Gå til innhold

Har jeg foreldreansvaret alene?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret mor
Skrevet

Barnet vårt er født i 2002 før loven kom som ga samboende far foreldreansar på lik linje med mor. Pappaen erkjente farsskapet på skjema på sykehuset, men han har ikke giddet å hente skjema nr 2 fra folkeregisteret (jeg har sagt det bare er å hente det så skriver jeg under).

Betyr det at jeg på papiret har foreldreansvaret alene? noen som vet?

Har ikke tenkt å gå fra far altså skal bare skaffe barnet pass før sommertur og da må jeg nesten vite så jeg ikke skriver feil...

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Ja, det betyr det.

Men hvis du vil være 100% sikker, kan du sjekke hos folkeregisteret. Du risikerer også at politiet krever dokumentasjon på at du har foreldreansvaret alene.

Skrevet

Noen som vet hva slags dokumentasjon som kreves? Har foreldreansvaret alene, og sist gullet skulle ha pass fikk jeg problemer. Ingen visste hva som var godkjent dokumentasjon.

Gjest forvirret mor
Skrevet

Har forsøkt å kontakte folkeregisteret, men det tar tid.... Det går ikke an å ringe dit, for det er samme tlf som ligningskontoret og der kan man bare glemme å komme gjennom i disse dager....

Har forsøkt via mail, men tar vel år og dag før jeg får svar der.

Lurer veldig på hva som er godkjent dokumentasjon ja...

Gjest allium
Skrevet

Aner ikke jeg heller. Sist fikk jeg heller farens underskrift likevel, for det var enklere. Men nå må jeg snart på'n igjen. Har et skriv fra folkeregisteret der det står at jeg har foreldreansvar alene, så jeg får prøve meg med det.

Skrevet

Jeg tror du klarer deg med det Allium (og trådstarter).

Hvis ikke blir det jo umulig å bevise at du er alene med foreldreansvaret.

Gjest Gjesta
Skrevet
Noen som vet hva slags dokumentasjon som kreves? Har foreldreansvaret alene, og sist gullet skulle ha pass fikk jeg problemer. Ingen visste hva som var godkjent dokumentasjon.

Du må ha en bekreftelse fra folkeregisteret på at du har foreldreansvaret alene.

Dette sender de deg i posten.

Gjest Gjesta
Skrevet

-og visstnok er dette en regel som tidligere ikke ble håndhevet, men som de har fått klare beskjeder om at skal håndheves nå.

Skrevet
Du må ha en bekreftelse fra folkeregisteret på at du har foreldreansvaret alene.

Dette sender de deg i posten.

Lurer på hvilken bekreftelse det er du har da. Jeg var på folkeregisteret i går, men folkeregisteret har ingen slik bekreftelse å gi ut i følge dama på der. Det eneste hun kunne gi meg var en utskrift fra folkeregisteret der det sto hvem som hadde foreldreretten, men det var ikke en egen spesiell dokumentasjon.

Hun sa også at polititet har samme tilgang på folkeregisteret slik at de enkelt kan skjekke om man har foreldreretten alene eller om man trenger underskrift.

Med andre ord trenger man ikke denne bekreftelsen... i teorien, men i praksis er det noe helt annet. etter min erfaring vertfall.

Gjest ikke fullt så forvirret mor
Skrevet

I dag var jeg hos politiet. Hdde med fullmakt og fars pass, men fikk beskjed så fort de slo opp navnet mitt at jeg har ansvaret alene.

Jeg burde nok hatt med fødselsattesten (hadde glemt den), men det gikk bra. De trengte bare å se passet mitt, ellers fikk de opp alt på skjermen.

Fikk meg en liten tankevekker - hadde jeg falt død om nå hadde ikke pappaen automatisk fått omsorgen for barnet vårt. Eller tenk om det hadde blitt slutt og jeg hadde vært ond bitch. Han hadde ikke kunnet kreve å få være sammen med sitt eget barn!!!!

Takk for alle svar.

Gjest allium
Skrevet
Fikk meg en liten tankevekker - hadde jeg falt død om nå hadde ikke pappaen automatisk fått omsorgen for barnet vårt. Eller tenk om det hadde blitt slutt og jeg hadde vært ond bitch. Han hadde ikke kunnet kreve å få være sammen med sitt eget barn!!!!

Takk for alle svar.

Begge deler er feil.

Så lenge dere bor sammen, får faren automatisk omsorgen og foreldreansvaret hvis du dør.

Hvis det blir slutt, har ikke foreldreansvar og samværsrett noe med hverandre å gjøre. Samværsrett har man uansett.

Derimot kan du, hvis det blir slutt, bare ta barnet på armen og flytte. Hvis dere har felles foreldreansvar, må du ha farens samtykke til å flytte barnet ut fra felles bolig.

Skrevet
Begge deler er feil.

Så lenge dere bor sammen, får faren automatisk omsorgen og foreldreansvaret hvis du dør.

Hvis det blir slutt, har ikke foreldreansvar og samværsrett noe med hverandre å gjøre.  Samværsrett har man uansett.

Derimot kan du, hvis det blir slutt, bare ta barnet på armen og flytte.  Hvis dere har felles foreldreansvar, må du ha farens samtykke til å flytte barnet ut fra felles bolig.

En liten konkretisering av det jeg har uthevet.

Om det er felles foreldreansvar må foreldre nå (fra 1.mai ?) gjennomgå mekling mht barnets bosted. Felles foreldreansvar gir ikke ene-omsorg for barnet om foreldrene ikke er gift på tross av delt foreldreansvar.

Gjest allium
Skrevet
En liten konkretisering av det jeg har uthevet.

Om det er felles foreldreansvar må foreldre nå (fra 1.mai ?) gjennomgå mekling mht barnets bosted. Felles foreldreansvar gir ikke ene-omsorg for barnet om foreldrene ikke er gift på tross av delt foreldreansvar.

Det blir ikke helt det samme likevel. Er man gift, får man ikke separasjon uten meglingsattest, mens samboere kan fortsatt flytte fra hverandre, den som får omsorgen for barna, får bare ikke ekstra barnetrygd uten meglingsattesten.

Noen ikrafttredelsesdato for loven finnes såvidt jeg kan se ikke enda, men den er vedtatt, så det er vel bare et tidsspørsmål.

Og såvidt jeg kan se, er ikke dette knyttet til foreldreansvaret. Samboere må til megling uansett for å få den ekstra barnetrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...