Gå til innhold

Telefonetikette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som stammer?

Jeg jobber et sted hvor jeg tar imot en del telefoner fra privatpersoner. Innimellom ringer det folk som har problemer med å si det de har tenkt å si, pga stamming. For noen kan det stoppe fullstendig opp, og det virker umulig for dem å fullføre setningen. Jeg har hørt at folk som har dette problemet, synes det er verre å prate i telefon enn ansikt til ansikt med noen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre mens jeg sitter der og venter på at de skal fullføre setningen. Jeg er redd for å fornærme dem, eller gjøre det verre. Skal jeg bare holde kjeft og vente, skal jeg fullføre setningen for dem/spørre om hva de mener ("Er det Toyota du mener?", "Er det prisen du ønsker å få vite?") Eller skal jeg si noe om at de skal ta den tiden de trenger, jeg har det jo ikke travelt. Eller noe helt annet?

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg har alltid lært at man skal vente til de får sagt det de får sagt. Jeg også snakker med personer som stammer i min jobb, og jeg venter.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg har også alltid hørt at man skal la de få fullføre, men så fikk jeg en som stammet fryktelig mye til bords under en middag. Så jeg spurte jeg, hva han syntes var best, og han foretrakk at jeg hjalp han videre, "ellers blir jeg jo aldri ferdig" som han sa ;)

Hva med å spørre den du snakker med da? Er sikkert individuelt hva de ønsker

Endret av Frysepulver
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har alltid lært at man skal vente til de får sagt det de får sagt. Jeg også snakker med personer som stammer i min jobb, og jeg venter.

Det gjelder vel egentlig barn spesielt, tror jeg, for at de skal trene på å snakke.

Skrevet

Min samboer jobber med en som stammer noe voldsomt, og han lar han alltid fullføre, også når han ringer.

Skrevet

Jeg hadde en sjef som stammet, jeg lot han alltid fullføre uten å blande meg inn.

Skrevet

Venter. Liker ikke at andre avbryter meg når jeg snakker heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fullfører alle setningene. På den måten går samtalene raskere, samt at de blir mye artigere og vinklet mer interessant enn om de skulle lage setningene selv. Det morsomste er å se frustrasjonen deres når jeg virkelig vrir deres setninger til min fordel.. hehe! :ironi:

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg fullfører alle setningene. På den måten går samtalene raskere, samt at de blir mye artigere og vinklet mer interessant enn om de skulle lage setningene selv. Det morsomste er å se frustrasjonen deres når jeg virkelig vrir deres setninger til min fordel.. hehe! :ironi:

:ler:

Gjest lilletroll
Skrevet

:ler::klappe:

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg venter til de har fullført setningen, selv om det av og til tar tid. Jeg synns det er bedre å snakke i telefonen med en som stammer, enn ansikt til ansikt!

Hadde en kunde en gang som ringte ca. 3 gng. i uken. Han snakket med nesa :forvirret: det var værre å takle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...