Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 2 jobber i flere år. Og jobbet 150 %. Det klarer jeg ikke lenger, derfor har jeg nå sagt opp min 50% prosent stilling. 

Det vil si at jeg går veldig mye ned i inntekt fremover. 

Hva er dine sparetips på mat? 

Har dere sparetips som jeg burde tenke på? 

Noen gratisapper jeg burde sjekke ut? 

Anonymkode: d1e0c...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sette opp et budsjett. Hva går inn og hva går ut hver mnd.

Hva kan du kvitte deg med 

Noe du kan få billigere 

• Liker 1
Skrevet

Du burde sette deg ned å regne ut alle dine faste utgifter på årsbasis. Så deler du det på 12 og overfører den summen hver mnd til regningskonto. 

gå gjennom kontoutskrift. Jeg oppdager innimellom at jeg har trwkk på strømmetjenester jeg ikke bruker, eller ett eller annet strex. Få det bort. 

gi pengene dine en jobb. Det du har til over er til mat, hygge og diverse. Eksempelvis har 500,- til kafebesøk i mnd. ok, når du hsr brukt de 500,- så har du ikke råd til mer kafe den mnd selv om du har penger på konto. 500,- i gavekonto osv

tenke over om nan trenger det og det innkjøpet eller om det er impuls. 

• Liker 2
Skrevet
  • Så lenge det ikkje er kjølevarer, så er det meste mat like godt i veker - om ikkje månadar - etter at datoen går. Halvprisdisken er din ven. 
  • Kjøtt/fisk frå halvprisdisken hiv du i frysaren
  • Bak brød. Viss du synast det er pes, så google "eltefritt brød". 
  • Et meir plantebasert. Internettet er fullt av oppskriftar på middagsmat utan kjøtt og fisk, og du må ikkje bli veganar med blått hår berre fordi du et meir belgfruktar og mindre kjøttdeig. Bønner og linser kjøper du som tørrvarer i store kvanta (dei held seg i åresvis)
  • Cottage cheese er griseenkelt å lage sjølv. Yoghurt krev termometer og litt meir tid, men er fullstendig overkommeleg og held seg i vekesvis. Båe lagar du av halvprismjølk. 
  • Akkurat no er det kronemarkedssesong. Bunkre opp på hermetikk og tørrvarar. 
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare deg eller flere i husstanden? Stor forskjell på å spare til en voksen eller to voksne og tre tenåringer.

Anonymkode: fa9ac...aeb

Skrevet

Det er som regel ikke hverdagsmaten det går mest penger på, med mindre man har tatt helt av i mat og restaurantveien. Ofte mye mer å spare på andre områder.

Der mange virkelig kan spare så det monner er på bolig, oppussing, reiser, ferie, bil, abonnementer og tjenester og kanskje alle mulig unødvendige kjøp av alt fra lysestaker til kafé-besøk.

Her gang du skal betale noe må du tenke: "trenger jeg virkelig dette, og i så fall, kan jeg få noe som fungerer til en lavere pris?".

Skrevet
aksase skrev (5 timer siden):

Det er som regel ikke hverdagsmaten det går mest penger på, med mindre man har tatt helt av i mat og restaurantveien. Ofte mye mer å spare på andre områder.

Der mange virkelig kan spare så det monner er på bolig, oppussing, reiser, ferie, bil, abonnementer og tjenester og kanskje alle mulig unødvendige kjøp av alt fra lysestaker til kafé-besøk.

Her gang du skal betale noe må du tenke: "trenger jeg virkelig dette, og i så fall, kan jeg få noe som fungerer til en lavere pris?".

Feil. En stor familie så er maten avgjørende og noe som kan velte budsjettet. 

Anonymkode: fa9ac...aeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...