Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tja. Det kommer litt an på hvem jeg møter og snakker med. Forteller det ikke åpenlyst med mindre jeg opplever det som trygt. 

Anonymkode: 1fd7e...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, litt vanskelig å svare på. Jeg er ærlig hvis noen spør, men annonserer det ikke sånn helt av meg selv. Til en viss grad skjuler jeg det nok. Har møtt mange fordommer, og synes det er slitsomt og irriterende å bli misforstått og satt i bås på grunn av troen min. Er kristen.

Anonymkode: 98735...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er inne på noe, har du lest om Islam? For mye av det du skriver viser oss at du vet jesus er IKKE Guds sønn(Gud forby )

Men at jesus er profet som alle de profetene som kom før han. Det er mye feil og motsetninger i Bibelen. Om du tror det finnes bare EN GUD og HAN har ingen partner så er du muslim inni deg.. anbefaler deg å sjekke det ut.

Tilbake til TS, jeg er STOLT muslim, har hijab på så det er ikke til å unngå å se jeg er muslim. Men da jeg jobbet sammen med mange ateister og kristne så husker jeg vi hadde alltid fine dype samtaler som inneholdt respekt for hverandres tro.

Husker mange av kollegaene mine kom alltid inn på kontoret og kunne pratet om himmel og jord. Det var så fint, fordi jeg respekterte for hva de trodde på og det gjorde de også❤️

Anonymkode: 0b32d...d00

Jeg er ikke interessert i å bli muslim nei. Jeg mener alle religioner har en bit av sannheten pluss en masse støy. For meg er Jesus en veldig spesiell person og sjel, og hva eller hvem han egentlig er vet jeg ikke. Men han skiller seg ekstremt ut i verdenshistorien, det er helt sikkert, og utstrålingen fra den han var og er er ren, ubetinget kjærlighet. Det er mye feil og motsetninger i Koranen også.

Anonymkode: 3a7f8...0e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 9.38):

Tror folk flest vet at jeg er kristen, men jeg synes likevel det kan være vanskelig å si noe hvis f.eks ikke-kristne venner sier at "det viktigste er ikke hva man tror på, men at man er et godt menneske". Jeg har ofte blitt taus i slike settinger. Noe jeg skammer jeg over, men samtidig vet jeg ikke om det hadde virket godt å si noe.

Anonymkode: edbf9...9c0

Ja, det er utrolig irriterende med folk som tror det viktigste er at man er et godt menneske. Vi vet jo at det viktigste er at man tror på riktig gud. Hvis du ikke gjør det så er det rakt til helvete med deg. 

Anonymkode: f786f...34f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 19.14):

Ja, det er utrolig irriterende med folk som tror det viktigste er at man er et godt menneske. Vi vet jo at det viktigste er at man tror på riktig gud. Hvis du ikke gjør det så er det rakt til helvete med deg. 

Stemmer det. Alle hinduer for eksempel skal brenne i helvete til evig tid totalt uavhengig av hvordan de er som menneske. Ikke deres feil, men sånn er det. Har du tilbrakt livet ditt på å voldta å drepe barn derimot så holder det å konvertere på dødsleiet. Da kan du tilbringe evigheten i himmelen med Gud og Jesus.

Anonymkode: 563f9...5f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stemmer det. Alle hinduer for eksempel skal brenne i helvete til evig tid totalt uavhengig av hvordan de er som menneske. Ikke deres feil, men sånn er det. Har du tilbrakt livet ditt på å voldta å drepe barn derimot så holder det å konvertere på dødsleiet. Da kan du tilbringe evigheten i himmelen med Gud og Jesus.

Anonymkode: 563f9...5f9

Dette står faktisk ikke eksplisitt noe sted i Bibelen. Så kristne har ulike meninger hva angår "helvete" og alt det der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var agnostiker som barn, men er blitt mer og mer ateist. Dette fordi jeg etter hvert innså det absurde i det at alle religioner fremhever at det er deres gud som er den eneste ene (eller de eneste, som i hinduismen). 

Jeg svarer hvis det spørres, men jeg går ikke rundt verken blant venner eller kolleger og prøver å omvende folk til å bli ateister. 

Anonymkode: 0c958...25f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg var agnostiker som barn, men er blitt mer og mer ateist. Dette fordi jeg etter hvert innså det absurde i det at alle religioner fremhever at det er deres gud som er den eneste ene (eller de eneste, som i hinduismen). 

Jeg svarer hvis det spørres, men jeg går ikke rundt verken blant venner eller kolleger og prøver å omvende folk til å bli ateister. 

Anonymkode: 0c958...25f

Se på det sånn: Alle religioner har en del av sannheten, de tar feil i noe, har rett i noe, mangler noe, legger til noe etc. Om man forestiller seg sannheten som hvitt lys, og de ulike religionene som paraplyer eller en paraply i ulike farger som lyset skinner gjennom, og som farger lyset blått, lilla, grønt osv, så gir det mening. Og det kan faktisk ikke være annerledes, da alle religiøse skrifter er skrevet av feilbarlige mennesker, og alt man noen sinne har oppfattet fra Gud, vil være oppfattet på forskjellige måter av forskjellige mennesker. Det er jo ikke slik at Gud skriver alt dette selv. 
Jeg gikk rett til ateist når jeg skjønte dette med at alle religioner påstår at deres tro er riktig. Men så hadde jeg egne spirituelle opplevelser tidlig i 20-årene, og kunne ikke si at det ikke fantes noen Gud etter det. Og mine spirituelle opplevelser passer ikke helt inn i noen religion, det tror jeg skal vanskelig gjøres også.Sun Shining Through A Bright Rainbow Colored Cafe Umbrella Stock Photo -  Download Image Now - iStock

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 19.14):

Jeg skjønner at du er ironisk, men det stemmer jo det du skriver. Det hjelper ikke å være et godt menneske den dagen du dør. Man trenger Jesus. Jeg mener selvsagt at man skal være et godt menneske også, men det alene hjelper deg ikke.  Man trenger Jesus som sin frelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pendler litt mellom ateist og agnostiker. Det jeg med sikkerhet vet er at jeg aldri vil bekjenne meg til en bestemt religion. Det anser jeg som et rent lotteri. At det finnes noe som er større enn oss mennesker kan jeg derimot ikke avfeie, selv om jeg egentlig ikke tror på det. Jeg lener meg mest mot vitenskapen, men jeg er ikke så arrogant at jeg tror vi har funnet ut av alt og at mennesker har kapasitet eller evne til å se det store bildet. Hvis der er et.

Anonymkode: 8c986...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner at du er ironisk, men det stemmer jo det du skriver. Det hjelper ikke å være et godt menneske den dagen du dør. Man trenger Jesus. Jeg mener selvsagt at man skal være et godt menneske også, men det alene hjelper deg ikke.  Man trenger Jesus som sin frelser. 

Det er nettopp dette sliter jeg med når det kommer til religion. Hvorfor trenger man Jesus når man dør? Holder han ikke sin hånd over oss alle når alt kommer til alt? Eller står Jesus der som en tombola-mester og velsigner kun de som tilfeldigvis er født et bestemt sted i verden?

Det er nettopp slike utsagn som gjør at jeg sliter med å respektere religiøse. De velger å tro på en guddom som kaster resten av befolkningen under bussen. Jeg klarer ikke å se storheten i en slik gud.

Anonymkode: 8c986...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...