, pule og onanere" hehe..

Gjest Gjest
Skrevet

Han vet ikke hvor han skal bo ennå. Jeg ser heller ikke noe galt i å lese historie, men jeg er bare redd for at han kan falle utenfor. Husker min egen barndom på landsbygda. Han er ikke noe festegutt, han kommer fra et ganske seriøst, kulturelt hjem, noe som funker perfekt her, men jeg tenkte han har bruk for mer ungdommelig kunnskap.

Takk for tips, tar gjerne mot flere!

Skrevet
Han er ikke noe festegutt, han kommer fra et ganske seriøst, kulturelt hjem, noe som funker perfekt her, men jeg tenkte han har bruk for mer ungdommelig kunnskap.

Hvor er her??

Og hva ligger i et seriøst kulturelt hjem??

Vi har et hjem med masse kultur og vi kan være ganske seriøse av oss :ler: men slik du skrev det fikk jeg et inntrykk av at du egenlitg mente "kjedelig" og at du derfor er redd han skal bli en "outsider" ???

Tror ikke du skal bekymre deg - det han er vandt til hjemmefra kan du ikke forberede han på å endre her - men du kan spørre hva han intreserer seg for å forsøke finne det der han skal bo... Ofte bedre det enn å forsøke tilpasse seg ved å endre hele sin "grunnmur" liksom..

Forøvrig er de fleste gutter opptatt av jenter, mc, biler, musikk, store stereoannlegg, data og internett, pupper og rumper - da på jentene... :ler: de er opptatt av muskler og tøffe fraser, og de fleste er ganske tøffe utenpå men myk som smør inni...

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en topp familie som er alt annet enn kjedelig og jeg ønsker selvfølgelig ikke å forandre gutten. Det eneste jeg ønsker er å forberede ham litt, snakke litt med ham om ting norske gutter på den alderen er opptatt av slik at ham kommer lettere med i praten.

Er det noe norsk musikk det foreksem er et must å kjenne til? Hva slags serier ser de på? Hva prater de om i friminuttene? Jeg bor også i dette landet og er selv heller ikke oppdatert på alt som skjer i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...