Gå til innhold

Å planlegge innkjøp


salsera

Anbefalte innlegg

Jeg ser med misunnelse på ukemenyene her inne! ;)

Selv klarer jeg ikke å planlegge på denne måten, kanskje planlegger jeg for et par dager, men ofte stikker jeg hodet inn i kjøleskapet, grubler litt på hva dette kan bli og setter i gang med matlagingen, ofte med en helt annen rett som resultat enn det jeg først tenkte på! :ler:

Ofte skriver jeg en slags handleliste med ting som pålegg, toalettpapir, tomatbokser, pasta, men så skriver jeg "frukt" og "grønnsaker", og der lar jeg meg styre av det de har i butikken og prisene. Derfor er det vanskelig med disse menyene.

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter somregel på lørdagen før ukas store handletur og seter opp en meny for den neste uka. Ikke en veldig detaljert en, ikke sånn som KG-s ukemeny, jeg setter kaskje opp "fiskepinner" en dag og "karbonader" en annen. Somregel taco på fredag og pizza på lørdag.

Så titter jeg i skap, kjøleskap og fryser (eller jager min samboer avsted for å gjøre det) om vi har det som trengs til dette her. Og om vi mangler "basisvarer" som ris, pasta, hvetemel, dusjsåpe, toalettpapir etc. Setter opp handleliste over alt vi mangler.

Så drar vi på butikken, kjøper inn det som står på lista, pluss at sambo kommer på noen ting til mens vi er der, samt brus og snop som ikke står på lista, men han alltid finner frem likevel.

I løpet av uka må vi gjerne fylle på med litt brød og melk og evt pålegg, men middagene har vi stort sett dekket opp. Men menyen er ganske fri, vi har jo både pasta og ris i skapet, så HVA vi vil ha til de karbonandene, de er ganske fritt. Har jeg lyst på en salat lager jeg det av de grønnsakene vi har i kjøleskapet, og de er somregel kjøpt inn utfra lyst og tilgjengelighet/kvalitet i butikken, ikke speialtiltenkt en bestemt rett.

Og vu flytter på middagene mellom dagene ettersom hva vi har lyst på/har tid til, og får vi veldig lyst på noe annet mens vi er innom butikken for å kjøpe brød, ja så kan vi alltids spare den ene middagen til neste uke også.

Vi lager meny, men anser oss ikke som helt bundet av den. Funker for oss.

Når jeg er på vei hjem fra jobber jeg nemlig sulten og sliten. Da har jeg lite lyst til å måtte handle for å kunne lage middag. Jeg vil bare hjem og lage den! Og da er det greit å vite at det vi trenger finnes hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uken jeg planlegger grundig foregår det omtrent slik: Først tenker jeg over om det er noe spesielt jeg har lyst på i uka som kommer (og spør sambo om det samme), så setter jeg det opp på planen. Deretter blar jeg gjerne litt i kokebøker eller matblad for å se om jeg finner noe spennende, for så å fordele det på listen som det passer. Jeg prøver også å få til en balanse mellom kjøtt- / fisk- / vegetar-middager. Dessuten tenker jeg over om det er dager vi har det spesielt travelt, der middagen er enkel eller kan lages på forhånd. Når jeg har ferdig middagsplanen, skriver jeg handleliste.

Med andre ord planlegger jeg først hva jeg skal ha til middag, så skriver jeg handleliste ut fra det. Men når jeg planlegger tar jeg også hensyn til hva jeg har av ingredienser, f.eks. dersom jeg vet at jeg har grønnsaker i kjøleskapet som snart bør brukes opp. Dessuten prøver jeg også å planlegge slik at jeg om vet at jeg skal bruke et halvt kålhode en dag, så prøver jeg å finne en middag senere i uken der jeg kan bruke resten, slik at jeg ikke får masse halvbrukte ingredienser som blir kastet etterhvert.

Vanligvis legger jeg planer på søndagen, og så gjør vi storhandel på mandag. I tillegg handler vi litt melk, pålegg og liknende før helga, dessuten handler vi selvsagt ferskvarer (kjøtt og fisk) om vi trenger det underveis. Utgangspunktet er i hvert fall at vi skal greie oss med to handleturer i uka (+ evt. ferskvarer da), selv om vi ikke alltid får det helt til. Det er utrolig hva man sparer med tid og penger ved å gjøre det på den måten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner først ut hva jeg vil ha til middag neste uke og skriver ned menyen. Så finner jeg fram evt oppskrifter og skriver handleliste ut fra hva jeg trenger i forhold til hva vi har i huset. Skriver også på hva jeg trenger til lunsj, frokost, kvelds, snacks, dessert o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er ikke så lett å forandre dette.

Kanskje jeg kan prøve å fortsette med å handle to ganger i uka (det må jeg uansett med det lille kjøleskapet mitt) og da handle de grønnsakene jeg får tak i eller som er rimelige. Så kan jeg forsøke å sette opp en halvukersplan når jeg kommer hjem. Tror dere at det kan være tidssparende på denne måten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det kan være tidssparende på denne måten også?

Det kommer vel litt an på hvor ofte du handler i utgangspunktet? ;) Men jeg vet med meg selv at de ukene jeg av en eller annen grunn ikke har lagt skikkelige planer, så blir det gjerne til at jeg er innom butikken nesten hver dag, så det er klart at man sparer tid på å handle to ganger i uka heller enn fem.

Og å lage en plan med utgangspunkt i det du har handlet synes jeg var en god idé, det er klart man kan gjøre det den veien også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...