AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:42 #1 Skrevet søndag kl. 19:42 Jeg sliter så ufattelig mye med helseangst. Hatt det over flere år og er god i perioder. Nå har jeg nok en ny periode hvor jeg sliter med angst og tanker rundt sykdom. Det er spesielt en problemstilling som har plaget meg det siste året: bæsj. Ja, noe så enkelt som bæsj. Jeg har overbevist meg selv om at jeg helt klart har tarmkreft. Hvorfor? Fordi jeg i oktober 2024 fikk veldig vekslende avføring. Dette gikk over til kontinuerlig løs mage i desember 2024 med varighet til mars 2025. Jeg var da blitt gravid også i februar. Mellom april og mai vekslet avføringen en del mellom løs og tørr/fast, før jeg i fra ca mai/juni var konstant (omtrent) forstoppet helt til og med november/desember ifjor. Deretter begynte vekslingen på ny, og jeg har nå hatt løs mage i en uke. Sist uke veksla det også, løs, diare, løs, helt forstoppet med kun noen klumper, tørr bæsj dagen etter og så løs igjen. Jeg har tatt blodprøver ifjor mtp hb (blodprosent) og jern. Her har jeg svært gode verdier, spesielt siste prøver tatt i desember. Jeg klarer likevel ikke legge fra meg tanken om at jeg er alvorlig syk fysisk. Jeg fullammer en baby på 3 måneder og er under inntrykk av at de fleste er forstoppet. Noe som igjen gjør meg redd. Er også i ferd med å miste melk (antageligvis stress/angst). Opplever sein utdrivning på melk kontra sist uke og uken før det. Vet ikke helt hva spørsmålet mitt her er, men trenger helst råd ifht hvordan få bukt med angsten samt om noen gjerne har opplevd det samme... Takk til deg som orket å lese syteinnlegget mitt ❤️ Anonymkode: acb9e...7e9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:52 #2 Skrevet mandag kl. 09:52 Kan bare si at jeg skjønner deg ufattelig godt, sliter med en ekstrem helseangst selv… det er ufattelig slitsomt og der jeg står nå i dag tenker jeg hvorfor i helvete kastet jeg bort så mye tid av livet mitt på det, så idiotisk og bortkastet 😭 tenker på hvor mange situasjoner og hendelser i livet som jeg ikke fikk nyte ordentlig pga bekymringer. Da jeg gikk hjemme med nyfødt meget etterlengta baby overskygget bekymringer det meste, da hadde jeg leukemi og div, satt våken på nettene og gråt. Jeg var jo egentlig helt frisk. Så trist å tenke tilbake på 😭 Anonymkode: 43c62...b1e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:34 #3 Skrevet mandag kl. 12:34 Få en sjekk på gastroskopi og endoskopi? Bedre å sjekke enn og være urolig. Lykke til. Anonymkode: feacc...7b6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:07 #4 Skrevet mandag kl. 13:07 Helseangst finnes det god behandling for, og den behandlingen er ikke å opprette tråder og legge ut i det vide og brede om avføring. Den er å ringe fastlegen, fortelle problemet ditt og så få henvisning til psykolog som kan helseangst. Anonymkode: 80287...4c5 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:29 #5 Skrevet mandag kl. 13:29 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Helseangst finnes det god behandling for, og den behandlingen er ikke å opprette tråder og legge ut i det vide og brede om avføring. Den er å ringe fastlegen, fortelle problemet ditt og så få henvisning til psykolog som kan helseangst. Anonymkode: 80287...4c5 Vet at helseangst sees på som veldig enkelt å fikse, spesielt her inne på kvinneguiden. Der blir man sett på som komplett idiot om man har den lidelsen (og en lidelse er det virkelig) men for mange er den ikke lett å bli kvitt selv med det beste av det beste innen behandling, jeg har vært i kjempegod behandling og ble bedre der og da men det kom tilbake ganske kjapt, og nå er det verre enn noen gang. Anonymkode: 43c62...b1e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:26 #6 Skrevet mandag kl. 18:26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet at helseangst sees på som veldig enkelt å fikse, spesielt her inne på kvinneguiden. Der blir man sett på som komplett idiot om man har den lidelsen (og en lidelse er det virkelig) men for mange er den ikke lett å bli kvitt selv med det beste av det beste innen behandling, jeg har vært i kjempegod behandling og ble bedre der og da men det kom tilbake ganske kjapt, og nå er det verre enn noen gang. Anonymkode: 43c62...b1e Men tenker du at siden du har fått behandling en gang så skal du aldri få noe mer hjelp? Hvis plagene dine nå er verre enn noen gang? Slik fungerer det jo ikke. Du må jo snakke med noen om dette. Helst fastlegen, tenker jeg? Er tidligere behandler et alternativ? Jeg fikk behandling i kommunen og der har jeg omtrent åpen retur, det vil si jeg kan sende en e-post hvis jeg begynner å slite igjen. Hva med helsesøster? Anonymkode: ef19e...28b 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:29 #7 Skrevet mandag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet at helseangst sees på som veldig enkelt å fikse, spesielt her inne på kvinneguiden. Der blir man sett på som komplett idiot om man har den lidelsen (og en lidelse er det virkelig) men for mange er den ikke lett å bli kvitt selv med det beste av det beste innen behandling, jeg har vært i kjempegod behandling og ble bedre der og da men det kom tilbake ganske kjapt, og nå er det verre enn noen gang. Anonymkode: 43c62...b1e Det er faktisk ABSOLUTT ikke det jeg sier. Jeg sier at helseangst finnes det god behandling for! Det er DINE ord at man er en komplett idiot! At det ikke fungerte for deg, betyr vel at du ikke gjorde jobben det er ved å endre tankemåten? Fortsetter du å lete i kroppen både gasser og bremser du samtidig. Da fungerer det jo ikke. Anonymkode: 80287...4c5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:31 #8 Skrevet mandag kl. 18:31 Stress og angst er mer enn nok alene til å endre avføringsmønsteret. Anonymkode: d5736...44d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:22 #9 Skrevet mandag kl. 19:22 Har du snakket med legen om dette? De pleier å være ganske kjappe med å sende en til undersøkelse av tarmen, sånn for sikkerhets skyld. Jeg ble i hvert fall raskt sendt til en sjekk, med et avføringsmønster som ditt. Ellers finnes det reseptfrie legemidler som kan hjelpe med å stabilisere avføring. Mye plaget selv i perioder, og da bruker jeg movicol. Hjelper både mot diaré og forstoppelse. En kan godt ha plager med fordøyelsen en kan få hjelp for, også uten at det må være alvorlig sykdom. Også er du flink til å drikke ekstra mye, nå som du ammer? Anonymkode: 11aaa...870
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:36 #10 Skrevet mandag kl. 19:36 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du snakket med legen om dette? De pleier å være ganske kjappe med å sende en til undersøkelse av tarmen, sånn for sikkerhets skyld. Jeg ble i hvert fall raskt sendt til en sjekk, med et avføringsmønster som ditt. Ellers finnes det reseptfrie legemidler som kan hjelpe med å stabilisere avføring. Mye plaget selv i perioder, og da bruker jeg movicol. Hjelper både mot diaré og forstoppelse. En kan godt ha plager med fordøyelsen en kan få hjelp for, også uten at det må være alvorlig sykdom. Også er du flink til å drikke ekstra mye, nå som du ammer? Anonymkode: 11aaa...870 Jeg ble henvist til koloskopi ifjor i januar, men mest for å roe meg og ikke for at hun mistenkte noe. Jeg hadde gode blodprøvesvar. Jeg måtte avlyse pga svangerskap. Avføringen ble mer i retning forstoppet etterhvert i svangerskapet og en stund etter fødsel. Har ikke noen alarmsymtomer heller, og tok blodprøver i desember hvor hb og jern var bra (ofte der det vises om det er alvorlig). Hva fant de på deg da? Ja jeg prøver å drikke mye, men er ikke like flink alltid.. Anonymkode: acb9e...7e9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:37 #11 Skrevet mandag kl. 19:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stress og angst er mer enn nok alene til å endre avføringsmønsteret. Anonymkode: d5736...44d Ja, jeg reagerer lett på stress også. Som en evig ond sirkel Anonymkode: acb9e...7e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå