AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Skrevet 15. januar Vi har fått for øret at barnet vårt sin venn går å kaller både vårt barn og flere andre for «feit». «Feite deg». I vår familie er vi veldig opptatt av at vi ikke skal kalle andre, og vi måtte naturligvis ta en alvorsprat med barnet vårt om dette, problematikken det skaper, og litt rundt det. Barna er 5. Er dette normalt så tidlig? Å starte med slike greier? Jeg vet også at dette barnet er veldig på å snakke stygt om andre, at den og den er stygg og sånn - og barnet sier det altså rett opp i fjeset på den det gjelder. Dette har barnet gjort siden lenge før barnet startet i bhg, og hen startet i barnehagen som 3,5’åring. noe annet som bekymrer meg er at jeg vet at moren til dette barnet sliter med spiseforstyrrelser… moren legger ut om det ganske jevnt og trutt, og det er noe mange her i omtådet vet om. Dette er en sykdomshistorikk som tar seg over 20 år… er dette noe jeg burde ta opp med bhg? Jeg syns på ingen måte det er greit å drive sånn, og jeg syns det er urovekkende med den historikken som er i familien - jeg blir litt usikker på om de voksne snakker slik rundt barna og sånn.. Anonymkode: 718e2...25e 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Skrevet 15. januar Nei, det er ikke noe du skal ta opp med barnehagen. Språkbruk observerer barnehagen og blir antagelig tatt opp med foreldrene. For øvrig ikke så uvanlig at barnehagebarn holder på slik nei. Ord som stygg, feit, tjukk plukker de lett opp både her og der. Anonymkode: 968d2...ccc
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Skrevet 16. januar Her tenker jeg det bare er viktig at du snakker med barnet ditt. Mitt ene barn hadde også en kompis som snakket fryktelig stygt. Vi snakket mye om at selv om andre snakker slik, så er det IKKE greit, og at alle velger selv hva de vil si, og har ansvar for hva man sier. Man kan ikke skylde på andre når man sier noe stygt etc. (fort gjort for de å si at den og den sier jo xxx). At det man sier kan såre andre, og at det ikke er noe greit. "hva hadde du kjent på inni deg om noen hadde sagt slik til deg.". Anonymkode: 339d0...038 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Skrevet 16. januar Hva moren deler i sosiale medier er jo helt uvesentlig. Du vil fremstå helt merkelig om du tar dette opp med barnehagen! Anonymkode: 5856a...a8b
boblevann Skrevet 16. januar #6 Skrevet 16. januar Barnet mitt brukte også ordet "feit" som barnehagebarn (sikkert plukket det opp fra noen andre med eldre søsken eller noe). Det jeg merket var at han ikke visste hva det betydde, bare at det var slemt, så han brukte det som "skjellsord". Altså han mente ikke at folk var store eller å omtale kropp i det hele, men han sa "åååå du er så FEIT mamma!" Hvis han ikke fikk lov til noe feks. Det hadde altså ingenting med kropp å gjøre. Snakket med han om det, vi forklarte hva det betydde, at folk blir lei seg, vi skal ikke snakke om andres kropper osv osv. Det gikk over ganske kjapt Jeg ville latt det ligge. De snapper opp masse ord de ikke aaner hva betyr i den alderen, og bruker dem slik de tror er riktig. Barnehagen har nok fått det med seg, det er neppe nytt for dem at 5-åringer kaster rundt seg de mest horrible ord for de ikke aner hva det betyr 😅
AnonymBruker Skrevet 16. januar #7 Skrevet 16. januar Det er jo helt klart at barn blir påvirket av foreldrenes forhold til kropp, enten de er for tykke eller for tynne. Anonymkode: 2edba...d99
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Skrevet 16. januar De plukker ofte opp sånt fra større barn, og så skjønner de ikke hva det betyr. Anonymkode: a747c...1e2
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Skrevet 16. januar Barn dømmer ikke, de observerer og konstaterer - men dette fokuset på hvordan folk ser ut har jo dette barnet fått med hjemmefra. Når begrepet brukes negativt mot andre barn og «ofrene» går hjem og spør hva «feit» betyr mener jeg dette er uheldig. Jeg ville varslet barnehagen om at barnet mitt blir kalt for feit og bedt om at de følger med på dette og får slutt på det. Så får de styre hvor mye de skal dra inn foreldre og slikt når de finner ut hva som ligger bak. Du kan også si ifra til moren til dette barnet at «xx sier at barnet ditt kaller de andre barna for feite i barnehagen. Kunne dere tatt en prat om å ikke si sånt? Det er sikkert ikke vondt ment, men xx blir lei seg av det». Barnehagen vet antakelig godt om dette allerede, men ofte går det veldig lite informasjon til foreldrene. Barn er harde med hverandre, de forstår ikke konsekvensene av det de sier eller hva det de sier betyr. Det er en viktig del av oppdragelsen å snakke om dette, men som foreldre er vi helt avhengig av å få beskjed om hva våre barn gjør og sier. Og da bør og må man si ifra til foreldrene når andre barn holder på slik. Anonymkode: b2ba6...cd1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå