AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:48 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:48 Min søster og samboer har en plan om å prøve å få avkortet min del av arven ( som i utgangspunktet skal deles likt) når forelder går bort( forhåpentligvis mange år til) da jeg har fått diverse hjelp av min forelder siste årene…men dette har vært frivillig og jeg har vært den som har stilt opp mest da min søster bor i en annen by. det er ikke skrevet testament og heller ingen skriftlige avtaler. vil dette egentlig være mulig? Anonymkode: 7cb15...0fc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:52 På hvilket grunnlag skal de gjøre det? Anonymkode: 56dd1...137
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min søster og samboer har en plan om å prøve å få avkortet min del av arven det er ikke skrevet testament og heller ingen skriftlige avtaler. vil dette egentlig være mulig? Anonymkode: 7cb15...0fc Ikke uten at dine foreldre ordner noe skriftlig. Ikke gi dem ideer. Anonymkode: 7f910...b9d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:55 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På hvilket grunnlag skal de gjøre det? Anonymkode: 56dd1...137 Folk , penger og grådighet … 😞 ts Anonymkode: 7cb15...0fc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:01 #5 Skrevet tirsdag kl. 11:01 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk , penger og grådighet … 😞 ts Anonymkode: 7cb15...0fc Du er jo like grådig, om du mener at du skal ha mer penger? Anonymkode: d72b0...e10 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:02 #6 Skrevet tirsdag kl. 11:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er jo like grådig, om du mener at du skal ha mer penger? Anonymkode: d72b0...e10 Det har jeg aldri sagt. Jeg vil bare at det skal deles LIKT. Anonymkode: 7cb15...0fc 1 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:03 #7 Skrevet tirsdag kl. 11:03 Foreldrene deres kan gi så mye i gave de bare ønsker. Og med mindre de registrerer det som forskudd på arv så har det ingen innvirkning på arveoppgjøret og ingenting søsteren din kan gjøre for å skjevdele. Anonymkode: c5678...bb3 1 1
aksase Skrevet tirsdag kl. 11:04 #8 Skrevet tirsdag kl. 11:04 Dine foreldre kan gjøre hva de vil med sine eiendeler mens de lever. Om de vil gi mer penger til deg enn til din søster, står de fritt til det uten at det vil påvirke et arveoppgjør. Arveoppgjøret omhandler kun de verdier som er igjen den dagen begge foreldrene er borte og arven skal fordeles. Hvis det du har mottatt fra dine foreldre mens de lever skal regnes inn i et arveoppgjør, må det eventuelt meldes inn som et forskudd på arv, eller det må tas høyde for i et testamente. Hvis ikke dette gjøres, arver dere søsken like deler den dagen oppgjøret gjennomføres. Hvis dere vil, og ønsker det for å unngå konflikt og dårlig søskenforhold, kan dere eventuelt bli enige om noe dere søsken i mellom, vet at du f.eks. gir bort litt av din arv til din søster når arveoppgjøret er ferdig. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:09 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg aldri sagt. Jeg vil bare at det skal deles LIKT. Anonymkode: 7cb15...0fc Det er vel nettopp det din søster ønsker også, at det skal deles likt. Dere ser bare litt ulikt på hvilke verdier som skal medregnes. Anonymkode: c3c1b...581 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #10 Skrevet tirsdag kl. 11:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel nettopp det din søster ønsker også, at det skal deles likt. Dere ser bare litt ulikt på hvilke verdier som skal medregnes. Anonymkode: c3c1b...581 Absolutt ikke, På hvilket grunnlag kan du si det? Du kjenner hverken folkene eller detaljer i situasjonen. Anonymkode: 7cb15...0fc 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:13 #11 Skrevet tirsdag kl. 11:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikke, På hvilket grunnlag kan du si det? Du kjenner hverken folkene eller detaljer i situasjonen. Anonymkode: 7cb15...0fc Det vi vet er at du har fått hjelp før. Er det snakk om økonomisk hjelp? Uansett, la din mor bestemme hvordan dette skal gjøres utover pliktdelsarven. Anonymkode: d571f...2a2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:14 #12 Skrevet tirsdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikke, På hvilket grunnlag kan du si det? Du kjenner hverken folkene eller detaljer i situasjonen. Anonymkode: 7cb15...0fc Og hvorfor finnes det et flust av advokater med spesialisering i arverett? Anonymkode: 7cb15...0fc 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:14 #13 Skrevet tirsdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har jeg aldri sagt. Jeg vil bare at det skal deles LIKT. Anonymkode: 7cb15...0fc Det blir først likt om man trekker fra hva du allerede har fått. Anonymkode: d72b0...e10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:16 #14 Skrevet tirsdag kl. 11:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vi vet er at du har fått hjelp før. Er det snakk om økonomisk hjelp? Uansett, la din mor bestemme hvordan dette skal gjøres utover pliktdelsarven. Anonymkode: d571f...2a2 Det handler hverken om å få mer eller mindre , arven ifølge vår forelder skal deles likt ( uavhengig om hva jeg og min søster ønsker og tror) skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for folk på kvinnguiden at forstå et enkelt spørsmål uten at det skal tvistes i alle retninger… Anonymkode: 7cb15...0fc 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:16 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir først likt om man trekker fra hva du allerede har fått. Anonymkode: d72b0...e10 Det man får når forelder lever( hvis det ikke er papirer på det) skal ikke tas med i beregningen på et arveoppgjør. Anonymkode: 7cb15...0fc 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:17 #16 Skrevet tirsdag kl. 11:17 Her var det mange rare svar. Slik jeg forstår deg ønsker du at arv skal deles likt, mens søsteren din vil at du skal få mindre enn henne, er det slik? Og så lurer jeg på om det går an for deg å snakke med foreldrene dine om dette, eller vil de kunne misforstå slik at det blir mer problemer om du gjør det? Det aller beste ville jo vært om du og din søster kunne snakket med foreldrene deres om dette i fellesskap, uten at hennes samboer er med, lar det seg gjøre, TS? Anonymkode: fed43...b34 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:20 #17 Skrevet tirsdag kl. 11:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det mange rare svar. Slik jeg forstår deg ønsker du at arv skal deles likt, mens søsteren din vil at du skal få mindre enn henne, er det slik? Og så lurer jeg på om det går an for deg å snakke med foreldrene dine om dette, eller vil de kunne misforstå slik at det blir mer problemer om du gjør det? Det aller beste ville jo vært om du og din søster kunne snakket med foreldrene deres om dette i fellesskap, uten at hennes samboer er med, lar det seg gjøre, TS? Anonymkode: fed43...b34 Ja endelig noen som vil forstå. jeg er enig i at det ville vært best å ta en samtale om dette men det vil nok være vanskelig å få til , desverre…. Anonymkode: 7cb15...0fc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:22 #18 Skrevet tirsdag kl. 11:22 Men - hvorfor synes du det er rettferdig at det skal deles likt den dagen arven skal fordeles? Her vil summer også spille inn - om de har gitt deg 1 million ekstra som du bare har sost bort, og de nærmest forsørger deg, mens du hevder du gjør mye for dem, som å komme å spise middag på søndager f.eks, eller om det er snakk om 50 000,- og du vedlikeholder hus og hage, kjører til legetimer og holder kontroll med hjemmesykepleien. Anonymkode: 9f3eb...2e1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:24 #19 Skrevet tirsdag kl. 11:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men - hvorfor synes du det er rettferdig at det skal deles likt den dagen arven skal fordeles? Her vil summer også spille inn - om de har gitt deg 1 million ekstra som du bare har sost bort, og de nærmest forsørger deg, mens du hevder du gjør mye for dem, som å komme å spise middag på søndager f.eks, eller om det er snakk om 50 000,- og du vedlikeholder hus og hage, kjører til legetimer og holder kontroll med hjemmesykepleien. Anonymkode: 9f3eb...2e1 Det handler nødvendigvis ikke om at jeg har mottatt penger.. Anonymkode: 7cb15...0fc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:26 #20 Skrevet tirsdag kl. 11:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler nødvendigvis ikke om at jeg har mottatt penger.. Anonymkode: 7cb15...0fc Hva handler det om da? Anonymkode: 9f3eb...2e1
Fremhevede innlegg