AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:01 #21 Skrevet tirsdag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her poengterer du nettopp det jeg påpeker. Hvorfor mener du at du har rett til å mene noe om vekten min når legen min sier at jeg er frisk og sunn med den vekten jeg har, og har et sunt midjemål? Hvorfor er det viktig for deg at jeg skal føle meg mindre fornøyd med meg selv fordi jeg ikke passer inn i en 200 år gammel mal? Anonymkode: 20388...e19 Du personlig kan jo være fornøyd med din vekt! Jeg personlig hadde vært ekstremt misfornøyd, da jeg ikke vil ha en fettprosent over 20. Jeg spiser og trener derfor deretter. Du er overvektig selv om du selv føler deg bra. Vekt er ikke følelser, men fakta. Anonymkode: 4fc89...47b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:04 #22 Skrevet tirsdag kl. 14:04 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sånn at det blir enda mer slankepress på kvinner enn det som er i dag? Kvinner skal fra naturens side ha mer fett enn menn. Anonymkode: a3308...b1b Det er ikke slankepress i dagens samfunn. 1/3 av voksne er overvektige. Og man er så vant til det, at hva som er overvekt flyttes. Ser bare her i tråden. Overvektige har overbevist seg selv om at de er så sunne og slanke. Anonymkode: 4fc89...47b 5 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:08 #23 Skrevet tirsdag kl. 14:08 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du personlig kan jo være fornøyd med din vekt! Jeg personlig hadde vært ekstremt misfornøyd, da jeg ikke vil ha en fettprosent over 20. Jeg spiser og trener derfor deretter. Du er overvektig selv om du selv føler deg bra. Vekt er ikke følelser, men fakta. Anonymkode: 4fc89...47b AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du personlig kan jo være fornøyd med din vekt! Jeg personlig hadde vært ekstremt misfornøyd, da jeg ikke vil ha en fettprosent over 20. Jeg spiser og trener derfor deretter. Du er overvektig selv om du selv føler deg bra. Vekt er ikke følelser, men fakta. Anonymkode: 4fc89...47b Ikke meningen å sitere dobbelt, men du høres jo spiseforstyrret ut. Om du er så besatt av å holde deg under 20%, så er du ikke sunn i hodet. Anonymkode: 1f764...1e7 2 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:13 #24 Skrevet tirsdag kl. 14:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke meningen å sitere dobbelt, men du høres jo spiseforstyrret ut. Om du er så besatt av å holde deg under 20%, så er du ikke sunn i hodet. Anonymkode: 1f764...1e7 Så man er spiseforstyrret når man spiser bra? 😅 Heldigvis har jeg kunnskap om mat og trening, og det er mye mat i de kaloriene og makroene jeg skal ha hver eneste dag. Spise knekkebrød og salat er tull her i hus. Vi spiser godt og holder høy muskelmasse. Poenget her, er bmi er en fin målestokk, og blir ikke dårligere av at noen vil føle seg bra som lubne. Anonymkode: 4fc89...47b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:14 #25 Skrevet tirsdag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (3 timer siden): BMI ble oppfunnet i 1830-årene av en belgisk statistiker, Adolphe Quetelet som ville beskrive den gjennomsnittlige mannen - altså hvite, vesteuropeiske unge menn - med sin "Quetelet Indeks". Den ble popularisert under et nytt navn i 1970-årene av psykologen Ancel Keys. BMI ble bevist med en studie på 7 000 sunne, hovedsakelig middelaldrende menn. Det er helt utrolig at vi fortsatt i 2026 tenker at en måleskala utviklet for menn for snart 200 år siden, skal være et godt mål for kvinnehelse. Kanskje på tide med egen BMI-skala for kvinner? Anonymkode: 20388...e19 Er det noen som tenker det da? Eller at BMI i det hele tatt er noe annet en et enkelt estimasjonsverktøy? Jeg tror aldri jeg har hørt noen hevde at BMI er en perfekt helsemåler og statistisk sett, med tanke på helse og forventet levealder, er det ikke på noen måte en fordel å ligge i den nedre delen av normalvektsområdet. Det er imidlertid en klar korrelasjon mellom BMI over 25 og lavere forventet levealder. Det gjekder for både kvinner og menn, og det vil ikke forandre seg selv om man omdefinerer normalområdet. Det er allerede et stort spenn i normalområdet, hele 18kg for en person som er 170cm høy. BMI fungerer godt for det det er ment som, ikke som en helsemåler, men som en enkel indikator. Anonymkode: a6d51...47f 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:17 #26 Skrevet tirsdag kl. 14:17 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er 163 høy og veier 69 kg, og er pr definisjon overvektig med BMI på 26. Samtidig har jeg en relativt sunn livsstil, har et midjemål på 71 cm og bruker str S/M i klær. Jeg identifiserer meg ikke som overvektig, og har heller ikke en helseskadelig overvekt i følge legen min. Men jeg er altså pr definisjon overvektig, og får dermed ikke "lov" å være fornøyd med meg selv. Anonymkode: 20388...e19 Da ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du kjøper klær 😅 Jeg er 180 cm høy, veier 72 kg (altså bare 3 kg mer enn deg) og må ha L eller XL omtrent samme hvor jeg handler. Anonymkode: f5639...2e8 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:21 #27 Skrevet tirsdag kl. 14:21 Min lege sa jeg ikke skumme bruke bmi, for det var myntet på mennesker mellom ( tror det var) 165 og 185, og at det ikke stemte på de over og under denne høyden. Han sa også at han anså min beste vekt til å være mellom 60-65 og at jeg ikke burde gå under det pga min krops sammensetning. Men jeg er 153 cm høy.... Anonymkode: 8c701...c42 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:27 #28 Skrevet tirsdag kl. 14:27 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så man er spiseforstyrret når man spiser bra? 😅 Heldigvis har jeg kunnskap om mat og trening, og det er mye mat i de kaloriene og makroene jeg skal ha hver eneste dag. Spise knekkebrød og salat er tull her i hus. Vi spiser godt og holder høy muskelmasse. Poenget her, er bmi er en fin målestokk, og blir ikke dårligere av at noen vil føle seg bra som lubne. Anonymkode: 4fc89...47b Man er spiseforstyrret når man har et sykelig fokus på å ivareta en fettprosent sånn som du har. Anonymkode: 1f764...1e7 5 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:11 #29 Skrevet tirsdag kl. 15:11 BMIen skal faktisk ikke brukes på individer. Kun på befolkningsnivå. I Asia har de forresten en annen BMI-skala, fordi de har en annen kroppsbygning enn europeere. Da jeg hadde en BMI på 41 så brukte jeg størrelse M/L i topper og XL i bukser, og jeg hadde tydelig midje. Jeg hadde også en operasjon i magen på det tidspunktet, og kirurgen var veldig overrasket over hvor god helse jeg hadde. Jeg hadde ingenting fett rundt organer (det farlige fettet). Alt fettet mitt lå i huden (det ufarlige fettet), og jeg hadde masse muskler. Og han hadde aldri sett noen restituere så fort før. Jeg hadde bedre helse enn de aller fleste med normal BMI. Overvektig, ja, men ikke fedme klasse III, selv om BMIen sa det. Anonymkode: 69474...5e2 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:16 #30 Skrevet tirsdag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du kjøper klær 😅 Jeg er 180 cm høy, veier 72 kg (altså bare 3 kg mer enn deg) og må ha L eller XL omtrent samme hvor jeg handler. Anonymkode: f5639...2e8 Jeg kjøper klær hos H&M, Arket, Cos, Stories, Mango, ulike merker hos Boozt....Det viser bare at vekt ikke alltid sier så mye om kroppstørrelse. Det skal sies at jeg har tilnærmet pæreform da, med smal midje og slank overkropp, men kraftig rumpe og lår. I de bukse/jeansmodellene jeg velger, som stort sett er high waist med rette eller vise ben, bruker jeg str M, eller 38/40 litt avhengig av. En str 38 kan jo variere veldig fra merke til merke, så i noen merker bruker jeg str. 40. Anonymkode: 20388...e19 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:20 #31 Skrevet tirsdag kl. 15:20 Vel, det var i hvert fall ingen som helst tvil om at jeg (kvinne, 170 cm høy) var helseskadelig undervektig da min BMI en periode var kun 14. (Hva er egentlig poenget med innlegget?) Anonymkode: 6a3a9...a08 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:21 #32 Skrevet tirsdag kl. 15:21 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Min lege sa jeg ikke skumme bruke bmi, for det var myntet på mennesker mellom ( tror det var) 165 og 185, og at det ikke stemte på de over og under denne høyden. Han sa også at han anså min beste vekt til å være mellom 60-65 og at jeg ikke burde gå under det pga min krops sammensetning. Men jeg er 153 cm høy.... Anonymkode: 8c701...c42 Om du er kvinne på 153, bør du veie ca 45… Anonymkode: 0c208...013 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:56 #33 Skrevet tirsdag kl. 15:56 BMI gjør at vi kan sammenligne vekten til folk med forskjellig høyde, det er en enkel formel. Den fungerer best for de rundt 170cm og gir et for lavt tall for de som er veldig lave og et for høyt tall for de som er veldig høye. Grensene for hva som regnes for undervektig, normalvektig, overvektig og fedme stemmer bra på befolkningsnivå. For individer er det bedre å kombinere BMI med midjemål eller midje/høyde. Det er nok flere som har BMI under 25 som har for høy fettprosent og bukfedme, enn det er folk med BMI over 25 uten å ha for høy fettprosent og bukfedme. Anonymkode: 3cc13...497 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:57 #34 Skrevet tirsdag kl. 15:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har forøvrig heller ikke påstått at jeg ikke er overvektig, men jeg er ikke helseskadelig overvektig. Likevel mener du og andre som deg at jeg bør være misfornøyd med meg selv pga vekten min. Anonymkode: 20388...e19 Anbefalingene når man er lett overvektig er at fokuset bør være å ikke øke videre i vekt. Du er den eneste som trekker inn estetikk og «å være fornøyd». Fakta er at jo lengre unna normal bmi, begge veier, jo større helserisiko har vekten din i seg selv. Hva man estetisk syns er pent er individuelt og bmi er et av mange objektive verktøy som brukes i helsevesenet. Anonymkode: 63d02...507 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:42 #35 Skrevet tirsdag kl. 16:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): BMI ble oppfunnet i 1830-årene av en belgisk statistiker, Adolphe Quetelet som ville beskrive den gjennomsnittlige mannen - altså hvite, vesteuropeiske unge menn - med sin "Quetelet Indeks". Den ble popularisert under et nytt navn i 1970-årene av psykologen Ancel Keys. BMI ble bevist med en studie på 7 000 sunne, hovedsakelig middelaldrende menn. Det er helt utrolig at vi fortsatt i 2026 tenker at en måleskala utviklet for menn for snart 200 år siden, skal være et godt mål for kvinnehelse. Kanskje på tide med egen BMI-skala for kvinner? Anonymkode: 20388...e19 BMI er like treffsikkert på kvinner som menn, barn derimot er en annen sak. Anonymkode: a3b50...c9a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:46 #36 Skrevet tirsdag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, det var i hvert fall ingen som helst tvil om at jeg (kvinne, 170 cm høy) var helseskadelig undervektig da min BMI en periode var kun 14. (Hva er egentlig poenget med innlegget?) Anonymkode: 6a3a9...a08 Jeg visste ikke at BMI var utviklet på grunnlag av høyden og vekten til unge, hvite menn for 200 år siden, og jeg stiller spørsmål til hvor relevant den dermed er for kvinner, som har en annen kroppsammensetning enn menn. Det kan sammenlignes at man inntil relativt nylig har gått ut fra at kvinner har samme symptomer på hjerteinfarkt som menn, noe man nå vet ikke stemmer. Men fordi "standarden" har vært menns symptomer, gikk man uten videre ut fra at det samme gjaldt kvinner. Poenget er at man ikke uten videre kan overføre kunnskap, forskning, symptomer og måleenheter basert på menns helse til kvinner. Anonymkode: 20388...e19 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:32 #37 Skrevet tirsdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): BMI er like treffsikkert på kvinner som menn, barn derimot er en annen sak. Anonymkode: a3b50...c9a Hvis det er så treffsikkert, hvorfor tror du det er utviklet en egen BMI-skala for asiater? Anonymkode: 20388...e19 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:41 #38 Skrevet tirsdag kl. 17:41 Det er godt kjent at BMI har en annen utregning i Asia, da de må veie enda mindre i forhold til høyde, kontra oss i vestlige land. BMI er en indikator, som ikke tar hensyn til muskelmasse. Den skal fungere som en veiviser, og de aller færreste som er over anbefalt BMI faller under kategorien "muskuløs". Har du høy BMI, så er du mest sannsynlig overvektig og bør slanke deg for helsa sin skyld. Nei, man kan ikke være feit og sunn. Om du ikke vil slanke deg, så er det opp til deg selv. Anonymkode: a879b...df9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:35 #39 Skrevet tirsdag kl. 22:35 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er så treffsikkert, hvorfor tror du det er utviklet en egen BMI-skala for asiater? Anonymkode: 20388...e19 De har ikke en annen skala. Grensene for normalvekt er lavere fordi de får mer bukfedme og helseproblemer på lavere BMI enn europeere. Grensene settes basert på data ikke rasisme. Anonymkode: 3cc13...497 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:46 #40 Skrevet tirsdag kl. 22:46 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om du er kvinne på 153, bør du veie ca 45… Anonymkode: 0c208...013 Så en BMI på 19,2 mener du er det optimale? Vedkommende vil jo fortsatt være normalvektig med 58 kg. Anonymkode: 454e4...7ef 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå