Gå til innhold

Beredskapslager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere er beredskapslager i hjemmet? Hva har dere og hvor mye av for eksempel mat, drikke, kontanter osv. 

Anonymkode: 2109d...74e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mat for mange uker, noe drikke (og egen brønn rett ved huset), beredskapsradio, våpen, ved, medisiner, kjøkkenhage og god tilgang på jakt og fiske.

Ingen av delene er med tanke på krig, men vi har i blant strømbrudd over en del dager. Etter et drøyt døgn forsvinner nett og telefondekning også. 

Anonymkode: 8d511...4cd

• Liker 1
Skrevet

Våpen+ammunisjon 

15 liters dunk med vann (som er lite). Har et vann med drikkeverdig vann 2 minutter unna huset og en elv med rent fjellvann 100 meter fra hytta.

Diverse tørrvarer og hermetikk. Nok til ca 3 mnd.

Flere ulike typer batterier.

FM radio+dab+inernettradio

lommelykt og hodelykt

Primus/rødspritbrenner+gass+rødsprit

Ved

Ullpledd+diverse ulltøy

Stearinlys/telys

fyrstikker/tennstål/lighter

Powerbank

En fulladet mobiltelefon (ikke smarttelefon). Holder ca 14 dager pr lading

Førstehjelpsskrin 

Dopapir+våtservietter+håndsprit

Et par tusen i kontanter. Mindre valør.

Så har jeg diverse utstyr lett tilgjengelig dersom vi må forlate hus/hytte. 
Telt. Vintersoveposer osv. 

Anonymkode: 08c7f...c29

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt beredskapslager siden 2020. Har mat og vann for flere år fremover. Har andre nødvendigheter som er utrolig viktig. Har våpen og ammunisjon. Har en plass som jeg har arvet jeg kan dra til som er uten bilvei og ingen naboer på flere kilometer. Så skal det skje noe så overlever jeg i flere år. 

Anonymkode: dde9b...617

Skrevet

Nei det har jeg ikke. Så vi stryker nok med i en nødsituasjon. 

Anonymkode: a0828...6d2

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange vanlige mennesker har våpen og ammunisjon i beredskapslager😯 Har de sagt at man bør skaffe seg våpenløyve og våpen?

Anonymkode: 4546a...443

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange vanlige mennesker har våpen og ammunisjon i beredskapslager😯 Har de sagt at man bør skaffe seg våpenløyve og våpen?

Det er jo en halv million registrerte jegere i landet. Ikke så rart at mange har våpen. Tror vi er på 10. Plass i verden på antall våpen per innbygger eller noe. 

Jeg planlegger ikke for å overleve 3. Verdenskrig med et vanvittig beredskapslager. Tenker det sannsynligvis er like greit å stryke med, dersom vi blir bombet tilbake til steinalderen. 

Anonymkode: 56565...5d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Våpen.

Så går jeg bare å raner naboen om jeg blir sulten.

Anonymkode: 16604...688

Skrevet

Vi har jaktvåpen og ammunisjon. Brønn med fall, men og noen tomme 1000 litersbeholdere som raskt kan fylles fra elva med pumpe og traktor. Aggregat. Vedovn,bålpanne, gassgrill og kokeapparat på gass. Batteri, powerbank og radio. Har en stor matbod som gir trygghet for uforutsette hendelser og som har nok kalorier for nærmere et år. Frø og settepoteter til årets kjøkkenhage. Båt og fiskeutstyr. Og en del kontanter i liten valør. De fleste  bønder "prepper" for dyra så dei veit dei har mat nok til neste avling, vi gjør det for menneskene på gården også. Går strømmen, veit vi at vi har det komfortabelt til strømmen kommer tilbake. Blir veien stengt, tar vi det som en ekstra ferie. Vi blir ikkje urolige av at det er en vinterstorm på vei, eller at det er uroligheter i verden, står vi uten inntekt en mnd eller to går det helt fint det og. Vi ser på det som vår forpliktelser for våre avleggere og samfunnet rundt oss, at vi har kontroll og er selvstendige i unormale situasjoner.

Anonymkode: e5581...168

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har hatt beredskapslager siden 2020. Har mat og vann for flere år fremover. Har andre nødvendigheter som er utrolig viktig. Har våpen og ammunisjon. Har en plass som jeg har arvet jeg kan dra til som er uten bilvei og ingen naboer på flere kilometer. Så skal det skje noe så overlever jeg i flere år. 

Ren ønsketenkning, men egnet for debatt.

Anonymkode: 7faac...eef

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Hysteri hele greia. 

Anonymkode: e2553...377

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i by, vi har så vi klarer oss et par uker men så mye lenger enn det tenker jeg er unødvendig for jeg er ikke interessert i å sitte som eneste overlevende med knekkebrødpakker og parafin liksom.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså går alt til helvete så vil jeg ikke overleve i en "the walking dead verden", da vil jeg være en av de første som ryker. Livet er godt for vi har det som vi har det, mister vi det så er det ikke verdt det.

Anonymkode: 474ce...991

• Liker 4
Skrevet

Ja, og nei.

Jeg driver matauk i sesong, kjøper tørrvarer bulk, og har en full matbod - og generator til frysere. - som jo også kan lade telefoner.  

Kan 5+ konserveringsmetoder for mat. 

Jeg har ca 20 liter vann, kjøpt i tilfelle rørbrudd. 

Har peis og ved for resten av sesongen. Pelletsgrill og pellets. Kullgrill og kull. Pizzaovn med propantank. 

Vi har nok medisiner for noen måneder. 

Og det ligger nok en FM radio på loftet et sted. 

Men har ikke handlet ting som Jod, eller på annen måte gått gjennom listene. Ser heller ikke vits med kontanter - får nok mer om jeg kommer med to pakker havregryn. Smeller det over Norge så stiller jeg meg bare ut og ser på fyrverkeriet. 

Jo - og så en feriebolig som ligger i en helt annen del av Europa. Så om det er mulig kan vi stikke av. 

Anonymkode: 5dcaf...396

Skrevet

Ja, det har jeg hatt helt siden jeg så galskapen rundt korona tiden. Det åpnet øynene mine for hvor korrupt systemet er, det er ikke laget først å fremst for å beskytte og gi deg rettigheter, det er kun der for å beskytte seg selv.

Anonymkode: 03493...203

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som nevnt høyere opp, så er det fryktelig mye våpen i Norge pr innbygger. Jakt som kultur og tradisjon står sterkt i Norge😊

Bare for å nevne det, så har jeg rifle og hagle for jakt. Årsaken til at jeg nevner det som en del av beredskap er ikke for å skyte naboen. Det er jo først og fremst for mulighet til matauk. Sånn sett burde jeg nevnt fiskeutstyret mitt i samme slengen. At våpen blir nødvendig for beskyttelse har jeg ekstremt liten tro på.

Jeg tror heller ikke at jeg noen gang vil få bruk for beredskapslageret mitt. Men det er bedre å ha det og ikke trenge det, en å trenge det og ikke ha det.

• Liker 2
Skrevet

Kan også nevne at jeg har 2 venner som begge er «yrkesmilitær». De har våpen som en del av beredskap. De har begge tatt det et steg lenger.

De har kjørt tester på hvor lang tid de trenger på å fylle bilene sine med beredskap og hvor lang tid de vil bruke med alternative ruter ut av landet og til hyttene sine. Han ene har også «safe room» i huset sitt. Det er altså nivåer her😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke sagt noe om våpen. Men er en jeger så har en våpen og aminasjon i huset

Her i huset jakter vi alle både voksene og ungdom, pluss konkoranse skytting. Og vi ladder og aminasjon selv.

Anonymkode: d2ef5...785

Skrevet

Hva gjør man når man ankommer disse hyttene sine og ser at det er fremmede som allerede har tatt seg inn der?

Anonymkode: 16604...688

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i et militært område. En legger jo merke til at aktiviteten på nærliggende militærleirer har økt de siste årene. Jeg ser også at venner/bekjente som jobber i militæret tenker på en annen måte, enn før. 

Vi har ikke beredskapslager i den forstand. Men jeg lærte noe av corona. Det er at man alltid skal være selvberget en uke eller to. Vi har ikke nødvendigvis de varene som står på lista, men vi har mat så vi klarer oss. Vi har noe drikke, men har vann rett utenfor døra. Vi har ved og vedfyring. Vi har et godt lager med batterier. Vi har en dieselbil og en Elbil. Turutstyr ligger i boden. Vi har også en hytte på fjellet, med et eget lite matlager. 

Anonymkode: 6c779...c5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Hysteri hele greia. 

Anonymkode: e2553...377

Du vet det ikke er bare i tilfelle krig,men lengre strømstans,at man mister vannet over tid osv?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...