Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi stod ovenfor et valg om donoregg. Havnet inn på et lukket forum der 2 kvinner hadde donert egg (i Norge), og det å se hvilke kvinner jeg evnt skulle viderebringe genene til gjennom et eget barn ga meg totalt avsmak. Dette gjelder selvfølgelig absolutt ikke flertallet, men dette var kvinner som åpenbart hadde noen utfordringer og jeg kan ikke fatte at de fikk lov til å donere egg. Vi valgte adopsjon ❤️

Anonymkode: c735a...378

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi stod ovenfor et valg om donoregg. Havnet inn på et lukket forum der 2 kvinner hadde donert egg (i Norge), og det å se hvilke kvinner jeg evnt skulle viderebringe genene til gjennom et eget barn ga meg totalt avsmak. Dette gjelder selvfølgelig absolutt ikke flertallet, men dette var kvinner som åpenbart hadde noen utfordringer og jeg kan ikke fatte at de fikk lov til å donere egg. Vi valgte adopsjon ❤️

Hvilke utfordringer da? Er vel ganske strengt om man får donert egg/sperm? 

Anonymkode: fb183...ef4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke utfordringer da? Er vel ganske strengt om man får donert egg/sperm? 

Åpenbare kognitive utfordringer, samt typisk "livets harde skole" på Facebook. Hun ene som hadde donert egg hadde profilbilde på Facebook med legalisering av hasj, og bilder av seg selv med en joint og spritflaske. Vet ikke hvor grundig de sjekker donorene sine, men det holdt for meg. Ikke skjønner jeg hvorfor disse menneskene ønsker å donere egg heller, har forstått at man ikke tjener noe på det (nettopp for å kanskje utelukke folk som kun gjør det for pengenes skyld)?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som ble til med embryoadopsjon. Jeg tenker ofte på disse menneskene, og da særlig kvinnen. Så utrolig takknemlig for at hun ga meg verdens beste gaver! 

Anonymkode: 7e860...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenbare kognitive utfordringer, samt typisk "livets harde skole" på Facebook. Hun ene som hadde donert egg hadde profilbilde på Facebook med legalisering av hasj, og bilder av seg selv med en joint og spritflaske. Vet ikke hvor grundig de sjekker donorene sine, men det holdt for meg. Ikke skjønner jeg hvorfor disse menneskene ønsker å donere egg heller, har forstått at man ikke tjener noe på det (nettopp for å kanskje utelukke folk som kun gjør det for pengenes skyld)?

Jeg tror du kan vær forholdsvis sikker på at disse ikke har donert egg. Det er strenge kriterier for å få donere og mennesker med kognitive utfordringer kommer ikke gjennom dette nåløyet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg vanskeligheter med å tro på. Jeg kom over dette ved at en god venninne av meg har gjort det. Hun er sykepleier og har fortalt meg at flere av hennes unge kolleger har gjort det og. Jeg tror faktisk det motsatte av deg. jeg tror det er ganske oppegående folk som gjør dette. Jeg mener selv at jeg er en ressurssterk person. Jeg har en mastergrad og en godt betalt jobb. Men i det store og det hele er vel det egentlig totalt irrelevant, selv om det var et spørsmål på skjemaet faktisk. Jeg er en sympatisk person, og har flotte og engasjerte barn, som er min aller største stolthet. I Norge har alle like forutsetninger for å å studere og derfor mener jeg at om en donor feks har lav utdanning betyr det ingenting. Jeg vil heller ha egg fra en person med gode verdier, egenskaper og holdninger - med høy sosial intelligens enn egg fra en person med doktorgrad og null sosiale antenner. 

Anonymkode: 54b49...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lurer og på det. 

Klarer ikke tro at det kun er for å hjelpe barnløse, må jo være ønske om å spre egne gener og

Det er jo din tankegang  da..

Anonymkode: 8acda...fae

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (20 minutter siden):

Jeg tror du kan vær forholdsvis sikker på at disse ikke har donert egg. Det er strenge kriterier for å få donere og mennesker med kognitive utfordringer kommer ikke gjennom dette nåløyet. 

Nå var de jo med i en gruppe på Facebook der ble diskutert ulike legemidler som ble brukt til stimulering av egg og delte egne erfaringer ,så har ikke noe grunn til å IKKE tro på det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er vel eggdonasjon såpass ferskt i Norge, at jeg tviler på at dete har rukket å få adoptert. 

Virker også søkt at du har kommet over to identifiserbare donorer på et forum. At disse to forumkvinnene var reelle donorer kan være like mye oppspinn som innlegget ditt her inne kan være oppsinn 😉

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (17 timer siden):

Nå er vel eggdonasjon såpass ferskt i Norge, at jeg tviler på at dete har rukket å få adoptert. 

Virker også søkt at du har kommet over to identifiserbare donorer på et forum. At disse to forumkvinnene var reelle donorer kan være like mye oppspinn som innlegget ditt her inne kan være oppsinn 😉

Det finnes flere donorgrupper på Facebook, det er ikke noe nytt. I de finner man både donatorer, og de som trenger donor - bare å søke opp :) De skriver naturligvis ikke hvilken klinikk de har vært hos, men i Norge er det såpass få at det var nok for meg til å ikke ville ta den risikoen. Det var litt over 3 år fra donasjon ble tillatt til det ble anbefalt stans i adopsjon, vi adopterte i dette tidsrommet etter å ha stått i kø siden før donasjon ble tillatt. Noe mer du lurte på? 💕

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det finnes flere donorgrupper på Facebook, det er ikke noe nytt. I de finner man både donatorer, og de som trenger donor - bare å søke opp :) De skriver naturligvis ikke hvilken klinikk de har vært hos, men i Norge er det såpass få at det var nok for meg til å ikke ville ta den risikoen. Det var litt over 3 år fra donasjon ble tillatt til det ble anbefalt stans i adopsjon, vi adopterte i dette tidsrommet etter å ha stått i kø siden før donasjon ble tillatt. Noe mer du lurte på? 💕

Hvis dere har stått i adopsjonskø siden før donasjon ble tillatt er det jo noe annet. Innlegget ditt kunn tyde på at dere valgte adopsjonssporet som en reaksjon på donorgruppen. Og dét ville vært et veldig lite sannsynlig tidsvindu 😉

• Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kunne gjerne tenkt meg å donere egg. Har barn alene via donor så skulle ønske at eg kunne donere egg til noen andre som trengte det. Desverre fyller eg 35 år I år og har en genfeil som gjør at eg mest sannsynligvis ikke får donert. Syns det e veldig bra og fint at vi kan gjøre dette i Norge. 

Anonymkode: a71c9...3b1

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...