Gå til innhold

Kul i brystet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en kul i det ene brystet for én uke siden, og dro til legen for noen dager siden. Han henviste videre til brystdiagnostisk senter for ultralyd (evt. mammografi) og biopsi.

Jeg fikk melding i dag om at henvisningen var blitt vurdert, men at på grunn av stor pågang, ville jeg få tildelt en time innen 4 måneder.

Det er jo mest sannsynligvis ingenting farlig, men kjenner at det blir litt ukomfortabelt å potensielt måtte gå å gruble i 4 mnd. Håper jo ikke det vil ta så lang tid.

Glemte å nevnte til legen at noen i familien på rundt samme alder som meg, nylig fikk brystkreft. Vet ikke om det ville hatt noe å si for henvisningen.

Har noen erfaring med hvor lang tid det pleier å ta før man får time?

Anonymkode: 17521...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fant en kul i det ene brystet for én uke siden, og dro til legen for noen dager siden. Han henviste videre til brystdiagnostisk senter for ultralyd (evt. mammografi) og biopsi.

Jeg fikk melding i dag om at henvisningen var blitt vurdert, men at på grunn av stor pågang, ville jeg få tildelt en time innen 4 måneder.

Det er jo mest sannsynligvis ingenting farlig, men kjenner at det blir litt ukomfortabelt å potensielt måtte gå å gruble i 4 mnd. Håper jo ikke det vil ta så lang tid.

Glemte å nevnte til legen at noen i familien på rundt samme alder som meg, nylig fikk brystkreft. Vet ikke om det ville hatt noe å si for henvisningen.

Har noen erfaring med hvor lang tid det pleier å ta før man får time?

Tok vel 10 dager.

De spør først og fremst om mor, søsken og bestemødres krefthistorikk.

( Ikke søskenbarn og tremenninger )

Du kan kanskje ringe og be om å bli satt på liste for avlyste timer?

Det er også veldig mange private aktører som har avtale med det offentlige.

Hvis du ikke får framskyndet timen din så er det kanskje verdt å undersøke? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (10 timer siden):

Tok vel 10 dager.

De spør først og fremst om mor, søsken og bestemødres krefthistorikk.

( Ikke søskenbarn og tremenninger )

Du kan kanskje ringe og be om å bli satt på liste for avlyste timer?

Det er også veldig mange private aktører som har avtale med det offentlige.

Hvis du ikke får framskyndet timen din så er det kanskje verdt å undersøke? 🙂

Ah, ok, det var søskenbarn, så kanskje ikke like viktig å få med da.

Takk for svar. Jeg får ringe om jeg ikke hører noe innen 2 uker ca :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått tilbake til legen, fortalt om krefttilfellet i familien din og bedt om henvisning til pakkeforløp. 

Anonymkode: 1efec...b6a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker du er i risikogruppen og skal ikke vente i 4 mnd.. Selv tok jeg meg råd (men vet ikke alle kan ta råd eller bor i størrebyer) og oppsøkte Aleris - fikk time på dagen med både mammografi og ultralyd. Kulen var heldigvis bare en vanncyste som de d afjernet på under 5 minutter på stedet der og da. 

Men med historikk i familien skal du uansett ikke vente 4 mnd på å få dette avklart..

Endret av Tonjemor74
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du har råd så gå privat - men prøv å få undersøkelsen tidligere i det offentlige. Det er fryktelig å vente på dette i 4 mnd i tillegg til at du må vente på resultatet av trippeldiagnostikken etterpå. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde nevne at det er kreft i familien å komme inn tidligere. Hvor gammel er du ts? 

Anonymkode: 37604...bb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nektet å vente i fire måneder. 

Anonymkode: 2a446...09c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet Aleris asap. Ikke pokkern om jeg hadde ventet 4mnd.

Anonymkode: 6d3c8...65e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg er bare i begynnelsen av 30-årene, så statistisk sett er det jo ikke så stor sjanse for kreft. Men kjenner jo på litt ekstra stress siden søskenbarn på samme alder nettopp ble diagnosert 😅

Kulen er også litt øm, og kreftkuler pleier vel som regel ikke å være det? Så legen har vel tenkt at det ikke haster så mye.

Har dessverre ikke midler til å gå privat, for øyeblikket.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk! Skal ringe neste fredag om jeg ikke har hørt noe innen da.

Har også merket at brystvortene (selve vorten, ikke areola) har blitt lilla de siste månedene. De går tilbake til normal farge hvis jeg gnir litt på dem, men så lilla etter et par minutter igjen. Men dette gjelder brystvorten på begge brystene, så sannsynligvis ikke relatert til kulen? Men veldig nysgjerrig på hva det kommer av 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Takk! Skal ringe neste fredag om jeg ikke har hørt noe innen da.

Har også merket at brystvortene (selve vorten, ikke areola) har blitt lilla de siste månedene. De går tilbake til normal farge hvis jeg gnir litt på dem, men så lilla etter et par minutter igjen. Men dette gjelder brystvorten på begge brystene, så sannsynligvis ikke relatert til kulen? Men veldig nysgjerrig på hva det kommer av 🙈

Man skal være på vakt om man kjenner en kul. Vil jo ikke skremme men mange i  30-årene får jo også kreft. Det er jo bare en realitet. Er glad du tar dette seriøst å håper alt det beste for deg. Jeg har celleforandringer som kan utvikle seg, så følger med her også. Hold oss oppdatert da🥰

AnonymBruker
Skrevet

Det kostet ikke mye privat da jeg gjorde det for under et år tilbake, under tusenlappen, ble da henvist til mammografi offentlig. Koster jo noen hundrelapper selv om det er offentlig så sparte vel ikke så mye.

Du kan alltids ringe legen din og legge til informasjon og høre om det kan få betydning for fremskynding.

Anonymkode: fd311...abe

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på kuler, sånn for å ha sagt det. Jeg måtte vente i tre uker før mammografi, det var ikke kreft, og det trodde ikke fastlegen når han henviste heller. Du kan ringe stedet der du har fått time og spørre om å komme tidligere, evt sette deg på liste for kort varsel. Jeg ble henvist en annen gang og, da var det ikke kul men andre suspekte symptomer, og da satt jeg meg på liste for kort varsel og fikk komme etter to dager, på en times varsel. 

Anonymkode: f707b...bb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man skal være på vakt om man kjenner en kul. Vil jo ikke skremme men mange i  30-årene får jo også kreft. Det er jo bare en realitet. Er glad du tar dette seriøst å håper alt det beste for deg. Jeg har celleforandringer som kan utvikle seg, så følger med her også. Hold oss oppdatert da🥰

Jeg har vært flere runder med min kul i brystet nå og alle jeg har vært hos har sagt det er veldig sjelden det er snakk om kreft når kvinner i begynnelsen av 30-årene oppdager kul(er), så det er rett og slett feilinformasjon. (Jeg hadde for øvrig heller ikke kreft viste det seg.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært flere runder med min kul i brystet nå og alle jeg har vært hos har sagt det er veldig sjelden det er snakk om kreft når kvinner i begynnelsen av 30-årene oppdager kul(er), så det er rett og slett feilinformasjon. (Jeg hadde for øvrig heller ikke kreft viste det seg.)

Brystkreft rammer flere 30-åringe. Ingen feilinfo det. Du gjør uansett det riktige. Jeg ville bare purra på å kommet inn tidligere. Det er vel noe de vil finne ut av siden du skal på nærmere sjekk. Kanskje det er er en uskyldig godartet kul. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...