Gå til innhold

Regler for barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen regler over hvor mange ganger man kan få avslag på en barnehageplass før man er sikret plass?

Jeg har ei datter som blir 2 år nå, og jeg har igjen i år fått avslag (2 gang).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er regler for det. I de kommunale bh er det jo loddtrekning så det er tilfeldig hvem som får plass slik at et barn kan jo bli avist mange ganger...

(Skulle ønske det var slik at etter et bestemt antall avslag fikk man plass :) )

Skrevet

Loddtrekning?? Er du sikker på det? Her går det etter søkerdato.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Nope , det finnes ingen regler .

De sier at 3 åringer blir prioritert , men i praksiks kan du få avslag helt til skolealder.

Loddtrekkning er det ikke , de har en prioriteringsliste

barn med legeerklæring

aleneforeldre

søsken

etc

som de følger.

Skrevet

Du har visst rett.

Sakset fra vår kommunes sider:

Barnehageplass

Målgruppe

Barn 0 til 6 år som er bosatt i kommunen.

Kriterier/vilkår

Disse blir prioritert ved opptak:

Barn med nedsatt funksjonsevne

Barn som barneverntjenesten har overtatt omsorgen for

Barn som har behov for hjelpetiltak fra barneverntjenesten

Følgende felles lovpålagte kriterier gjelder for alle barnehager: 1. Barn med nedsatt funksjonsevne; jf. Lov om barnehager §13. Dokumentasjon fra barne- og familietjenesten og / eller sykehus 2. Barn som skal sikres barnehageplass som virkemiddel i forebyggende barnevern; Lov om barnevernstjenester §§ 4-12, 4-4 3. Alle 5-åringer uten ordinær barnehageplass, skal etter søknad tilbys en ordinær barnehageplass. 4-åringer som har plass i en familiebarnehage og som ønsker plass i en ordinær barnehage, skal etter søknad gis et slikt tilbud. Kommunale tilleggskriterier: 4. Barn fra familier hvor begge foreldrene er minoritetsspråklige (med unntak av svensk, dansk og engelsk) 5. Barn fra familier med store belastninger på grunn av sykdom og/eller andre forhold 6. Søsken fra samme enhet. Det skal tilstrebes at søsken skal få plass i samme barnehage. Ledige plasser etter at opptakskriteriene er fulgt, tildeles etter loddtrekning

Skrevet

Jo, men for oss som er i siste prioritering,dvs begge foreldre bor sammen, norsktalende,friske osv. er det loddtrekning om de plassene som blir igjen....

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Jo, men for oss som er i siste prioritering,dvs begge foreldre bor sammen, norsktalende,friske osv. er det loddtrekning om de plassene som blir igjen....

Det er riktig ser jeg nå :)

Skrevet
Det er riktig ser jeg nå :)

Ekke lett å holde styr på det her nei....Har gått noen runder før jeg skjønte(tror jeg da...)alt.Tenk om det en vakker dag blir full bh dekning :hoho::hoho::hoho: Så stor tro har jeg på det ja...

Gjest gjest1
Skrevet

Også varierer prioriteringene fra kommune til kommune. I min kommune ble de nettopp revidert:

1. Familier med forekomst av alvorlige sykdommer eller betydelige psykososiale

problemer der plass anbefales av sakkyndig.

2. Familier med enslig forsørger i arbeid eller utdanning og som bor alene med barnet.

3. Barn over 3 år fra minoritetsspråklige familier, og barn der begge foresatte deltar i

introduksjonsprogram for flyktninger.

4. Alder. Barn i siste år før skolestart.

5. Søkers prioriterte opptakssone. Gruppesammensetning i barnehagen kan tillegges

avgjørende vekt når kjønn eller alder er underrepresentert med mindre enn 1/3 i

avdeling/ gruppe.

6. Søsken til barn med plass i barnehagen.

Skrevet

I kommunen vår gikk maks prisen på 5 dagers plass i barnehage ned, prisen for 4 dager gikk også ned. mens for de med 2 og 3 dagers plass ble de ØKNING i pris!

Dette førte jo til at mange med 2 og 3 dagers plass har søkt om å få utvide plassen de har til 4 eller 5 dager. Her i kommunen går de barn som har plass og vil utvide foran de nye barna som søker om plass..

Blir nok ikke mange nye barn i barnehagen til neste år... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Så det vil si at dersom man har vettet i behold, er sammen med barnefaren og har inntekt blir barnet nedprioritert?

Så mye for 6 års høyere utdannelse, bryllup og familieplanlegging... ;) Jeg får vel slutte i jobben, skille meg fra mannen og gå på en smell.. Da får nok poden plass skal dere se!

Skrevet
Så det vil si at dersom man har vettet i behold, er sammen med barnefaren og har inntekt blir barnet nedprioritert?

Så mye for 6 års høyere utdannelse, bryllup og familieplanlegging...  ;) Jeg får vel slutte i jobben, skille meg fra mannen og gå på en smell.. Da får nok poden plass skal dere se!

Jepp!!!Og bare vent til du eeeendelig får plass og skal flytte ut av kommunen...da får du ikke beholde plassen og må stå i ny kø ...Skjønne at de skal priorotere egen først...Vi skal flytte fra oslo til akershus og kan risikere å stå uten plass igjen.......

Skrevet

Jeg fikk ikke barnehageplass til mine to i fjor, men i år fikk begge plass, og enda var det rekordmange (4 ganger så mange som i fjor) som ikke fikk plass. At eldstemann fikk plass er nok fordi det blir siste året før skolen, at minstejenta fikk plass vet jeg ikke grunnen til, blir hun automatisk prioritert som søsken kanskje, selv om de fikk plass samtidig?

-men nå masa jeg på oppvekstetaten i hele fjor da, så kanskje de rett og slett ble lei av maset mitt. Bor i en liten kommune, så de husket meg for hver gang jeg ringte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...