Gå til innhold

Irritabel og sint før mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har dette problemet. Hva hjelper? Jeg blir så innmari irritert på alt og alle. Bør egentlig bare holde meg alene en ukes tid før menstruasjonen, føler denne uka fort kan ødelegge alle relasjoner jeg har. 

Anonymkode: 2e5c4...f11

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alle er det.. grusomt. Det heter PMS.

Anonymkode: 5aa02...fd0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, noen ganger holder jeg på å eksplodere, selv en støvdott på gulvet kan velte meg noen ganger😅 men har det heldigvis ikke sånn hver gang. Dessverre vet jeg ikke hva som hjelper, for jeg pleier som regel å knekke sammen før jeg får hodet over vannflaten igjende gangene det skjer…

Anonymkode: db444...54f

AnonymBruker
Skrevet

Ganske normalt.. Lite man får gjort med det annet enn å anerkjenne mønsteret og prøve å håndtere det best mulig.. 

Anonymkode: 19663...f8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flere som har dette problemet. Hva hjelper? Jeg blir så innmari irritert på alt og alle. Bør egentlig bare holde meg alene en ukes tid før menstruasjonen, føler denne uka fort kan ødelegge alle relasjoner jeg har. 

Jeg var. Det hjalp med hormonspiral her. Gullverdt! Mister mensen også. 

Anonymkode: 5e989...a74

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles PMS og er vanlig, noen «rammes» mer enn andre. Man må bare lære å kontrollere temperamentet sitt og ikke bruke det som unnskyldning for ufin oppførsel. Noen har effekt av hormonpreparater som eks. p-piller eller hormonspiral.

Anonymkode: 54393...8f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kalles PMS og er vanlig, noen «rammes» mer enn andre. Man må bare lære å kontrollere temperamentet sitt og ikke bruke det som unnskyldning for ufin oppførsel. Noen har effekt av hormonpreparater som eks. p-piller eller hormonspiral.

Er veldig lett å kontrollere det ja

Anonymkode: d346f...34f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er veldig lett å kontrollere det ja

Var det ironi?

Skal (unge) menn også kunne unnskylde sin oppførsel pga hormoner, eller gjelder det bare oss kvinner?

Har folk glemt det eldgamle rådet om å telle til ti, eller fem hundre for den saks skyld, før man åpner munnen når man blir irritert/sint?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 12.12):

Ja jeg har ødelagt noen potensielle brae dater pga dette. Jeg råder deg til å begynne på hormonspiral, litt dyrt men syyykt verdt det. K38

Anonymkode: 5e989...a74

AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral eller p-piller kan hjelpe mange som sliter med pms. Jeg har PMDD, altså pms x1000, og har dessverre for mange bivirkninger av hormonprevensjon. 

Anonymkode: b5689...f9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 17.17):

Var det ironi?

Skal (unge) menn også kunne unnskylde sin oppførsel pga hormoner, eller gjelder det bare oss kvinner?

Har folk glemt det eldgamle rådet om å telle til ti, eller fem hundre for den saks skyld, før man åpner munnen når man blir irritert/sint?

Hvor mange sykluser har menn? 😂 

Anonymkode: 4b014...b3e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Les om Pmdd, jeg fant akkurat ut at jeg har det. Ta det opp med legen din hvis du er veldig plaget. Det hjalp for meg, føler meg helt gal 14 dagene før mensen, men når jeg fant ut at Pmdd er grunnen, så er det godt å vite at det faktisk er noe. Jeg tar medisin i lutealfasen, det hjelper meg hvertfall. 

Anonymkode: 518a6...399

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å spise annerledes i den perioden av måneden, og det gjorde enorm forskjell for meg. Var forferdelig plaget av en haug med PMS-symptomer, blant annet sterk hodepine, leddsmerter, kramper, ekstreme humørsvingninger, og elendig humør. Alt sammen forsvant etter at jeg gjorde noen forandringer i kostholdet. Nå merker jeg knapt at jeg er i den perioden av syklusen.

Her kan du laste ned pdf'en jeg brukte for å lære mer om dette, den er gratis og gir en veldig god innføring i dette. Var definitivt verdt forsøket for min del 🙂

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som helt vanlig PMS.

Jeg endra kosthold, og bytta fra tampong til kopp. Og begynte å ta mer hensyn til syklus, for eksempel sove mer før/under mensen. Og ta mye jern.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les om Pmdd, jeg fant akkurat ut at jeg har det. Ta det opp med legen din hvis du er veldig plaget. Det hjalp for meg, føler meg helt gal 14 dagene før mensen, men når jeg fant ut at Pmdd er grunnen, så er det godt å vite at det faktisk er noe. Jeg tar medisin i lutealfasen, det hjelper meg hvertfall. 

Anonymkode: 518a6...399

Hva slags medisin da?

Anonymkode: 056e7...fca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange sykluser har menn? 😂 

Anonymkode: 4b014...b3e

Menn har hormoner de også. Det er for dumt når kvinner bruker syklus som unnskyldning for ikke å regulere atferden sin. Klarer man å besinne seg ellers, klarer man det når man har PMS også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Menn har hormoner de også. Det er for dumt når kvinner bruker syklus som unnskyldning for ikke å regulere atferden sin. Klarer man å besinne seg ellers, klarer man det når man har PMS også. 

😂 den siste setningen henger jo ikke på greip, siden man ikke sliter med hormonene utenom pms?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 den siste setningen henger jo ikke på greip, siden man ikke sliter med hormonene utenom pms?

Sier du det er umulig å styre temperamentet sitt når man har PMS? 

Hva er det som er så morsomt?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har fått skikkelig PMS de siste årene, lurer på om det er periomenopause som bare har gjort alt rundt mens litt bananas. 

For meg hjelper det å vite hva det er. Når jeg holder på å klikke eller synes livet er helt håpløst og meningsløst eller sitter og gråter over eksen som jeg jo følte jeg hadde kommet over for bare et par dager siden eller synes kollegene mine er iditoer, så vet jeg jo at det er to dager til mens, det er bare hormoner og det vil gå over. Det hjelper for meg å si det til meg selv, dette er ikke "ekte" følelser og det er bare midlertidig. Være litt snill med meg selv, spise noe godteri, drikke et glass vin. Men ikke for mye vin da, PMS er litt trigger for meg til å drunke sorgene i alkohol, men da får man bakrus+PMS dagen derpå, og det er bekmørkt. 

Jeg har såpass PMS at jeg også planlegger livet litt rundt det, ikke store presentasjoner på jobb akkurat de dagene, som nevnt ikke noe festing, jeg har gjerne hjemmekontor, sover lengre, og jeg passer på å tenke meg om to ganger før jeg fyrer avgårde en irritert mail eller noe. Har det rent og ryddig hjemme, legger til rette for kos. 

Jeg vurderer å gå til gynekolog og snakke om det går an å få noe medisiner, om hormoner kan hjelpe, har hørt noen kan få antidepressiva bare for de dagene også. En periode under et brudd (hvor nok PMS ikke hjalp inn på bruddet heller, men det hadde blitt det uansett), hvor jeg var veldig langt nede pga kjærlighetssorg, så ble jeg faktisk litt suicidal akkurat de dagene med PMS. Det er helt sykt hvor mye hormoner kan påvirke. Jeg skal søke hjelp om det skjer igjen.

Anonymkode: 3c77d...b89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke PMS. Så bra! 

Husk at du plutselig kan møte deg selv i døra. 

Jeg har aldri hatt problemer med PMS eller hatt menstruasjonplager, før jeg bikket 37 år. Jeg møtte veggen med et brak. Har stor respekt for de kvinnene som har det slik fra sin første menstruasjon.

Anonymkode: 63c9c...2f8

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...