AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Vi reiser til Siem Reap i høstferien og ønsker gjerne tips. Vi har planer om å dra til Angkor wat og apopo center. Vi vet at vi bør ha med dollar, ellers er det nytt for oss. Noen tips eller råd settes veldig pris på! Anonymkode: 10804...c45
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Det er minibanker overalt, så å ta med penger er bare tull og også dyrt. Riel og USD brukes om hverandre, men min erfaring da jeg tilbrakte en måned i Kambodsja for et par år siden, var at dollar var noe herk. De aksepterer kun helt perfekte dollarsedler, dvs. at det ikke kan være en bitteliten krøll, rift eller prikk på den. Og de studerer dem nøye. Flere ganger ble jeg stuck med sedler ingen ville ha, og måtte lete etter en bestemt bank for å få veksle. Jeg holdt meg derfor etter hvert kun til Riel. Man får også bedre kurs da. Du kan velge mellom Riel og Dollar i minibankene der. Et googlesøk eller appen Atm Fee Saver forteller deg hvilke minibanker det lønner seg å bruke. Skal du veksle til Dollar her hjemme for å ta med, må du regne med at dere taper en del på gebyrer. Anonymkode: e039f...84b
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Skrevet 18. januar Helt riktig det som skrives i forrige innlegg: Dollar er foretrukket, men de er nesten sykt opptatt av kvaliteten på sedlene. Jeg ville nok også valgt å bo mest mulig sentralt og midt i smørøyet i Siem Reap. Det er ingen stor by. Nevner det fordi det det ligger mange digre hoteller på vei inn mot sentrum fra flyplassen, men det blir gjerne litt usentralt hvis en vil rusle i byen på kvelden. Apopo har vi ikke besøkt, men jeg anbefaler et besøk til Wat Thmey kombinert med å lese dere opp på hva som foregikk i landet på 70-tallet. Det er helt sykt, og ubeskrivelig grusomt. Ellers hentet jeg noe jeg skrev i en tråd tidligere i år, og de to første punktene er de aller viktigste. Reiser dere med en gruppe så ville jeg likevel anbefale at dere gjør selve Angkor Wat-besøket utenom saueflokken. Høydepunktene er mange, men det å ha Ta Prohm tilnærmet for seg selv er helt magisk. 1. Utenfor hotellene henger det mange drevne tuktuk-førere som også snakker engelsk. Bruk en av disse hvis ikke hotellet skaffer en. Disse har gjort rundene så mange ganger at de også kan fortelle litt underveis. 2. Avtal tur som starter før soloppgang. Mange er ivrige på å få med seg soloppgangen over tempelområdet. Dropp det. Du blir stående sammen med et hav av skravlende turister. Beste opplevelsen: få guiden/tuktuk-føreren til å kjøre dere MOTSATT vei av normalen! Da starter dere med magiske Ta Prohm (tempelruinene som du kunne se i Tomb Raider etc.) Helt fantastisk å ha dette nesten for seg selv før hordene kommer! 3. Les deg opp litt på forhånd om Angkor Wat, og ha med deg en guidebok med kart. Er du litt over middels interessert kan det være verdt pengene å ha med en skikkelig guide på turen. 4. Ha med US$ på turen, det er valutaen som gjelder. Sørg for at sedlene er PENE og i god stand, uten stygge flekker og bretter. Dette gjelder spesielt 50- og 100-dollarsedler. Ellers risikerer du at ingen vil ha dem... På samme måte er de også flinke til å "lure" på deg stygge sedler som vekslepenger – penger som nesten ingen andre vil ta imot i landet. 4. Gled deg til å spise deilig Amok og Lok Lak – må prøves! Anonymkode: ef091...1a7 1
Rosa Dartle Skrevet 18. januar #4 Skrevet 18. januar Vil bare understreke det som sies om før soloppgang. Det blir så sykt mye turister utover morgenen og dagen. Å se det i nydelig morgenlys nesten alene kan derimot ikke undervurderes! NB: det begynner å bli mange før soloppgang også, så vær tidlig ute 😊 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Skrevet 18. januar Rosa Dartle skrev (19 minutter siden): Vil bare understreke det som sies om før soloppgang. Det blir så sykt mye turister utover morgenen og dagen. Å se det i nydelig morgenlys nesten alene kan derimot ikke undervurderes! NB: det begynner å bli mange før soloppgang også, så vær tidlig ute 😊 Ja, og de aller aller fleste reiser samme rute/retning gjennom det enorme området. Derfor er tilleggsrådet å få guiden/sjåføren til å kjære motsatt vei, og starte med Ta Prohm, som på grunn av sin helt spesielle atmosfære er fantastisk å besøke med færrest mulig mennesker. Vi hadde det "nesten" for oss selv. Det fungerer vel helt til en eller annen gluping på TikTok anbefaler det samme til saueflokken sin (hvis det ikke allerede har skjedd). Det har heldigvis ikke samme gjennomslagskraft å tipse om det her på kg. 🙂 Billettsalget til området starter vel kl 05-ish hvis jeg ikke husker feil. Da bør dere allerede være på plass ved lukene. Anonymkode: ef091...1a7
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 8.59): Helt riktig det som skrives i forrige innlegg: Dollar er foretrukket, men de er nesten sykt opptatt av kvaliteten på sedlene. Jeg ville nok også valgt å bo mest mulig sentralt og midt i smørøyet i Siem Reap. Det er ingen stor by. Nevner det fordi det det ligger mange digre hoteller på vei inn mot sentrum fra flyplassen, men det blir gjerne litt usentralt hvis en vil rusle i byen på kvelden. Apopo har vi ikke besøkt, men jeg anbefaler et besøk til Wat Thmey kombinert med å lese dere opp på hva som foregikk i landet på 70-tallet. Det er helt sykt, og ubeskrivelig grusomt. Ellers hentet jeg noe jeg skrev i en tråd tidligere i år, og de to første punktene er de aller viktigste. Reiser dere med en gruppe så ville jeg likevel anbefale at dere gjør selve Angkor Wat-besøket utenom saueflokken. Høydepunktene er mange, men det å ha Ta Prohm tilnærmet for seg selv er helt magisk. 1. Utenfor hotellene henger det mange drevne tuktuk-førere som også snakker engelsk. Bruk en av disse hvis ikke hotellet skaffer en. Disse har gjort rundene så mange ganger at de også kan fortelle litt underveis. 2. Avtal tur som starter før soloppgang. Mange er ivrige på å få med seg soloppgangen over tempelområdet. Dropp det. Du blir stående sammen med et hav av skravlende turister. Beste opplevelsen: få guiden/tuktuk-føreren til å kjøre dere MOTSATT vei av normalen! Da starter dere med magiske Ta Prohm (tempelruinene som du kunne se i Tomb Raider etc.) Helt fantastisk å ha dette nesten for seg selv før hordene kommer! 3. Les deg opp litt på forhånd om Angkor Wat, og ha med deg en guidebok med kart. Er du litt over middels interessert kan det være verdt pengene å ha med en skikkelig guide på turen. 4. Ha med US$ på turen, det er valutaen som gjelder. Sørg for at sedlene er PENE og i god stand, uten stygge flekker og bretter. Dette gjelder spesielt 50- og 100-dollarsedler. Ellers risikerer du at ingen vil ha dem... På samme måte er de også flinke til å "lure" på deg stygge sedler som vekslepenger – penger som nesten ingen andre vil ta imot i landet. 4. Gled deg til å spise deilig Amok og Lok Lak – må prøves! Anonymkode: ef091...1a7 Enig, Ta Prohm var det beste tempelet vi besøkte! Anbefaler å leie guide (egentlig sjåfør). Anonymkode: 29124...256
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå