AnonymBruker Skrevet 19. januar #21 Skrevet 19. januar Jeg er ateist, men har ikke noe i mot å bli religiøs dersom jeg skulle finne ut at noen av alle verdens guder faktisk finnes. Men enn så lenge, langt over halvveis i livet, har det ikke vist seg å være tilfelle. Jeg har ikke noe imot å snakke om det. Mitt bestemte inntrykk er at de aller, aller fleste som er religiøse har vokst opp med det på en eller annen måte, eventuelt er det noe de har klamret seg til etter traumer, rusavhengighet e l. Bare den tillærte faktoren ved tro viser jo sitt, altså at hvilken gud man tror på bestemmes av geografi og kultur. Anonymkode: f7b81...2e3 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #22 Skrevet 19. januar Jeg er helt åpen om troen min og snakker gjerne med andre om den siden tro er en viktig del av livet mitt, og jeg er nysgjerrig på andres tro også. Er en liberal lutheraner, men går like gjerne i den katolske kirken, vi er alle søsken Anonymkode: c3354...2dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #23 Skrevet 19. januar Jeg svarer hvis noen spør, men tar det ikke opp uoppfordret. Jeg har sittet taus under en del enetaler fra sinnaateister, som går ut fra at alle som hører på også er ateister og at de aldri har kjent en eneste religiøs. Anonymkode: 4b3b5...700 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #24 Skrevet 19. januar Ja. Orker ikke forklare akkurat hva jeg tror på til kristne som identifiserer seg med Roma eller Geneva, og særlig ikke til andre. Kun kjæresten som får mase og grave. Anonymkode: 91a5e...8b6 1 1
Humas Skrevet 19. januar #25 Skrevet 19. januar Egentlig ja. Fikk en tro i voksen alder, og tror på sjel, liv etter døden osv. Jeg holder meg mest til kirken, siden jeg opplever at ‘new age’ er for ‘all over the place’. Det som står i Bibelen er mye sant, mange lignelser som mange tror er absolutte sannheter. Jesus lære er god etikk-lærdom. Jeg har opplevd mirakler og nær døden, klarer derfor ikke å la vær å tro på en skaper. Det er så mye mer over himmelen som vi ikke kan forklare, som ikke er materie eller synlig for det blotte øyet. Jeg er spirituell forankret i en kristen tro. Men jeg måtte innom døden selv for å forstå hva Jesus egentlig mente. Så kristne ønsker ikke å høre at Jesus er en veiviser til Gud med gudegitte evner og spirituelle slutter å høre hvis jeg ønsker å snakke om visdommen i Bibelen. Så jeg bare gjør det jeg kan mht å hjelpe syke og døende i ‘åndelig nød’. Og all min psykiske uhelse opp gjennom livet er det slutt på, har blitt veldig mentalt sterk. Men påtvunget tro på religion har jeg ikke noe til overs for, den har gjort mye skade i verden. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #26 Skrevet 19. januar Nei, men jeg flasher den heller ikke. Jeg svarer dersom noen spør konkret om hvor jeg står Anonymkode: c3fed...c7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #27 Skrevet 19. januar Vokst opp i en sekt som plager andre med å prakke på dem troen. Noe jeg etter å ha våknet opp fra galskapen har skjønt er helt feil. Så la dem som tror, tro i fred. Tro er privat og skal ALDRI!!! prakkes på andre. Spesielt ikke små uskyldige barn! Anonymkode: 8524f...6dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #28 Skrevet 19. januar Er kristen. Var alene om å være kristen de første ti årene på skole, samme med vgs. Ingen jeg møtte på studiet var kristne. Ingen på jobben er kristne. Generelt, føler ekstremt mye fordommer og nedlatenhet når folk snakker om kristne. så, snakker egentlig aldri om min tro. Folk slenger ikke dritt direkte, det er mer en generell latterliggjøring. Lettere å holde det skjult da. Anonymkode: dc2ba...bb4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #29 Skrevet 20. januar Agnostiker her. Pappa er katolsk, mamma kristen. Holder det til meg selv, orker ikke de store, lange diskusjonene lengre. Da jeg var yngre ville jeg gjerne snakke, debattere og ikke minste lære, men det har etterhvert gått opp for meg at folk er ikke interessert i å debattere eller ha en åpen samtale om tro en sin, de vil stort sett gulpe opp sitt og prøve å få deg til å tro på det samme som dem. Spesielt her i Bibelbeltet, folk forkynner gjerne men er lite mottakelig for andre tanker enn sine egne. Jeg tenker tro er personlig. Ingen skal fortelle meg hva jeg skal tro på, hvordan jeg skal tro på det. Det er min sak mellom meg og min skaper. Før i tiden pleide jeg å sette punktum med en enkelt setning: "jeg er imot organisert religion". Jeg støtter fremdeles dette, men er drittlei av å da bli stemplet som satanist 🙃. Så ja, holder mine tanker for meg selv. Jeg har også, med min noe mer modne alder, lært noe om respekt. Jeg folder hendene og bøyer hodet når jeg er sammen med folk som gjør dette. Jeg reiser meg i kirka. Hadde jeg dratt et sted jeg måtte gå barbeint eller ta på meg hijab eller skaut, så hadde jeg gjort det også. Jeg tror det største problemet vi har i dag er manglende respekt for andres skikker og religioner. Vi sitter på hver vår tue og proklamerer vår egen suverenitet. Hadde vi bare kunne møtt hverandre med et barns åpenhet, nysgjerrighet, lærebegjær.. det er så utrolig mye mellom himmel og jord som vi går glipp av, for å ikke snakke om krig. Nope, holder tankene mine for meg selv. Skulle det vise seg at jeg tar feil og ende opp i helvete, får jeg og min skaper heller ha en debatt om det vi to 🤣. Anonymkode: 4f8e4...6e5 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #30 Skrevet 20. januar Tror folk flest vet at jeg er kristen, men jeg synes likevel det kan være vanskelig å si noe hvis f.eks ikke-kristne venner sier at "det viktigste er ikke hva man tror på, men at man er et godt menneske". Jeg har ofte blitt taus i slike settinger. Noe jeg skammer jeg over, men samtidig vet jeg ikke om det hadde virket godt å si noe. Anonymkode: edbf9...9c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #31 Skrevet 20. januar Nei, for jeg har ingen. Om gud finnes, er han den største drittsekker jeg vet om. Anonymkode: 2262f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. januar #32 Skrevet 20. januar Katolikk her og alle jeg kjenner vet at jeg er troende og aktiv i min menighet. Aldri opplevd noe issues med det og opplever vel heller at folk som nok er veldig imot religion er mer troll på nett som ikke tar samtalen direkte face to face. Anonymkode: 6c600...ee7 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #33 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 0.10): Eg les ein interessant artikkel på NRK, der dei peikar på at 85 % av unge kristne skjuler trua si, sjølv om 97 % meiner tru er viktig å snakke om. Grunnen dei oppgir er at dei ikkje vil bli misforstått. Så mitt spørsmål til deg som er truande (enten du er kristen, hindu, åsatruande eller anna): Skjuler du trua di? Kristne skjuler trua si: – Dei tenker vi er strenge og dømmande – NRK Buskerud – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 84aa7...fa0 Jeg var så sikker på at det sto "TRUSA" 😄 Anonymkode: b184e...795 2
Rhodiola Skrevet 23. januar #34 Skrevet 23. januar Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende ytringer, avsporing og tilhørende svar. Rhodiola, admin. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 0.20): Ja det gjør jeg fordi alle som kjenner meg tror at jeg er ateist men ble kristen i voksen alder Anonymkode: 82fd3...b99 Hvordan ble du det? Det er en dramatisk omvending. Anonymkode: 3a7f8...0e5 2
Strigiformes Skrevet 24. januar #36 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 0.10): Eg les ein interessant artikkel på NRK, der dei peikar på at 85 % av unge kristne skjuler trua si, sjølv om 97 % meiner tru er viktig å snakke om. Grunnen dei oppgir er at dei ikkje vil bli misforstått. Så mitt spørsmål til deg som er truande (enten du er kristen, hindu, åsatruande eller anna): Skjuler du trua di? Kristne skjuler trua si: – Dei tenker vi er strenge og dømmande – NRK Buskerud – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 84aa7...fa0 Min kristne personlige tro bærer jeg med stolthet. 2 4
Beneath the Moon Skrevet 25. januar #38 Skrevet 25. januar (endret) Jeg er ærlig om at jeg er agnostiker Endret 25. januar av Beneath the Moon 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #39 Skrevet 25. januar Er det noe vi bryr oss om sånn egentlig? Jeg går ikke rundt og spør om dem trur på noe eller ikke. Uvesentlig for min del. Så lenge dem ikke skal belære meg. Men har fortsatt ikke møtt noen som vil det. Anonymkode: 21d11...d34 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #40 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2026 den 0.32): Jeg gjør det fordi jeg ikke er "tradisjonelt" kristen. Jeg elsker Jesus, men er mye mer opptatt av skrifter som ikke er i Bibelen enn den gjengse kristne er, og er åpen for at mye i Bibelen er feil, unøyaktig, manglende, misforstått, feil oversatt osv. Det at Jesus er Gud's sønn som kom for å frelse oss, og at man er frelst bare man tror på han, tror jeg er en grov forenkling. Jeg tror det er noe sannhet i det, men jeg tror sannheten er større enn det. Så jeg vil ikke bli satt i bås som kristen med alle de oppfatningene som folk har rundt det. Man kan si jeg er en sannhetssøkende som elsker Jesus og som vil til Gud når jeg dør. Anonymkode: 3a7f8...0e5 Du er inne på noe, har du lest om Islam? For mye av det du skriver viser oss at du vet jesus er IKKE Guds sønn(Gud forby ) Men at jesus er profet som alle de profetene som kom før han. Det er mye feil og motsetninger i Bibelen. Om du tror det finnes bare EN GUD og HAN har ingen partner så er du muslim inni deg.. anbefaler deg å sjekke det ut. Tilbake til TS, jeg er STOLT muslim, har hijab på så det er ikke til å unngå å se jeg er muslim. Men da jeg jobbet sammen med mange ateister og kristne så husker jeg vi hadde alltid fine dype samtaler som inneholdt respekt for hverandres tro. Husker mange av kollegaene mine kom alltid inn på kontoret og kunne pratet om himmel og jord. Det var så fint, fordi jeg respekterte for hva de trodde på og det gjorde de også❤️ Anonymkode: 0b32d...d00 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå