Gå til innhold

Er samboer urimelig overfor meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da meg og min samboer ble sammen, hadde hun veldig dårlig økonomi og var åpen om det. Jeg brydde meg ikke om det og da vi ble seriøse flyttet hun inn hos meg og betalte en markedsdyktig husleie som jeg ikke ville ta i mot, men insisterte på at hun betalte rett av på gjelden, for å motivere henne til å innbetale mere enn nødvendig for å unngå totalt økonomisk kaos.

I dag er hun mer eller mindre ute av det, og kan leve et normalt liv, og betaler derfor heller ikke leie til meg mere, samtidig som at jeg betaler trofast til boliglånet mitt hver måned + fellesutgifter og hva som ellers er, samt bil og det allermeste av maten vår, bortsett fra hvis hun får lyst på f.eks en kaffe når vi går tur ute. 

Vi har med andre ord ikke fått reforhandlet grunnlaget for forholdet vårt (økonomisk) og i fjor endte med å spare opp et sted mellom 250-300k, ikke fordi hennes lønn er svært høy, men fordi alt nødvendig er dekket og alt hun sparer går til fond og andre høyvolatile finansielle instrumenter som bitcoin.... Når jeg tar det opp, sier hun at hun ikke eier noe av leiligheten og derfor ikke vil betale noe/mener det er urimelig. Når jeg tilbyr henne å kjøpe seg inn, vil hun ha 10% gratis og kjøpe de øvrige 40% til markedspris, noe jeg også er veldig negativ til.

Er hun urimelig mot meg? Jeg har flere kompiser som leier hos damen sin og de slipper ikke unna husleie.

Jeg er livredd for å gjøre min svigerfar sur, han er en tøffing...

Anonymkode: 30356...429

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fellesutgifter må dere iallfall dele likt. 

Anonymkode: 98b75...d2d

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er hun urimelig mot meg? Jeg har flere kompiser som leier hos damen sin og de slipper ikke unna husleie.

Hun er kvinne og du kan ikke forvente å få betalt.

Anonymkode: d4b27...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fellesutgifter må dere iallfall dele likt. 

Anonymkode: 98b75...d2d

Dette. Dessuten så må jo hun betale 50/50 for mat, strøm, Internett, felles bil osv. Skjønner ikke hvorfor dere ikke har ordnet opp i det enda om det er gått over 1 år. Kan jeg bo hos deg? 

Anonymkode: 07059...65c

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Det er absolutt ikke rimelig av henne å forvente at noen andre skal dekke alle boutgiftene hennes. At du eier er irrelevant, hun burde bidra. 

Du har allerede gitt henne mye, og skal måtte gi henne 10 % eierandel for at hun skal kjøpe seg inn? Hun har noen rare forventninger. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Si at du skal leie ut boligen din og at dere må finne noe annet å leie sammen. Hun må selvsagt betale halve av den leien 

Anonymkode: 742db...272

• Liker 4
Skrevet

Dama har fått smake på hvor dumsnill du er og liker pengene mer enn sin egen anstendighet og deg. 

Anonymkode: 713a6...778

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er mann. 

Du har hvert dumsnill og det er klart du må reforhandle dette her. Damene på dette forumet kommer til å si at hun skal betale noen smuler til fellesutgifter og mat. Kvinner skal alltid slippe unna mens mannen skal alltid blød mest mulig. Likestilling my ass.

Dette er helt feil. Hun skal betale markedsleie for det det hadde kostet å leie i det samme privat. Du tar utgangspunkt i hva din leilighet hadde kostet å leie i sin helhet på det private markedet og deler den på 2. Eksempel: viss hele leiligheten hadde kostet 20 000 å leie, skal hun betale 10 000.

Husk damen hadde hatt leieutgifter uansett om hun ikke hadde bodde hos deg.

Utover dette må hun også betale de andre tingene som et voksent menneske: mat, sin del av strøm, og felles tv. 

Anonymkode: ec605...8e0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

«Nå som jeg har støttet deg slik at du fikk forbedret din økonomiske situasjon og ble kvitt gjelden din, synes jeg det hadde vært hyggelig om du også kunne bidratt litt til husholdningen.»

Kan hende hun stikker, men da vet du at hun kun tok deg for pengene. 

Anonymkode: e02ba...9f9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For legge til litt ekstra her.

Når det gjelder å kjøpe seg inn hos deg bør du for det første gjøre en grundig vurdering om det er smart. Har forholdet holdt lenge og er det tilstrekkelig stabilt?

Det å eie eiendom sammen bør man kun gjøre når man er svært sikker i forholdet. Du kan risikere å måtte selge egen bolig om du må kjøpe henne ut ved brudd.

Ofte vil det gjerne være bedre løsning å kjøpe en ny felles bolig. 

Altså: tenk deg veldig grundig om. Det å be om eierandel gratis som du skriver er galskap. Bare det å spørre om noe slikt burde hvert grunn til å avslutte forholdet.

Det virker som hun har blitt skikkelig bortskjemt og du har blitt utnyttet grovt.

Jeg hadde nok vurdert forholdet og avsluttet det hele. Det lukter lang vei at du har blitt en stor pengesekk som hun melker.

PS Når jeg bodde hos dama betalte jeg  markedspris. 

Anonymkode: ec605...8e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er så dum case at jeg ikke gidder å si noe... Renspikka fantasi. 

Du bruker ord og begrep som en 23 år gammel wannabe finanstrader. 

Anonymkode: 33d80...ec7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pudding. 

Anonymkode: 1acbd...647

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Pudding. 

Anonymkode: 1acbd...647

Du ville ikke sagt det hvis du kjente ham

Skrevet

Jeg hadde ikke latt henne kjøpe seg inn. Men hun måttet betale kanskje 75% av markedsleie, mat og husholdning. Hun er da ikke datteren din. Hun er voksen, og må betale for å bo.

Anonymkode: 99bd6...623

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da meg og min samboer ble sammen, hadde hun veldig dårlig økonomi og var åpen om det. Jeg brydde meg ikke om det og da vi ble seriøse flyttet hun inn hos meg og betalte en markedsdyktig husleie som jeg ikke ville ta i mot, men insisterte på at hun betalte rett av på gjelden, for å motivere henne til å innbetale mere enn nødvendig for å unngå totalt økonomisk kaos.

I dag er hun mer eller mindre ute av det, og kan leve et normalt liv, og betaler derfor heller ikke leie til meg mere, samtidig som at jeg betaler trofast til boliglånet mitt hver måned + fellesutgifter og hva som ellers er, samt bil og det allermeste av maten vår, bortsett fra hvis hun får lyst på f.eks en kaffe når vi går tur ute. 

Vi har med andre ord ikke fått reforhandlet grunnlaget for forholdet vårt (økonomisk) og i fjor endte med å spare opp et sted mellom 250-300k, ikke fordi hennes lønn er svært høy, men fordi alt nødvendig er dekket og alt hun sparer går til fond og andre høyvolatile finansielle instrumenter som bitcoin.... Når jeg tar det opp, sier hun at hun ikke eier noe av leiligheten og derfor ikke vil betale noe/mener det er urimelig. Når jeg tilbyr henne å kjøpe seg inn, vil hun ha 10% gratis og kjøpe de øvrige 40% til markedspris, noe jeg også er veldig negativ til.

Hun har jo virkelig scoret jack pot, kan jeg få flytte inn? ;) Huslån er kanskje litt bob bob siden du tjener på det, men mat og fellesutgifter (strøm, internett osv) bør jo absolutt deles på. 

Anonymkode: 6e56e...7ac

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres i utgangspunktet så dumt ut at det må være enda en oppdiktet «kvinner er golddiggers og utnytter alle menn»-tråd.

Har du noen konkrete tall?

Hva var markedsleie hun skulle ha betalt, men satte av til gjeld og sparing? 

Hvor lenge har dere bodd sammen? 

Hva er boligen verdt?

Anonymkode: a699d...a74

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kvinne og var like dum. Betalte til og med ut dyr forbruksgjeld han hadde da vi skulle ha barn, i tro på at vi var et fellesskap. 

Det tok mer enn 10 år før han begynte å bidra skikkelig, og da fordi jeg faktisk gikk fra ham. Han fikk en ny sjanse på betingelser at han ble en ny mann, som tok likeverdig ansvar for alt. Siden har det vært bra. 

Ikke bra å være dumsnill, uansett kjønn. Det blir ofte ingen takk for det, men bare forventninger om at slikt fortsetter. 

Anonymkode: 94213...42d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

1) Hun skal ikke ha 10% gratis

2) 50% til takst eller markedspris (det som gavner deg)

3) Skal hun betale så 50% av renteutgifter etter fradrag + halvparten av strøm, off avg osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hiv henne ut

Da slipper du svigerfar også, viss han er så skummel.. 

Anonymkode: b77bb...72e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres i utgangspunktet så dumt ut at det må være enda en oppdiktet «kvinner er golddiggers og utnytter alle menn»-tråd.

Har du noen konkrete tall?

Hva var markedsleie hun skulle ha betalt, men satte av til gjeld og sparing? 

Hvor lenge har dere bodd sammen? 

Hva er boligen verdt?

Anonymkode: a699d...a74

Markedsleie skal ligge på min. 25.000 pr mnd, det er det naboleiligheten som er noe mindre og en etasje lavere er leid ut for.

Nåværende verdiestimat er verdt ca 8+/- mio i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...