Gå til innhold

Beredskapslager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kjøpt 10 stk 5l dunker med vann, pluss 2x10 liter med fylt vann på dunk. Har bekk ikke så veldig langt fra huset. Pluss tørrmat for 1 uke, gass til stormkjøkken. Ellers har vi mye mat i fryseren, og i kjøleskapet til de første dagene. Ved i boden, og lykter. Ingen våpen eller ammunisjon. 

Anonymkode: 40dc3...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har våpen hagle og rifle  vi jakter alle i huset

Fiske utstyr

Tilgang til vann i egen brønn, men har og i dunket

Egen tank med drivstoff til bil 200l fat som altif blir fylt

Mat har vi for lang tid

Ved fyrt komfyr, har og gass komfyr, tilgang til ved

Har og tilgang til egg via nabo, melk via nabo, og kjøtt hvis en ikke feler dyr i jakt sammenheng

Som sagt vi bor på bygda og altid i periode måtte ha ting i beredskap , og kontanter 

Har tilgang til solcelle hvis behov.

Anonymkode: d2ef5...785

• Liker 1
Skrevet

Vi har nok mat til å klare oss en måneds tid. Driver allerede byttehandel med venner og naboer med grønnsaker, frukt, bær og syltetøy.

Ved nok til minst to normale år, vil nok gå litt mer hvis ved er eneste oppvarming.

Gassgrill og bålpanne, pluss kokeapparat i den største båten. Har veldig lyst til å bytte ut vedovnen i spisestua med en liten vedkomfyr.

Brønn  i kjelleren, må bare fjerne litt av golvet for å komme til.

Jaktvåpen og fiskeutstyr har vi nok av.

Rikelig med førstehjelpsutstyr, og jeg passer på å ha faste medisiner nok for minst en måned.

Nok såpe og andre vaskemidler for minst et år.

Og så har vi et ganske stort lager med alkohol. Kan komme godt med som byttemiddel.

Vi har rundt 10 000 i kontanter liggende, fordelt på flere steder i huset. Noen småsummer lett tilgjengelig, resten på steder der ingen ville finne på å lete.

Anonymkode: 11e31...d4b

Skrevet

Husk at bekker/drikkevann i nærheten ikke vil gjøre nytten sin ved ev atomnedfall . Greit å ha noe trygg drikke innendørs også 

Anonymkode: 392eb...ec8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Husk at bekker/drikkevann i nærheten ikke vil gjøre nytten sin ved ev atomnedfall . Greit å ha noe trygg drikke innendørs også 

Anonymkode: 392eb...ec8

Smeller det en atombome, så har vi vel tapt uansett, tenker jeg. 

Anonymkode: 6c779...c5f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ren ønsketenkning, men egnet for debatt.

Anonymkode: 7faac...eef

Er nok ikke noen ønsketenkning, har holdt på med beredskap siden folk fikk panikk under Korona. Driver å bruker av beredskapsmaten hele tiden, bruker en ting kjøper inn en ny. 

Driver å jakter hvert år og har gjort det siden jeg var 18. Så har ett lager med ammunisjon siden jeg aldri ønsker å gå tom. 

Jeg så hvor usikkert alt ble når landet ble stengt ned i 2020 å folk ble nesten desperate og da bestemte jeg meg for at det gidder jeg ikke å oppleve igjen. 

Den plassen jeg arvet etter min far er en liten husmansplass som han bodde på den siste tiden før han gikk bort så den er i relativt god stand. Egen brønn er det også.

Anonymkode: dde9b...617

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er nok ikke noen ønsketenkning, har holdt på med beredskap siden folk fikk panikk under Korona. Driver å bruker av beredskapsmaten hele tiden, bruker en ting kjøper inn en ny. 

Driver å jakter hvert år og har gjort det siden jeg var 18. Så har ett lager med ammunisjon siden jeg aldri ønsker å gå tom. 

Jeg så hvor usikkert alt ble når landet ble stengt ned i 2020 å folk ble nesten desperate og da bestemte jeg meg for at det gidder jeg ikke å oppleve igjen. 

Den plassen jeg arvet etter min far er en liten husmansplass som han bodde på den siste tiden før han gikk bort så den er i relativt god stand. Egen brønn er det også.

Du overbeviser ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du overbeviser ikke.

Har ikke behov for å overbevise deg 😉 Du får tro det du vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke behov for å overbevise deg 😉 Du får tro det du vil. 

Og det gjør jeg også, noe du sikkert har skjønt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2026 den 23.43):

Hvor mange vanlige mennesker har våpen og ammunisjon i beredskapslager😯 Har de sagt at man bør skaffe seg våpenløyve og våpen?

Anonymkode: 4546a...443

Lurte litt på det jeg også, er det zombie apokalypse som er tankegangen eller at man skal ut på jakt etter mat?

Verken jeg eller mannen vet noe som helst om hvordan man flår noe som helst- så våpen trengs ikke 😅 

Har 20 000 i kontanter, masse ved, campingutstyr, litt tørrvarer, masse stearinlys og lightere, masse tepper, en 300 liter bereder fra ifjor man kan tappe drikkevann utav(?) Ellers har vi rom under bakken vi kan oppholde oss i trygt hvis en atombombe skulle utløses.

Anonymkode: b44de...15f

Skrevet

Lurte litt på det jeg også, er det zombie apokalypse som er tankegangen eller at man skal ut på jakt etter mat?

Verken jeg eller mannen vet noe som helst om hvordan man flår noe som helst- så våpen trengs ikke 😅 

Har 20 000 i kontanter, masse ved, campingutstyr, litt tørrvarer, masse stearinlys og lightere, masse tepper, en 300 liter bereder fra ifjor man kan tappe drikkevann utav(?) Ellers har vi rom under bakken vi kan oppholde oss i trygt hvis en atombombe skulle utløses.

Dette trygge rommet under bakken skulle jeg gjerne ha hørt mer om.

Skrevet

Dersom tilstandene blir kaotiske nok kan det være fint å ha våpen for å kunne beskytte seg selv. Desperate folk i desperate tider kan lett finne på å bryte seg inn og true til seg det du har liggende hjemme.

Min mann er jeger så vi har jaktvåpen og ammunisjon hjemme, veldig glad vi har den ekstra tryggheten.

Ellers har vi:

20l vann pr pers.

andre drikkevarer (hvetemelk, brus, saft)

mye mat som vi bare rullerer, både hermetisk og tørr. Er ikke så opptatt av kjøleskap og fryser - helt ubrukelig ved langvarig strømbrudd (som er mest sannsynlig årsak til behov for beredskap).

stormkjøkken med propan

batteridrevet radio

ladestasjon med solcelle

ved

fyrtøy

jodix

bleier til babyen

Anonymkode: 1fd15...e7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er du singel? Ønsker meg en mann som deg

Anonymkode: ade6b...6b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2026 den 23.42):

Nei det har jeg ikke. Så vi stryker nok med i en nødsituasjon. 

Anonymkode: a0828...6d2

Samme her 😅 Tar det som det kommer 👍

Anonymkode: 3285a...758

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannlageret har vi hatt bruk for flere ganger allerede. En gang ved røket vannledning, en gang ved kokevarsel. Ved kokevarsel kunne vi strengt tatt bare ha kokt og avkjølt vann, men det var så mye enklere å bare hente en dunk i kjelleren. Særlig ettersom det kom brått på en tidlig morgen og alle plutselig måtte ha med vannflaske på skole og jobb også. Den kokingen hadde tatt mye tid.

Utenom vann har vi vanlig mat, sånt som vi spiser til vanlig også. Knekkebrød, pasta, tomater og bønner, leverpostei og makrell på boks. Det blir ikke gourmetmåltider, men vi kan klare oss en stund.

Anonymkode: fcfea...430

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og sprenges det en atombombe har jeg uansett ikke behov for å leve 4 uker på et beredskapslager i et hull under bakken – da er vel løpet kjørt uansett.

Anonymkode: 70e24...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...