Gå til innhold

Visste du dette om BMI?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

BMI ble oppfunnet i 1830-årene av en belgisk statistiker, Adolphe Quetelet som ville beskrive den gjennomsnittlige mannen - altså hvite, vesteuropeiske unge menn -  med sin "Quetelet Indeks". Den ble popularisert under et nytt navn i 1970-årene av psykologen Ancel Keys. BMI ble bevist med en studie på 7 000 sunne, hovedsakelig middelaldrende menn.  

Det er helt utrolig at vi fortsatt i 2026 tenker at en måleskala utviklet for menn for snart 200 år siden, skal være et godt mål for kvinnehelse. Kanskje på tide med egen BMI-skala for kvinner?

Anonymkode: 20388...e19

• Liker 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den sier jo ikke alt om helse akkurat, men det er en pekepinn på om vekten din i seg selv utgjør noen helserisiko. Og jo lengre unna normal bmi i begge retninger, jo større risiko for negativ påvirkning av helsen. 
Jeg er feks kvinne på 170cm. Jeg har normal bmi fra 53kg til 73kg. Det er jo liksom 20kg slingringsmonn, og jeg føler jo også selv at det er riktig å ligge innenfor dette, og det gjør jeg når jeg lever relativt sunt (passe mengde sunn nok mat, og litt mosjon). I tillegg må man et godt stykke ut fra normal bmi før det er et litt rødt flagg. 
Husk at når leger bruker bmi handler det ikke så mye om akkurat det å vippe mellom normal og overvektig for en ellers frisk kvinne. Det handler feks om å vurdere om en person med anoreksi krever en innleggelse eller om det er trygt å vente. Om en person med høyt blodtrykk og begynnende diabetes har sjanse for å bli bedre av å gå ned noen kilo. Om det er trygt å legge en person i narkose eller om bmi tilsier at man må gjøre ekstra sikkerhetstiltak. Det er et av mange objektive mål en lege kan bruke når det gjøres vurderinger.

Bmi handler ikke om estetikk. Jeg er feks absolutt ikke fornøyd dersom min bmi er over 23. Men det har ingenting med helse å gjøre. 

Anonymkode: 63d02...507

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den sier jo ikke alt om helse akkurat, men det er en pekepinn på om vekten din i seg selv utgjør noen helserisiko. Og jo lengre unna normal bmi i begge retninger, jo større risiko for negativ påvirkning av helsen. 
Jeg er feks kvinne på 170cm. Jeg har normal bmi fra 53kg til 73kg. Det er jo liksom 20kg slingringsmonn, og jeg føler jo også selv at det er riktig å ligge innenfor dette, og det gjør jeg når jeg lever relativt sunt (passe mengde sunn nok mat, og litt mosjon). I tillegg må man et godt stykke ut fra normal bmi før det er et litt rødt flagg. 
Husk at når leger bruker bmi handler det ikke så mye om akkurat det å vippe mellom normal og overvektig for en ellers frisk kvinne. Det handler feks om å vurdere om en person med anoreksi krever en innleggelse eller om det er trygt å vente. Om en person med høyt blodtrykk og begynnende diabetes har sjanse for å bli bedre av å gå ned noen kilo. Om det er trygt å legge en person i narkose eller om bmi tilsier at man må gjøre ekstra sikkerhetstiltak. Det er et av mange objektive mål en lege kan bruke når det gjøres vurderinger.

Bmi handler ikke om estetikk. Jeg er feks absolutt ikke fornøyd dersom min bmi er over 23. Men det har ingenting med helse å gjøre. 

Anonymkode: 63d02...507

Jeg er 163 høy og veier 69 kg, og er pr definisjon overvektig med BMI på 26. Samtidig har jeg en relativt sunn livsstil, har et midjemål på 71 cm og bruker str S/M i klær. Jeg identifiserer meg ikke som overvektig, og har heller ikke en helseskadelig overvekt i følge legen min. Men jeg er altså pr definisjon overvektig, og får dermed ikke "lov" å være fornøyd med meg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kvinner bør jo ha lavere BMI enn menn med samme høyde, fordi de (som regel) har mindre muskelmasse. Så er helt uenig i premisset om at kvinner liksom skal ha høyere BMI enn menn. Det bør de absolutt ikke!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er 163 høy og veier 69 kg, og er pr definisjon overvektig med BMI på 26. Samtidig har jeg en relativt sunn livsstil, har et midjemål på 71 cm og bruker str S/M i klær. Jeg identifiserer meg ikke som overvektig, og har heller ikke en helseskadelig overvekt i følge legen min. Men jeg er altså pr definisjon overvektig, og får dermed ikke "lov" å være fornøyd med meg selv.

Klesstørrelse og midjemål sier oss ingenting.

Nesten 70 kg på så lav høyde er overvekt, samme hvordan du føler deg. Du har rett og slett mye fett på kroppen.

Helt uavhengig av hva du får puttet inn i hvilke klær.

Anonymkode: 4fc89...47b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kvinner bør jo ha lavere BMI enn menn med samme høyde, fordi de (som regel) har mindre muskelmasse. Så er helt uenig i premisset om at kvinner liksom skal ha høyere BMI enn menn. Det bør de absolutt ikke!

Ikke sant, og det er derfor det bør lages en egen BMI skala for kvinner. Epler og appelsiner er ikke det samme, uansett hvor mye man vil at de skal være det. 

AnonymBruker
Skrevet

BMI er en veldig snill målingsform.

Som sagt over her, med veldig stort slingringsmonn.

Det er også laget for å måle større grupper.

De eneste som ikke passer inn, er større kroppsbyggere. Men selv der er de fleste kvinner innenfor, med stor muskelmasse.

Enkeltpersoner trenger bare å se seg selv i speilet uten klær. Man vet godt om man er slank eller ikke 😅

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nesten 70 kg på så lav høyde er overvekt, samme hvordan du føler deg. Du har rett og slett mye fett på kroppen.

Her poengterer du nettopp det jeg påpeker. Hvorfor mener du at du har rett til å mene noe om vekten min når legen min sier at jeg er frisk og sunn med den vekten jeg har, og har et sunt midjemål? Hvorfor er det viktig for deg at jeg skal føle meg mindre fornøyd med meg selv fordi jeg ikke passer inn i en 200 år gammel mal?

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har forøvrig heller ikke påstått at jeg ikke er overvektig, men jeg er ikke helseskadelig overvektig. Likevel mener du og andre som deg at jeg bør være misfornøyd med meg selv pga vekten min.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

BMI ble oppfunnet i 1830-årene av en belgisk statistiker, Adolphe Quetelet som ville beskrive den gjennomsnittlige mannen - altså hvite, vesteuropeiske unge menn -  med sin "Quetelet Indeks". Den ble popularisert under et nytt navn i 1970-årene av psykologen Ancel Keys. BMI ble bevist med en studie på 7 000 sunne, hovedsakelig middelaldrende menn.  

Det er helt utrolig at vi fortsatt i 2026 tenker at en måleskala utviklet for menn for snart 200 år siden, skal være et godt mål for kvinnehelse. Kanskje på tide med egen BMI-skala for kvinner?

I tillegg:

Quetelet sitt arbeid ble brukt som grunnlag foe eugenics, brukt av nazistene blant annet.

Amerikanske forsikringsselskaper så etter en måte å standarisere vekt for å ha grunnlag til å selge dyrere helseforsikring.

Man endret BMI-kriteriene på 90-tallet og gjorde de lavere, så masse folk ble "overvektige" over natta. 

BMi tar ikke hensyn til muskelmasse, som er tyngre enn fett.

BMI er fullstending tull. 

Anonymkode: abfcf...b15

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke sant, og det er derfor det bør lages en egen BMI skala for kvinner. Epler og appelsiner er ikke det samme, uansett hvor mye man vil at de skal være det. 

Sånn at det blir enda mer slankepress på kvinner enn det som er i dag? Kvinner skal fra naturens side ha mer fett enn menn. 

Anonymkode: a3308...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (21 minutter siden):

Oisann, fortell meg at du ikke vet særlig mye om kvinnelig anatomi uten å si det🤣

Anonymkode: 28eb5...a5a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Der viser du bare at du ikke forstår noen ting. Tung kropp trenger ikke å bety masse fett. De fleste toppidrettsutøvere innen tunge idretter har BMI over 25. De har da ikke "for mye fett på kroppen" av den grunn.

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner har bryst, selvfølgelig av ulik størrelse, men ingen bryst veier 0 kg. Derfor synes jeg vi burde ha egen BMI skala for kvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Ilona Maher har en BMI på 30. 

Massevis av folk mener helt på ekte at hun er tjukk. Det er så lite folk flest kan om BMI, vekt og kropp. De mener Ilona Maher er helseskadelig feit oga vekta. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oisann, fortell meg at du ikke vet særlig mye om kvinnelig anatomi uten å si det🤣

Kan du alt du?

Anonymkode: 3238b...27d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der viser du bare at du ikke forstår noen ting. Tung kropp trenger ikke å bety masse fett. De fleste toppidrettsutøvere innen tunge idretter har BMI over 25. De har da ikke "for mye fett på kroppen" av den grunn.

Som utøver selv, er det nettopp det jeg forstår.

Men de færreste driver med styrkeløft.

Som forøvrig ofte har for mye fett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne i 40 årene, har bmi på 26. og jeg har helt normal fettprosent, bra muskelmasse og midjemål på 65 cm. Jeg anser meg ikke som overvektig. Trener mye, og spiser sunt.

Jeg er jo i mye bedre form, enn mine venninner med bmi 19-22.

Anonymkode: d355b...2cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (28 minutter siden):

Kvinner trenger også mer kroppsfett for å ivareta sunn hormonell balanse. Det gir ingen mening at en formel skapt av en matematiker med hvite menn som standard, skal være normen for kvinner eller mennesker med andre etnisiteter. 

Anonymkode: 1f764...1e7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånn at det blir enda mer slankepress på kvinner enn det som er i dag? Kvinner skal fra naturens side ha mer fett enn menn. 

Hvorfor tenker du det blir mer slankepress på kvinner om det lages en egen BMI-skala som tar hensyn til at kvinner fra naturens side har høyere fettprosent enn menn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...