Gå til innhold

Bolig og psyke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med å skylde på adhd? Du er en slask ts. Skjerp deg.

Anonymkode: 803c7...d43

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er greia med å skylde på adhd? Du er en slask ts. Skjerp deg.

Anonymkode: 803c7...d43

Det her er jo helt standard. 

Anonymkode: 67150...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på Hoarders? 

Sett på en episode…. Det pleier få meg i gang ganske så raskt! Så trenger man en taktikk. 

Et rom av gangen? En søppelpose av gangen? Én ting av gangen? 

Bare du vet svaret. Du må aktivt lete frem svarene inni deg. 

Anonymkode: 4c98f...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sur av dette innlegget. Null empati. For å kaste søppel så 1 putt alt i poser. 2 bær de posene til søppelcontainer/søppelsjakt eller likende. Kast. Problem løst. Du har iq nok til å skrive her, da klarer du å kaste søppel 

Anonymkode: 62121...6fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir sur av dette innlegget. Null empati. For å kaste søppel så 1 putt alt i poser. 2 bær de posene til søppelcontainer/søppelsjakt eller likende. Kast. Problem løst. Du har iq nok til å skrive her, da klarer du å kaste søppel 

Vi merker at du har 0 empati. 

Det hjelper TS omtrent ingenting at du er sur. 

Skal jeg geleide deg ut av tråden eller går du frivillig?

Anonymkode: 4c98f...0a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tante med kraftig adhd som har samme problem som deg. Hun har fått innvilget hjelp fra kommunen, men jeg tror ikke alle kommuner har råd til så godt tilbud, så det kommer nok an på hvor du bor. 

Anonymkode: 3a673...1b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg leier bolig og snart skal det være kontroller, jeg sliter veldig med samling av søppel og er veldig rotete. Hos venner er jeg ganske flink på dette men hos meg selv klarer jeg det bare ikke

Anonymkode: 13cb0...ee9

Spør venner om de kan hjelpe deg med en nyttårskasting og så leie vaskehjelp?

Anonymkode: 9d599...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir sur på deg. Jeg vet at folk med adhd kan få dette problemet, jeg har selv sett det på nært hold. Hvis du ikke har innsikt i psykisk sykdom synes jeg du skal holde deg borte fra tråden. 

Anonymkode: 3a673...1b0

• Liker 1
Skrevet

Støtter råd om fastlegen, som bør henvise deg til psykisk helsehjelp i kommunen. Volvat og Dr Dropin er ikke tingen her, de driver ikke med den type langvarig oppfølging (og det ville blitt dyrt). 

Kommunen vil ikke vaske for deg men kan hjelpe deg i gang. Dere kan snakke om hva slags oppfølging du trenger over tid. 

Kan også være kommunen din har andre egnede tilbud. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

2000kr for psykolog og sikkert 50000kr for vaskehjelp 

Feil. Du kan bli enige om en pris for vask, og så jobber de så mange timer prisen dekker. 

Anonymkode: dac7c...476

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du trenger en mamma 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg leier bolig og snart skal det være kontroller, jeg sliter veldig med samling av søppel og er veldig rotete. Hos venner er jeg ganske flink på dette men hos meg selv klarer jeg det bare ikke:( er veldig flau over dette og trenger fort hjelp. Hvor er det best av Volvat og dr drop inn for fort hjelp og få hjelp med og rydde og vaske leiligheten? Skulle sikkert/burde  hatt noen fra helsevesenet for sjekk en gang i uka så jeg vet det ble vasket  
jeg går også til utredning om dagen for adhd osv. 

Slet selv med å holde orden en periode da jeg var dypt deprimert. Jeg spurte to venninner om de kunne hjelpe meg, og de stilte opp - og sammen fikk vi ryddet opp. Søk hjelp i nettverket ditt.

Anonymkode: 3b19a...733

Skrevet

Kommunal bistand er ikke gratis, bare så du er informert om det. Prisen blir beregnet ut ifra din inntekt. 

Og til dere som er kvalme: Executive dysfunction er et særdeles reelt symptom ved ADHD, man kan faktisk ikke bare "ta seg sammen", like lite som at man kan ta seg sammen for å bli kvitt migrene eller kreft. 

Skrevet

Hei, føler med deg t.s.

Jeg bare lurer på om det er en diagnose inne i bildet? Jeg vet at folk på spekteret kan få hjelp av kommunen med botrening og få hjelp til å vaske hjemme. 

Dersom det ikke gjeldende for deg, kan du da ta kontakt med noen venner og forklare dem situasjonen? At du trenger hjelp til å rengjøre leiligheten. Kanskje en slags dugnad, der du spanderer mat og drikke. 
Så kan du på lengre sikt kontakte fastlegen og fortelle hva du strever med og forhåpentligvis bli henvist til DPS. 

Ønsker deg masse lykke til.🤗🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du burde ikke klare å skrive her med tanke på hvor kunnskapsløs du er

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (10 minutter siden):

Støtter råd om fastlegen, som bør henvise deg til psykisk helsehjelp i kommunen. Volvat og Dr Dropin er ikke tingen her, de driver ikke med den type langvarig oppfølging (og det ville blitt dyrt). 

Kommunen vil ikke vaske for deg men kan hjelpe deg i gang. Dere kan snakke om hva slags oppfølging du trenger over tid. 

Må bare si at man behøver ikke gå via fastlegen for å få henvisning til psykisk helsehjelp i kommunen. Man behøver ikke henvisning i det hele tatt, man kan ta kontakt selv og det er gratis. Ikke at det er så farlig, men hvis TS har dårlig tid så kan hun kanskje ikke kaste bort flere uker på å få legetime før hun kontakter kommunen.

Anonymkode: 9083f...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (11 minutter siden):

Det kan da være kommunen vasker? Her gjør vi det, og kjører bort søppel . 

AnonymBruker
Skrevet
Auri skrev (7 minutter siden):

Kommunal bistand er ikke gratis, bare så du er informert om det. Prisen blir beregnet ut ifra din inntekt. 

Og til dere som er kvalme: Executive dysfunction er et særdeles reelt symptom ved ADHD, man kan faktisk ikke bare "ta seg sammen", like lite som at man kan ta seg sammen for å bli kvitt migrene eller kreft. 

Aldri hørt om. I så fall er det sånn i noen kommuner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må bare si at man behøver ikke gå via fastlegen for å få henvisning til psykisk helsehjelp i kommunen. Man behøver ikke henvisning i det hele tatt, man kan ta kontakt selv og det er gratis. Ikke at det er så farlig, men hvis TS har dårlig tid så kan hun kanskje ikke kaste bort flere uker på å få legetime før hun kontakter kommunen.

Anonymkode: 9083f...a16

Godt poeng. 🙂 Tjenestene kan være ulikt organisert i ulike kommuner, med ulike navn, så ts bør først og fremst søke på psykisk helsehjelp på sin kommune sine nettsider. I min kommune står det godt beskrevet hvertfall, hva man må gjøre. 

Fastlegen skal også kjenne til disse tjenestene og henvise riktig plass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan da være kommunen vasker? Her gjør vi det, og kjører bort søppel . 

Vasker dere for ellers noenlunde oppegående folk som egentlig bare trenger veiledning og støtte? 

Jeg vet også at det foregår hos oss også til tider, men det er fullstendig i strid med intensjonen og brudd med tjenestebeskrivelsene. Sløsing av ressurser. Ts har jo best av å lære å håndtere dette på egenhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...