Gå til innhold

Hva brenner ned og hva brenner opp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trakk litt på smilebåndet da jeg leste dette: Den hang i skapet, og når huset brant ned brant den også opp. 

Her er det snakk om en kjole som brant opp da huset brant. Hva er det som bestemmer i språket hva som brenner opp og hva som brenner ned? 🤔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har også utbrent. Som bilen var utbrent. 

Anonymkode: 25c62...86a

AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål.

Tenker at huset som ruvet over bakken brant ned, fordi det rett og slett ble jevnet med jorden.... 

Kjolen må jeg tenke litt mer over....

Anonymkode: 6787e...f5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mennesker kan også bli utbrente.

Anonymkode: 001ef...a8f

Skrevet

Er noe fanget, brenner det inne… 

Skrevet
Ms. Steele skrev (5 timer siden):

Jeg trakk litt på smilebåndet da jeg leste dette: Den hang i skapet, og når huset brant ned brant den også opp. 

Her er det snakk om en kjole som brant opp da huset brant. Hva er det som bestemmer i språket hva som brenner opp og hva som brenner ned? 🤔

Å gå opp i flammer/røyk 

Å brenne ned til grunn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme interesse for språk, som dessverre få andre har 😉 Ikke bruk tid på det 😉 

Anonymkode: 56fa0...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ms. Steele skrev (5 timer siden):

Et hus står. Dersom det får brenne lenge nok så brenner det ned (til grunnen). Men rent faktisk brenner de aller, eller fleste hus ikke ned. De bare brenner, blir slokket av brannvesenet mens de fremdeles unektelig står, og så revet (eller saldert) av forsikringsselskapet i ettertid.

Enhver ting av størrelse som kan sies å stå brenner ned. En kjole brenner opp, et tårn brenner ned.

Men, igjen: det er som med drukning. De fleste som drukner dør ikke av det. Det meste av bygninger som brenner brenner ikke ned (til grunnen). 

Anonymkode: 4581a...e0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og når man lar noe brenne ut, så venter man til det er glør igjen, eller det er helt borte. Men med en utbrent bil, så står jo deler igjen. 

Stearinlys brenner man også ned. Blir det det samme som bål, kanskje?

Skrevet
Tidsklemmen skrev (12 timer siden):

Er noe fanget, brenner det inne… 

...men er det allerede dødt, så brenner det vel bare opp? :klo: 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hoppetaujenta skrev (8 minutter siden):

...men er det allerede dødt, så brenner det vel bare opp? :klo: 

Det kommer an på om det var dødt til å begynne med. Hvis hunden dim ble innestengt i et brennende hus, hadde den brent inne eller opp? 

Endret av Tidsklemmen
  • 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar lysene brenne ned, men jeg prøver å få brent opp julestearinlysene før januar er omme. Det er jaggu ikke lett med språk!

Anonymkode: 86ef9...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...