Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, stort sett. Eller... Unngår i den grad det er mulig å si noe om det. Brent meg litt for mange ganger før på folk som skal prøve å diskutere meg i senk. Og gjerne av de samme folka som kritoserer troende for å prøve å presse sin tro over på amdre, og så gjør dem det selv uten å innse det 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var det ganske mange profeter som talte direkte med Gud, enten ansikt til ansikt (som Moses) eller i visjoner og drømmer. De skrev det ned, selvom de ikke fullt ut forstod hva de skrev selv. F.eks de som profeterte Jesus, mange år før det skjedde. 

Anonymkode: edbf9...9c0

Gud ba Abraham om å ofre sin sønn? Neppe. Gud ba dem ofre en vær istedenfor fordi Abraham hadde bestått testen? Neppe. Gud trenger ikke blodoffer verken av menneske eller dyr, blodoffer er unødvendig på alle måter, perverst og satanisk. Det har ingenting med Gud å gjøre.

Anonymkode: 3a7f8...0e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gud ba Abraham om å ofre sin sønn? Neppe. Gud ba dem ofre en vær istedenfor fordi Abraham hadde bestått testen? Neppe. Gud trenger ikke blodoffer verken av menneske eller dyr, blodoffer er unødvendig på alle måter, perverst og satanisk. Det har ingenting med Gud å gjøre.

Vel, han gjorde jo det, hvis man leser Gamle Testamentet. Og praksisen endret seg ved Jesus død, men det er også derfor vi trenger Jesus! “Etter loven blir nesten alt renset med blod. Og uten at blod blir utgytt, blir ikke synd tilgitt.”
‭‭Hebreerne‬ ‭9‬:‭22‬ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, han gjorde jo det, hvis man leser Gamle Testamentet. Og praksisen endret seg ved Jesus død, men det er også derfor vi trenger Jesus! “Etter loven blir nesten alt renset med blod. Og uten at blod blir utgytt, blir ikke synd tilgitt.”
‭‭Hebreerne‬ ‭9‬:‭22‬ 

Nei han sa ikke det, for den som sa det var ikke Gud. Gud trenger ikke blodoffer. At noen kan tro at Gud villle ha det? Og som vanlig motiser Bibelen seg selv på dette punktet, det vil si at det er to forskjellige stemmer som snakker, og den blodtørstige er ikke Gud.

Jesaja 1,11–12 "Hva skal jeg med alle disse slaktofrene deres? sier Herren. Jeg er mett på brennoffer av værer og på fett av gjøkalver. Blod av okser og bukker og lam har jeg ikke lyst på."

Hosea 6.6 "For jeg vil ha kjærlighet, ikke slaktoffer, gudskjennskap framfor brennoffer."

Jesus siterte dette over, før korsfestelsen, det betyr at Gud ikke ville ha det verken før eller etter korsfestelsen, det er ikke relatert. I og med at han refererer til Gamle Testamentet har nok aldri Gud villet ha noe sånt.
Og han sa at vi skulle gå og lære det, lære hva det betyr. Vi skal altså gå og lære at Gud vil ha gudskjennskap fremfor brennoffer.

13 Gå og lær hva dette betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer.

Og det står noe annet interessant i Bibelen, som kan tyde på at ting har blitt endret, at Bibelen ikke er helt pålitelig: 

Jeremia 8, 8 Hvordan kan dere si: «Vi er vise, vi har Herrens lov hos oss»? Se, skrivernes falske penn har forfalsket den!

AnonymBruker
Skrevet

vet ikke om jeg kan si at jeg har en tro.. Men jeg tenkte jeg ville prøve. Se om jeg får noe ut av det. 

Jeg lastet ned en app som gir meg bibelvers daglig. Men jeg merker at jeg blir litt nervøs for at noen skal se push-meldingene som kommer inn. Man ser ikke hva som står i dem, men man kan lett se at det dreier seg om en bibel-app. 

Samtidig har jeg ikke lyst å slå av disse meldingene, fordi de nettopp minner meg på at jeg kan ta meg to minutter til å lese et lite vers. 

Tja.. vi får se hvordan det utvikler seg. Enten skjønner jeg greia og står for det, eller så setter det seg ikke hos meg og jeg sletter appen igjjen 

Anonymkode: ca674...79a

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei han sa ikke det, for den som sa det var ikke Gud. Gud trenger ikke blodoffer. At noen kan tro at Gud villle ha det? Og som vanlig motiser Bibelen seg selv på dette punktet, det vil si at det er to forskjellige stemmer som snakker, og den blodtørstige er ikke Gud.

Jesaja 1,11–12 "Hva skal jeg med alle disse slaktofrene deres? sier Herren. Jeg er mett på brennoffer av værer og på fett av gjøkalver. Blod av okser og bukker og lam har jeg ikke lyst på."

Hosea 6.6 "For jeg vil ha kjærlighet, ikke slaktoffer, gudskjennskap framfor brennoffer."

Jesus siterte dette over, før korsfestelsen, det betyr at Gud ikke ville ha det verken før eller etter korsfestelsen, det er ikke relatert. I og med at han refererer til Gamle Testamentet har nok aldri Gud villet ha noe sånt.
Og han sa at vi skulle gå og lære det, lære hva det betyr. Vi skal altså gå og lære at Gud vil ha gudskjennskap fremfor brennoffer.

Og det står noe annet interessant i Bibelen, som kan tyde på at ting har blitt endret, at Bibelen ikke er helt pålitelig: 

Jeremia 8, 8 Hvordan kan dere si: «Vi er vise, vi har Herrens lov hos oss»? Se, skrivernes falske penn har forfalsket den!

Det er fordi jødedommen opprinnelig fra gammelt fulgte  polyteismen. Når de ulike bøkene motsier seg selv er det fordi det ikke er den samme guden, men flere. 

Anonymkode: ea81f...7f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo, Gud krevde alltid blodoffer for synd, men det betyr ikke at det var det hans hjertet begjærte. 

Jeremias 8,8 betyr ikke at Bibelen er skrevet feil, men at folk tolker den feil og villeder seg selv og andre. Som fariseerne gjorde.

Jesus snakker jo om dette i Matteus 15,1-9. Han refser dem for å tolke loven feil, så de er mer opptatt av mennesklige tradisjoner, som vask av kroppen, enn å faktisk følge Gud lov og bud for oss.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er agnostiker. 
Jeg tenker også at alle må få tro det de vil på personlig plan, men jeg er samtidig skeptisk til en del sider ved organisert religion. Den makten som ligger i organisert religion og hierarkiet dette innebærer har vært misbrukt på mange måter gjennom tidene, og det legger makt over folks åndsliv i enkeltmenneskers hender uten at jeg kan se noen logisk grunn til det. Er det noe som er mer personlig enn en forbindelse mellom en tenkt gud/skaper og dennes skaperverk direkte? Om man er kristen f.eks., og følger troen på at mennesket er skapt i Guds bilde - hvorfor skulle da en prest ha mer makt/mer kontakt med Gud enn en hvilken som helst annen troende? Hvorfor skal et menneskeskapt presteskap ha overordnet makt til å bestemme og fordømme folk på vegne av Gud, og si at den de er, er "feil"? Hvordan vet de i så fall at de dømmer "rett" og ikke basert på egne forutintatte følelser..? Hvorfor plukker man i fordømmelsens ånd ut enkeltelementer fra hellige tekster og krever at disse reglene følges, mens man samtidig overser andre regler glatt? Det blir for beleilig. Da er det et maktmiddel mer enn en organisasjon som skal samle troende som en familie.

Anonymkode: dd1dc...fea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...