Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er veldig interessert i religioner og historie. Jeg er også veldig intressert i jødedommen, men kjenner ingen jøder så har ingen å spørre. Heller ingen å diskutere dette med.

Lurer på om det er sånn i jødedommen at man har et personlig forhold til Gud? I protestantismen feks så er det jo mye fokus på personlig tro og at man nærmest ikke trenger religiøse tekster fordi det sentrale er det personlige, nære forholdet mellom menneske og det gudommelige. Så lurer på hvordan dette er i jødedommen, altså for troende, ikke for sekulære jøder. 

Opplys meg gjerne, men vær snill i dine kommentarer, enten du er greker eller jøde! 

Anonymkode: 486a9...920

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har et personlig forhold til Gud. Viktig og grunnleggende er at Gud er en. Når du spør er det superfint, men jeg må understreke at jøder ikke tror på misjon, men svarer gjerne når man blir spurt.  Grunnen til at man ikke misjonerer er at de fleste jøder anser at de ikke har den eneste rette veien til Gud. Også innenfor selve jødedommen er det mange veier til ham.

Man kan ikke fullt ut forstå Gud, men en jødes oppgave er å bringe Guds rike ned på jorden. Derfor er man heller ikke særlig redd for døden. Noe skjer, men hva det er tar Gud seg av. Det finnes alt fra den som tror at man lever videre i minnene til de som elsket oss (et menneske dør to ganger: en gang når de dør, og siste gangen når navnet glemmes), gjenfødelse (en del av mystisk jødedom) at man kommer til et slags etterliv eller at ingenting skjer. Det er som sagt ikke noe jødedommen bekymrer seg over her og nå.

Å lese, be og følge lovene er viktig, men i ulik grad. Det finnes dem som er ateister, og det finnes dem som lever så nært man kan på det som vi lærer at vi skal. Festdagene er viktige.

Forholdet er altså personlig og nært, og at man ikke fullstendig kan forstå Guds vesen.

Anonymkode: 20dd0...5f0

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, og å svare grundig. Det var veldig interessant å lese. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vet ikke om anonym bruker som har svar deg har noe personlig forhold til jødedommen, men jeg synes ikke svaret vedkommende kommer med er helt presist.

Forholdet til Gud i jødedommen er ikke personlig på samme måte som i kristendommen - altså at det er ens egen personlige tro som står i fokus. I jødedommen er det ens handlinger som står i fokus, og man skal prøve å leve etter de 613 mitsvot, påbud og forbud. Det er 3 daglige bønnetider, og da sier man fastlagte bønner. I jødedommen er det også sånn at man mener at bønner har sterkest kraft om de blir sagt i fellesskap. Det er ikke vanlig å be personlige bønner til Gud, selv om man selvfølgelig kan det om man vil. Likevel kan man ha et sterkt forhold til Gud, og en sterk tro - men det er viktigere i jødeommen å følge mitsvot enn det å si at man tror. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også messianske jøder

Anonymkode: 857f8...ec9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er litt mer komplekst enn som så. Er nesten feil å kalle «jødedommen» en religion. Denne forklarer det godt

https://www.facebook.com/share/v/1HxXwRhXrD/?mibextid=wwXIfr

(Hvis du ser videoen vil du skjønne at apostrofene ikke er dårlig ment overfor jøder.)

Endret av Bacteria
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 17.48):

Hei, 

Jeg er veldig interessert i religioner og historie. Jeg er også veldig intressert i jødedommen, men kjenner ingen jøder så har ingen å spørre. Heller ingen å diskutere dette med.

Lurer på om det er sånn i jødedommen at man har et personlig forhold til Gud? I protestantismen feks så er det jo mye fokus på personlig tro og at man nærmest ikke trenger religiøse tekster fordi det sentrale er det personlige, nære forholdet mellom menneske og det gudommelige. Så lurer på hvordan dette er i jødedommen, altså for troende, ikke for sekulære jøder. 

Opplys meg gjerne, men vær snill i dine kommentarer, enten du er greker eller jøde! 

I jødedommen kalles gud ofte hashem eller adonai som betyr herren eller mesteren og religionen er preget av mye mer gudsfrykt enn i kristendommen. Man skal angivelig ikke si herrens egentlige navn, de tror ikke som regel på himmelen eller helvete men ser på seg selv som satt på jorden for å oppfylle en viss rolle. Religionen er også preget av mange ideosynkratiske regler omkring alle aspekter av livet, man skal følge for å ikke irritere gud, og mye av jødisk kultur går ut på å finne smutthull rundt disse reglene. På sabbathen skal man egentlig ikke forlate hjemmet eller gjøre noenting som helst egentlig men det kan være greit å ta fly dersom man har på seg beltet for da "har man på seg flyet", slik tenking. Jødedommen har en rekke bøker i tillegg til bibelen/toraen slik som talmud/halakha som omhandler tolkninger av disse reglene for praktisk bruk, slik som at et øye for et øye handler om monitær kompensasjon osv. Jødedommen lener seg heftig på lover og regler og forholdet til gud er mye "strengere" og synd tolkes helt annerledes. De har også mange merkelige skikker. De har også noe som heter chirubim som er deres versjon av engler og så videre. Og så er det en nyere bok som heter zohar som omhandler kaballah som jeg ikke føler meg kvalifisert til å snakke om overhode. Mye av det jeg har skrevet er sikkert også feil, jeg følger kushrat og observerer sabbaten så godt jeg kan men har egentlig ingen anelse om hvordan det er å være ekte jøde. 

Jødedom som religion er ikke noe du bør bevege deg inn i med mindre du har obsessiv kompulsiv lidelse. 

Endret av syk og gal
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er Gud i jødedømmen personlig. Det ser dere for eksempel i salmene. Sitat fra salme 56 som er tillagt David:

"Hvor ofte jeg har flyktet, det har du tellet; mine tårer har du samlet i din flaske. Står de ikke i din bok? Da skal mine fiender vike, den dag jeg roper; dette vet jeg: Gud er med meg"

Om ikke dette viser til en personlig Gud som ser hver tåre, så vet ikke jeg. Mange feilbedømmer den jødiske troen ettersom den ikke tror Jesus var mesias, men en jødisk mann. 

Anonymkode: 20dd0...5f0

Skrevet
syk og gal skrev (På 9.3.2026 den 23.23):

I jødedommen kalles gud ofte hashem eller adonai som betyr herren eller mesteren og religionen er preget av mye mer gudsfrykt enn i kristendommen. Man skal angivelig ikke si herrens egentlige navn, de tror ikke som regel på himmelen eller helvete men ser på seg selv som satt på jorden for å oppfylle en viss rolle. Religionen er også preget av mange ideosynkratiske regler omkring alle aspekter av livet, man skal følge for å ikke irritere gud, og mye av jødisk kultur går ut på å finne smutthull rundt disse reglene. På sabbathen skal man egentlig ikke forlate hjemmet eller gjøre noenting som helst egentlig men det kan være greit å ta fly dersom man har på seg beltet for da "har man på seg flyet", slik tenking. Jødedommen har en rekke bøker i tillegg til bibelen/toraen slik som talmud/halakha som omhandler tolkninger av disse reglene for praktisk bruk, slik som at et øye for et øye handler om monitær kompensasjon osv. Jødedommen lener seg heftig på lover og regler og forholdet til gud er mye "strengere" og synd tolkes helt annerledes. De har også mange merkelige skikker. De har også noe som heter chirubim som er deres versjon av engler og så videre. Og så er det en nyere bok som heter zohar som omhandler kaballah som jeg ikke føler meg kvalifisert til å snakke om overhode. Mye av det jeg har skrevet er sikkert også feil, jeg følger kushrat og observerer sabbaten så godt jeg kan men har egentlig ingen anelse om hvordan det er å være ekte jøde. 

Jødedom som religion er ikke noe du bør bevege deg inn i med mindre du har obsessiv kompulsiv lidelse. 

Her var det veldig mye feil og fordommer, og jeg synes ikke du skal uttale deg når det ikke er noe du er kvalifisert til. 
Blant annet stemmer det ikke at man helst skal holde seg hjemme på shabbat. Det er mange regler for hva som er lov og ikke lov, ja - men man kan ikke fly, som du nevner, så lenge man tar på seg belte. Det er ikke i henhold til halacha. 

AnonymBruker
Skrevet
Bamba skrev (På 17.3.2026 den 21.30):

Her var det veldig mye feil og fordommer, og jeg synes ikke du skal uttale deg når det ikke er noe du er kvalifisert til. 
Blant annet stemmer det ikke at man helst skal holde seg hjemme på shabbat. Det er mange regler for hva som er lov og ikke lov, ja - men man kan ikke fly, som du nevner, så lenge man tar på seg belte. Det er ikke i henhold til halacha. 

Man kan ikke fly så lenge man tar på seg beltet? Alltid eller sabbat? Skjønner hverken hva du eller syk og gal , som mente man skulle ha på belter mener. 

Anonymkode: 1058d...b9b

• Liker 1
Gjest Ka9nen
Skrevet

Man kan være jøde og ateist. Av de få millioner jøder i verden er det flere millioner ateister. I praksis får det den betydning at religionen er langt mindre problematisk enn feks Islam der det er dødssynd å ikke tro.

AnonymBruker
Skrevet
Ka9nen skrev (Akkurat nå):

Man kan være jøde og ateist. Av de få millioner jøder i verden er det flere millioner ateister. I praksis får det den betydning at religionen er langt mindre problematisk enn feks Islam der det er dødssynd å ikke tro.

Det er vel rimelig å anta at TS spør om troende jøder, og ikke de som er jøder av etnisitet.

Anonymkode: cdd9f...45d

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg bare får mer og mer sans for dette folket. Ser ikke bort fra at det stemmer at man kan fly på sabbaten fordi man tar på seg flyet… som en jakke. Er jødinner som praktiserer å barbere av seg alt håret, for så og ha på en parykk. Sikkert fordi det står skrevet et sted at kvinner ikke skal vise håret. 
Disse kvinnene « se her gud, jeg viser ikke MITT EGET hår 😎» lolol. 

Er antagelig den type ting som diskuteres i Talmud, der diskusjonene blir så absurde at det blir mat til antisemitter. 
Kjempe med Gud ja. Det er det Israel betyr. Han som kjemper med Gud. Før noen går i fistel og beskylder meg for å være ekstrem israelvenn eller noe, Israel er også navnet på det jødiske folk uansett hvor de bor, noe en amerikansk journalist smertelig fikk erfare her om dagen. 
Dette folket som nekter å forsvinne, nekter å la seg slå og nekter å være ofre. Du verden så mye vi har å lære av dem. De lager anmeldelser på Google maps om bomberom. «Kommer gjerne tilbake ved neste missil.» De setter opp QR-koder i bomberom slik at single kan finne hverandre. 
Jeg fatter ikke at Israels fiender gidder. De kommer jo aldri til å vinne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2026 den 13.06):

Man kan ikke fly så lenge man tar på seg beltet? Alltid eller sabbat? Skjønner hverken hva du eller syk og gal , som mente man skulle ha på belter mener. 

Anonymkode: 1058d...b9b

Man kan ikke fly i det hele tatt på shabbat i følge jødisk lov. Det er fordi shabbat er hviledagen og da er det mange regler for hva man ikke kan. Man omgår ikke reglene om man har på belte. 

AnonymBruker
Skrevet
Bamba skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke fly i det hele tatt på shabbat i følge jødisk lov. Det er fordi shabbat er hviledagen og da er det mange regler for hva man ikke kan. Man omgår ikke reglene om man har på belte. 

Det beltet det refereres til her i tråden; er det bønnebelte? Det man har under klærne med fire (?) tamper henge ned? 

Gjest Nordlending90
Skrevet

Tror jøder på et liv etter døden? At man kommer til himmelriket eller helvette? Slik som i kristendommen og islam?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det beltet det refereres til her i tråden; er det bønnebelte? Det man har under klærne med fire (?) tamper henge ned? 

Slik jeg forsto det mente vedkommende som kom med denne påstanden et vanlig flybelte. Det finnes heller ikke noe bønnebelte i jødedommen - du mente kanskje bønnesjal (tallit) eller tallit katan som jødiske religiøse menn ofte bærer under klærne. 

• Liker 1
Skrevet
Nordlending90 skrev (27 minutter siden):

Tror jøder på et liv etter døden? At man kommer til himmelriket eller helvette? Slik som i kristendommen og islam?

Vi har lite fokus på hva som skjer etter døden. Det som er viktig er livet er og nå, der vi har fokus på å leve som best mulig mennesker og prøve å etterlate oss verden bedre enn slik vi kom inn i den. 
Det finnes jødisk mystikk som tar for seg spørsmål om hva som skjer etter døden, men det er ikke noe som de fleste mennesker (ei heller religiøse), er opptatte av. 

• Hjerte 1
Gjest Nordlending90
Skrevet
Bamba skrev (1 time siden):

Vi har lite fokus på hva som skjer etter døden. Det som er viktig er livet er og nå, der vi har fokus på å leve som best mulig mennesker og prøve å etterlate oss verden bedre enn slik vi kom inn i den. 
Det finnes jødisk mystikk som tar for seg spørsmål om hva som skjer etter døden, men det er ikke noe som de fleste mennesker (ei heller religiøse), er opptatte av. 

Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
Bamba skrev (På 22.3.2026 den 11.46):

Slik jeg forsto det mente vedkommende som kom med denne påstanden et vanlig flybelte. Det finnes heller ikke noe bønnebelte i jødedommen - du mente kanskje bønnesjal (tallit) eller tallit katan som jødiske religiøse menn ofte bærer under klærne. 

Er ikke tefillin et slags bønnebelte. 😆 Neida, men det kan jo se ut som et belte snurret rundt armen. 

Anonymkode: 3e657...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...