AnonymBruker Skrevet 16. januar #1 Skrevet 16. januar Hei, jeg er på utkikk etter min aller første bil men jeg har null peiling. Jeg har vært å sett på en dieselbil, og det er jo dette alle anbefaler nå. Men først og fremst så har den stått på bilfirma siden starten av Juli 2024. Og jeg leste nettopp at diesel egt ikke er anbefalt for småturer og at de ikke burde stå over lengre tid. Jeg vil for det meste ikke kjøre lengre turer, og bilen vil mest sannsynligvis ofte blir stående i ett par dager om ikke lenger uten å bli brukt. Om det har noe å si så er bilen jeg har lyst på Hyundai ix35 2.0 comfort versjon med automat gir. Årsmodell 2011-2013. Noen tips eller innspill? Anonymkode: fe868...f6b
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Skrevet 16. januar Vi har stort sett hatt diesel bil og har nå hatt 0 problem. Ene vi har nå hadde stått 6mnd uten å blitt brukt, bare vridde om å glødet og bilem startet i - 20 grader uten noe problem. Merket du ska kjøpe kan jeg ikke si så mye om for har ikke brukt. Her har vi som oftest hatt saab, d-max, subaru og nissan Anonymkode: e3b28...b3a
AnonymBruker Skrevet 16. januar #3 Skrevet 16. januar Generelt anbefaler jeg diesel, men hvis det blir mest småkjøring på et par kilometer her og en mil der – som du langt på vei indikerer – så er det tryggest med bensin pga faren for tett partikkelfilter. Det er dyrt å fikse. At bilen står noen dager eller uker spiller stort sett ingen rolle, hverken for bensin eller diesel. Vi har ellers god erfaring med Hyundai, men det er selvsagt subjektivt. Anonymkode: 40496...db7
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Skrevet 16. januar Jeg kjører diesel til vanlig og har et par bensinbiler ved siden av. men til bruksmønsteret du skisserer ville jeg kjøpt elbil evt bensin. Diesel ha fort mer «greier» som ikke er så glad i mye småkjøring. Anonymkode: 572aa...184 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Skrevet 16. januar Regner med at budsjettet ditt er rundt 30000 kr? Da må du nesten gå for bensin. Diesel er dyrere å eie og tåler ikke småkjøring. For småkjøring slår ingenting elbil, men det høres ut som at du ikke har råd til. Bensin og diesel er mye, mye, mye dyrere å drifte og eie, så det er egentlig litt tussete å satse på det når du har lite penger fra før. Anonymkode: 18a16...203 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Uff jeg blir stadig mer forvirret over hva jeg skal velge😣Er på utkikk etter bil. Mest småkjøring, men ca 6 langturer(over 8 t) ila året, da over Filefjell. Frister lite med en liten elbil da🫤Ikke mening å kuppe tråden, men vil gjerne bli mer bevisst. Har hatt både dieselbil og bensin. Den siste(nyere hybrid) var den med minst problemer. Men ikke så bra å kjøre over fjellet på vinteren🤨 Anonymkode: f4ab5...17e
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff jeg blir stadig mer forvirret over hva jeg skal velge😣Er på utkikk etter bil. Mest småkjøring, men ca 6 langturer(over 8 t) ila året, da over Filefjell. Frister lite med en liten elbil da🫤Ikke mening å kuppe tråden, men vil gjerne bli mer bevisst. Har hatt både dieselbil og bensin. Den siste(nyere hybrid) var den med minst problemer. Men ikke så bra å kjøre over fjellet på vinteren🤨 Anonymkode: f4ab5...17e Det uthevede (småkjøring) tilsier at du ikke skal ha en diesel-bil, så det kan du utelukke. Da gjenstår bensin, elbil, eller hybrid. Du ønsker ikke elbil, hybrid liker du ikke når du skal kjøre over fjellet på vinteren, da gjenstår bensin. Alternativt kan du ha hybrid til daglig, og kjøring over fjellet sommerstid, og eventuelt leie bensinbil de gangene du skal over fjellet på vinteren. Anonymkode: 512fb...685 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar Jeg er veldig fornøyd med min selvladende hybrid (Prius), den er super til både langturer og småkjøring i byen. Kjøring over fjellet vinterstid har jeg riktignok ikke prøvd, men ser ikke for meg at det skulle være noe problem utover økt bensinforbruk. Anonymkode: 6b6e2...c90
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar Brukte dieselbil til småkjøring/bykjøring i ti år uten problemer. Måtte få renset dieselpartikkelfilteret et-par ganger, det var vel eneste verkstedkostnadene utover vanlig kontroll. Anonymkode: a58a6...449
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Regner med at budsjettet ditt er rundt 30000 kr? Da må du nesten gå for bensin. Diesel er dyrere å eie og tåler ikke småkjøring. For småkjøring slår ingenting elbil, men det høres ut som at du ikke har råd til. Bensin og diesel er mye, mye, mye dyrere å drifte og eie, så det er egentlig litt tussete å satse på det når du har lite penger fra før. Anonymkode: 18a16...203 Budsjettet mitt er maks 130k jeg skal se på en bensinbil til 119k på mandag. Grunnen til at jeg ikke vurdere elbil er at jeg har sett mye på det, men jeg leier der vi bor og det er ikke så mye lademuligheter i nærheten på de elbilene jeg hadde hatt råd til, pluss mange av de har dårlig rekkevidde og/eller bruker lang tid på lading og har begrensninger på hvor de kan lades. Hvor har jeg sagt at jeg har lite penger? 😅 Anonymkode: fe868...f6b
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar Hæ, en nesten 15 år gammel ix30 koster så mye? Satan! Anonymkode: 18a16...203
AnonymBruker Skrevet 18. januar #12 Skrevet 18. januar Bensin for min del, med mindre du kjører mye langkjøring. Med bensin slipper man: støy fra motor, tett partikkelfilter, sotet EGR og ad-blue helvete. De 3 tingene der koster mye. Anonymkode: 155ad...9d8 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2026 den 14.34): Hei, jeg er på utkikk etter min aller første bil men jeg har null peiling. Jeg har vært å sett på en dieselbil, og det er jo dette alle anbefaler nå. Anonymkode: fe868...f6b Hvem er disse "alle" egentlig? Lett alkoholiserte onkel Kåre som jobber fulltid som Facebook kriger? Det begynner å bli ganske lenge siden jeg har hørt om noen under 70 som snakker om dieselbiler 😕 Anonymkode: 35bcb...56b 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvem er disse "alle" egentlig? Lett alkoholiserte onkel Kåre som jobber fulltid som Facebook kriger? Det begynner å bli ganske lenge siden jeg har hørt om noen under 70 som snakker om dieselbiler 😕 Anonymkode: 35bcb...56b Vi vet det alle sammen, men vi vet også at man ikke skal mate trollet. Anonymkode: 18a16...203
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå