AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Har en som nettopp har blitt 4 år, siden fødsel har hen krevd veldig mye fysisk kontakt. Skal enda site på fanget under middag, sitte i armkroken å se på TV, sitte på ryggen opp fra soveromet, samsove og ligge inntil og PÅ armen min osv. Har også en baby som jeg ammer og samsover med og som kun sover på meg på dagtid. Kjenner det til tider begynner å bli litt mye. Savner litt pause for kroppen min. Trodde jo at 4 åringen skulle trenge minder av dette nå, blir også nærmest fotfulgt av hen hejmme. Føler ikke jeg kan avvise heller. Tips? Anonymkode: ae252...c06 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en som nettopp har blitt 4 år, siden fødsel har hen krevd veldig mye fysisk kontakt. Skal enda site på fanget under middag, sitte i armkroken å se på TV, sitte på ryggen opp fra soveromet, samsove og ligge inntil og PÅ armen min osv. Har også en baby som jeg ammer og samsover med og som kun sover på meg på dagtid. Kjenner det til tider begynner å bli litt mye. Savner litt pause for kroppen min. Trodde jo at 4 åringen skulle trenge minder av dette nå, blir også nærmest fotfulgt av hen hejmme. Føler ikke jeg kan avvise heller. Tips? Anonymkode: ae252...c06 Jo. Det kan du, og det BØR DU. Anonymkode: db1a0...09b 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Høres ut som min niese på 8 år. Hun et klengete på alle, jeg får ordentlig fnatt av det. Sett ned foten du, og ha en 4 åring på fanget å spise middag høres veldig slitsomt ut.. Anonymkode: 49e61...f3d 11 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar En 4 åring bør i det minste sitte på egen stol og spise. Ville startet der. Det gjør hen garantert i barnehagen allerede så det er ikke så stor endring. Anonymkode: cbb2a...06e 18 1 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jo. Det kan du, og det BØR DU. Anonymkode: db1a0...09b Veldig smart å anbefale ts å avvise eldstebarnet når de har fått en ny baby, det ender nok bra. Ts, det går nok over, du har vel en pappa her og som kan stille opp og ta over så kan du ta noen timer for deg selv. Anonymkode: 0eca8...dca 18 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig smart å anbefale ts å avvise eldstebarnet når de har fått en ny baby, det ender nok bra. Ts, det går nok over, du har vel en pappa her og som kan stille opp og ta over så kan du ta noen timer for deg selv. Anonymkode: 0eca8...dca Dette har ikke blitt et problem etter at babyen kom. Dette har vært et problem hele tiden. Det er på tide å sette ned foten og lære barna noen grenser. Å sotte på egen stol ved måltider er det FØRSTE stedet. Det har ingen verdens ting med babyen å gjøre. Anonymkode: db1a0...09b 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Føler ikke jeg kan avvise heller. Tips? Anonymkode: ae252...c06 Avvis. Mammahjertet gjør mer skade enn det gjør godt etter at barn passerer 2 år. Anonymkode: b7446...a59 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar Jeg har to sånne, 6 og 3 år 😅 Jeg har satt grenser ved matbordet, ingen sitting på fang. Og vi øver stadig på å sove i egen seng. 6-åringen har sovet i egen seng i flere år nå, men etter skolestart ble behovet for nærkontakt enormt. Jeg tenker som så at de har et behov, så lenge det ikke går veldig ut over meg så dekker jeg det så langt jeg kan. Men jeg dytter over på far og, for jeg må ha alenetid jeg og, og med baby får man jo lite av det. Prøv å husk på at biologisk er vi fremdeles dyr som ikke veit at det er trygt å sove alene 😅 Anonymkode: 5f90a...183 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar Hvorfor har du ikke begynt tidligere med at 4-åringen skal sitte på egen stol under måltider? Det burde dere holdt på fra starten av. Samme med å sitte på ryggen osv. Det er noe med at dette har dere tillært barnet deres, dere har lagt opp til at dette er normalt for barnet deres. Og barnet syns selvsagt at det er koselig/gøy. Når dette har vært normalt for barnet deres i 4 år, så er det noe med å skulle avlære 4-åringen dette. Det kommer helt sikkert til å bli tøft og sårt for barnet, og det er godt mulig barnet kommer til å legge skylden for endringene på babyen og videre bli sjalu. Anonymkode: 27da2...7a4 1 1
Ekko jenta Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar Et tips er å gjøre endringene gøye. «Store barn prøver, gjør slikt», gjør rommet til 4 åringen til noe «veslevoksent» at sengen er interessant og gøy å sove i. Prøv å vær litt kreativ slikt at endringene ikke blir en form for avvisning, men en mestringsfølelse:) 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar Begynn med sitte på egen stol under måltider og gå selv (ikke bæres på ryggen). Etter hvert samsovingen. Resten bør du ikke avvise, kos og nærhet er utrolig viktig. Anonymkode: 6713e...8bb 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar Jeg blir overrasket over hvor mange som mener at man skal avvise en liten 4 åring. Jeg har en på tre og et halvt, og det er klart han skal få så mye kos og nærhet han trenger. Sitte på egen stol må han. Men jeg bører han gjerne på ryggen og gjør det til en lek. Og han sitter masse i armkroken og ligger på armen, og han kommer stadig bort for å gi kos. Jeg har også en 18 år gammel sønn som også var kosete når han var liten, og tro meg- en dag sier det stopp. Jeg skulle gitt så mye for å være en dag tilbake da eldstemann lå i armkroken min å så en film, hvor jeg var alt for han. Sett pris på det, en dag er det plutselig ikke noe mer. Jeg får en hadet klem av eldste sønnen min når han drar, men alle får ikke det en gang. Som sagt sett pris på det og ikke avvis gutten din. Anonymkode: 3fae8...580 4 9 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar Jeg ville også ha begynt med egen stol til måltider. Når dette blir en innøvd vane, så kan dere ta neste ting… f eks sove i egen seng… Anonymkode: cb92a...86c 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar Jeg har også en ekstremt kosete snart 6-åring. Får så mye kos han bare vil når vi er hjemme sammen, men har begynt å sette litt grenser ute og når vi er sammen med andre. Ikke at det er noe å skamme seg over, men er noe med at andre jevnaldrende ikke skal fange det opp og begynne å erte. Anonymkode: d37af...77c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir overrasket over hvor mange som mener at man skal avvise en liten 4 åring. Jeg har en på tre og et halvt, og det er klart han skal få så mye kos og nærhet han trenger. Sitte på egen stol må han. Men jeg bører han gjerne på ryggen og gjør det til en lek. Og han sitter masse i armkroken og ligger på armen, og han kommer stadig bort for å gi kos. Jeg har også en 18 år gammel sønn som også var kosete når han var liten, og tro meg- en dag sier det stopp. Jeg skulle gitt så mye for å være en dag tilbake da eldstemann lå i armkroken min å så en film, hvor jeg var alt for han. Sett pris på det, en dag er det plutselig ikke noe mer. Jeg får en hadet klem av eldste sønnen min når han drar, men alle får ikke det en gang. Som sagt sett pris på det og ikke avvis gutten din. Anonymkode: 3fae8...580 for et utrolig lite gjennomtenkt råd. TS skriver at hun savner en pause og at hun ikke får ha kroppen sin i fred… Hun har i tillegg en baby som hun ammer! Det er klart at "sett pris på det!" Ikke er helt vinkelen som hjelper henne… Anonymkode: db1a0...09b 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar Min på 10 liker også veldig godt nærhet og ligger mer enn gjerne i armkroken og ser tv, klemmer og koser masse og kjører "pappatoget" til soverommet når han skal legge seg. Syntes det er veldig koselig jeg, for snart så er blir jo alt dette uaktuelt. Men mine har alltid satt i sine egne stoler under måltid. Når de var helt små så fikk de komme på fanget når måltidet var over. Anonymkode: b7bcf...70a 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar Men altså, en 4-åring sitter ikke på fanget under måltid. Da sitter man på egen stol. Om ikke annet får du begynne der. Og jo, du kan sette grenser. Du trenger ikke avvise, men du kan forklare. Det blir nok protester, men stå på ditt. Du kan fint være fysisk og emosjonelt tilgjengelig for barnet ditt uten at det må være oppå deg! Jeg hadde aldri orket det du beskriver! Anonymkode: c1333...2ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo. Det kan du, og det BØR DU. Anonymkode: db1a0...09b Idiotisk råd Anonymkode: fdf8f...707 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Avvis. Mammahjertet gjør mer skade enn det gjør godt etter at barn passerer 2 år. Anonymkode: b7446...a59 Tull Anonymkode: fdf8f...707 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Skrevet 17. januar Avis og dytt unna. Barnet må og skal nå lære å leke selv. Jeg gir et vennlig dytt når de vil opp på fanget. Jeg er glad i barna, men ikke opptatt av overdreven nærhet til dem. Anonymkode: 35fde...5ec 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå