Gå til innhold

baby som stønner og "trykker" om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den to uker gamle tulla vår er bokstavelig talt snill som dagen er lang. Men når mørket faller på, blir hun urolig. Når vi legger henne i senga på soverommet, vil hun ikke sove. Ligger i stedet og stønner og stanker, med et lydnivå som en tømmerhugger :overrasket:

Hun gråter ikke, men ligger liksom og trykker. Vi vet at hun får i seg mye luft, og har kjøpt minifom som vi skal prøve, men er veldig åpne for andre tips.

Det pussige er jo at dette bare skjer om natta. Når hun ligger i vogga oppe på dagen, sover hun helt stille og rolig.

Vi har også prøvd å la henne sove i vognbagen på soverommet, uten at det hjalp nevneverdig.

Noen som har noen erfaringer å bidra med??????

fru Nitha

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker det som hun har mage smertere da og at det er derfor hun ligger sånn?

Hos oss hjalp det ved at hun fikk hud kontakt, virker som hun er litt engstelig liksom. Og her også går det fint på dagtid, men på kvelden og natten krever hun mye nærkontakt og får hun det er hun fornøyd. Så hun ligger sammen oss i senga hun da.

Kan jo være så mye når de er så små liksom så vanskelig å vite, du må nesten prøve deg litt frem og se hva hun blir tilfreds av.

Prøv å la henne ligge i bagen i stua til dere går inn og legger dere også f.eks. Da hører hun pusten deres og ofte er hjelper det.

Skrevet

Har dere lyset av på soverommet om natta? Mange tror at det er best for babyene at det er mørkt på rommet når de skal sove, men noen babyer blir engstelige av å ha det mørkt på rommet... Kan det være en årsak? Jeg mener selvsagt ikke at man skal ha det helt lyst heller, men kanskje en liten nattbordslampe er verdt et forsøk?

Skrevet

Takk for svar.

Vi har ei lita lampe på.

Det kan virke som hun har litt vondt i magen, men ikke konstant. Og det rare er jo at det bare er etter at vi har lagt oss.....

Noen flere?

Fru Nitha

Gjest Maddy
Skrevet

Magevondter kommer ofte når de sover. Husker det fra eldstejenta vår. Gråter hun mye eller er det mest knirking og grynting ? Dersom du ammer bør du kanskje se på kostholdet ditt. Jeg måtte kutte ut alle melke og meieriprodukter og det hjalp her - ellers er det noe som heter både ammete og kolikkte som skal hjelpe på luftsmerter. Dette drikker du og det går i melka da. Lykke til.

Skrevet

Gråter veldig lite. Mest grynt og stønn.

Har også kuttet ut melk, og drikker herlig karvevann.....Kanskje jeg må kutte brunosten også?

Uff, gruer meg til leggetid nå...

Fru Nitha

Gjest Maddy
Skrevet
Gråter veldig lite. Mest grynt og stønn.

Har også kuttet ut melk, og drikker herlig karvevann.....Kanskje jeg må kutte brunosten også?

Uff, gruer meg til leggetid nå...

Fru Nitha

Alt som er meieriprodukter, men husk å få i deg kalktabletter når du gjør det.

Dersom du drikker brus eller spiser sjokolade kan det være dette også.

Men husk mnsten er jo bare 2 uker og tarmene er langt fra utviklet ennå. Jeg måtte ligge med ørepropper jeg for det plaga meg sånn.

Det er jo godt at småtten ikke skriker og hyler. VI hadde skriking i 6 mnd vi.

Men du kan jo prøve ammete og kolikkte - du får det både på apotek og helsekost.

Lykke til.

Gjest ørepropp
Skrevet
Alt som er meieriprodukter, men husk å få i deg kalktabletter når du gjør det.

Dersom du drikker brus eller spiser sjokolade kan det være dette også.

Men husk mnsten er jo bare 2 uker og tarmene er langt fra utviklet ennå. Jeg måtte ligge med ørepropper jeg for det plaga meg sånn.

Det er jo godt at småtten ikke skriker og hyler. VI hadde skriking i 6 mnd vi.

Men du kan jo prøve ammete og kolikkte - du får det både på apotek og helsekost.

Lykke til.

Lå du med ørepropper??? Hva om noe alvorlig tilstøtte ungen, men at du ikke hørte det fordi du hadde ørepropper? Hva om ungen sluttet å puste? Slike ting merker du bedre om du ikke bruker propper ... At du tør!

Gjest Maddy
Skrevet
Lå du med ørepropper??? Hva om noe alvorlig tilstøtte ungen, men at du ikke hørte det fordi du hadde ørepropper? Hva om ungen sluttet å puste? Slike ting merker du bedre om du ikke bruker propper ... At du tør!

Eh ørepropper er da ikke helt lydtette - hun lå rett ved siden av meg og mannen min var i samme rom. Ikke noe problem det. Det er jo ikke nødvendig at man merker om ungen slutter å puste uten ørepropper heller - folk sover vanligvis da :roll: Så ja jeg TØR!

Skrevet

Akkurat sånn var Oliver også. Og vi prøvde det meste; massasje på magen, legge han over knærne så han fikk trykk på magen og massere ryggen, vi var hos kiropraktor, ga han fennikkelte med maltekstrakt, passet på at han fikk rape ordentlig osv, osv.

Men plutselig, da han var rundt 8 uker, forsvant det. Så jeg tror rett og slett at magen hans var umoden, og at det var det som plagde han litt.

• Liker 1
Gjest ørepropp
Skrevet
Eh ørepropper er da ikke helt lydtette - hun lå rett ved siden av meg og mannen min var i samme rom. Ikke noe problem det. Det er jo ikke nødvendig at man merker om ungen slutter å puste uten ørepropper heller - folk sover vanligvis da :roll: Så ja jeg TØR!

Særlig smart å si at "ørepropper er da ikke helt lydtette". Poenget er at du reduserer KRAFTIG hvor mye støy som når deg. Du er ikke garantert å fange opp at ungen slutter å puste, selv om du ikke bruker propper - men sjansen er DEFINITIVT mye større.

Når du sier at også mannen din er i samme rom, så er det greit, så lenge minst en av dere IKKE bruker propper. Det er rett og slett farlig. Propper brukes for at man IKKE skal høre så godt, og det kan være skjebnesvangert for barnet ditt. Synes ikke du så lett skal si: "Ja jeg TØR".

Gjest Maddy
Skrevet
Særlig smart å si at "ørepropper er da ikke helt lydtette". Poenget er at du reduserer KRAFTIG hvor mye støy som når deg. Du er ikke garantert å fange opp at ungen slutter å puste, selv om du ikke bruker propper - men sjansen er DEFINITIVT mye større.

Når du sier at også mannen din er i samme rom, så er det greit, så lenge minst en av dere IKKE bruker propper. Det er rett og slett farlig. Propper brukes for at man IKKE skal høre så godt, og det kan være skjebnesvangert for barnet ditt. Synes ikke du så lett skal si: "Ja jeg TØR".

Skal si du er ute å slenger med leppa. Du bør ikke uttale deg for mye om noe du vet svært lite om - særlig vårt tilfelle. Jepp jeg tør å bruke ørepropper når vi er to i samme rom det gjør jeg. Føler ikke at jeg skal stå til ansvar for deg jeg. Du er jo helt sikkert perfekt du da........

Skrevet
Har dere lyset av på soverommet om natta?  Mange tror at det er best for babyene at det er mørkt på rommet når de skal sove, men noen babyer blir engstelige av å ha det mørkt på rommet...  Kan det være en årsak?  Jeg mener selvsagt ikke at man skal ha det helt lyst heller, men kanskje en liten nattbordslampe er verdt et forsøk?

To uker gammel baby bli engstelig av å ha det mørkt???? Alvorlig talt... de har tilbrakt ni måneder i stummende mørke. Mørket kan faktisk virke tryggere og mer kjent for dem enn alt lyset.

Ikke aner de at det finnes noe som helst farlig i den verden de har kommet til, heller. Mørkeredsel er i stor grad noe som blir tillært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...