Gå til innhold

Heve stemmen til barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser over alt at man aldri skal "skremme" barna. 

Men det føles mer ut som 6 åringen er sjef her i huset nå.

Når hun skriker til oss at hun hater oss, roper og er helt bajas for de minste ting... Er det ikke da lov å overdøve henne? Si i fra om at nå er der nok, nå får hun gi seg.

Er ikke det lov?

Det blir jo da en fine line mellom å heve stemmen og rope, men...

Det finnes grenser for hvor rolige og rommende vi burde være når seksåringen tar over hele stua med roping?

Anonymkode: 6f8b5...cbf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart er det lov å heve stemmen når det er nødvendig. Poenget er at man skal prøve andre ting først og ikke gå direkte på roping for alt og ingenting. På ett eller annet tidspunkt må man jo nødvendigvis slutte å forstå barna ihjel og si at nok er nok.

Anonymkode: bde73...c70

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Så du skal lære henne å ikke rope, med å rope? 

Anonymkode: 26337...3de

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hever stemmen til barnet mitt en gang i blant. Da har jeg gjentatt rolig samme beskjed flere ganger, og det er fare for at ungen får vondt hvis den ikke stopper med det den gjør, eller at noe blir ødelagt. Eller hvis det bare er tull og tøys men vi har tydelig kontakt. Noen ganger hører ikke barn fordi kontakten ikke er der. Anbefaler foreldrekoden-podcasten med episoden når barna ikke hører etter.

Anonymkode: 71524...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli både streng og tydelig uten å rope.

Barn som roper hører vel neppe etter heller 

Husk at aggresjon smitter. Så det å være, eller late som man er rolig er lurt.

Anonymkode: 1a860...191

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, trenger ikke å heve stemme for å få budskapet frem. 

Vet jo selv at jeg hører ihvertfall ikke på deg hvis du som voksen hever stemmen mot meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du rope?

Anonymkode: f79ed...43e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov det, men ikke spesielt effektivt. 

Anonymkode: b69da...59a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man tror man viser barn hvordan man selvregulerer ved å selv være uregulert, så er man ganske ute og kjører. Man lærer ikke et barn å ikke rope ved å rope selv. 

Man bør være bestemt og tydelig, men samtidig snill. Du har utviklet frontallapp, det har ikke barnet ditt. 

Anonymkode: 40902...f5e

Skrevet

De aller fleste barn speiler oppførsel.

Det viktigste vi som foreldre gjør i utfordrende situasjoner, er å prøve så godt vi kan å være regulerte (som selvfølgelig til tider er utfordrende).

Selvfølgelig kan man miste tålmodigheten og heve stemmen og det er ikke nødvendigvis skadelig om man reparerer i etterkant.

Hvordan vil du at ditt barn skal håndtere det om ting ikke går den veien barnet vil?

Det bør være eksempelet for hvordan man selv håndterer vanskelige situasjoner.

Med det sagt, er det selvfølgelig lov til å sette klare grenser og si at det er nok.

AnonymBruker
Skrevet

En 6 åring som roper at hun hater dere? Oi da. Hvor har hun fått det fra? 

Jeg har aldri ropt til barna mine, men hevet stemmen. "Gentle parenting" er helt tullete. 

Anonymkode: 7466d...64c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her på kg er det ingen som roper til barna selvom ungene oppfører seg helt ufordragelig. De setter seg ned i ansiktshøyde og snakker rolig og bestemt fordi det regulerer barnet 🙄 barnet deres har selvsagt aldri smakt sukker eller eid en fleecegenser. 

Ja det er ok å rope "nå er det nok" dersom du har prøvd alt annet først. Bare ikke la roping bli default kommunikasjonsmiddel. 

Et lite tips er å vite at ingenting går inn dersom barnet er i det moduset. Informasjon og prat kan komme senere, det viktigste du gjør nå er å ikke agere, men om du ikke fysisk kan sette barnet på rommet sitt eller ned i en stol, kan du selv flytte deg enten ut av rommet eller ned i sofaen. Etterpå når barnet har roet seg så kan dere prøve å snakke sammen :)

Og sier ungen at hun hater deg og begeret renner over tar hun ikke skade av at du roper tilbake at nå rekker det, gå inn på rommet. Vi snakker om dette senere.

Anonymkode: 8092c...49b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En 6 åring som roper at hun hater dere? Oi da. Hvor har hun fått det fra? 

Jeg har aldri ropt til barna mine, men hevet stemmen. "Gentle parenting" er helt tullete. 

Anonymkode: 7466d...64c

Helt vanlig at barna kjenner det ordet og de mener det ikke på generelt basis. Bare at de hater situasjonen. Helt innafor, men de må forklares senere at det ikke er ok å si sårende ting bare fordi man er sint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen tullete kommentarer. Selvfølgelig kan du som mor heve stemmen, med den største selvfølge. 

Anonymkode: 0c5cd...15b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her på kg er det ingen som roper til barna selvom ungene oppfører seg helt ufordragelig. De setter seg ned i ansiktshøyde og snakker rolig og bestemt fordi det regulerer barnet 🙄 barnet deres har selvsagt aldri smakt sukker eller eid en fleecegenser. 

Ja det er ok å rope "nå er det nok" dersom du har prøvd alt annet først. Bare ikke la roping bli default kommunikasjonsmiddel. 

Et lite tips er å vite at ingenting går inn dersom barnet er i det moduset. Informasjon og prat kan komme senere, det viktigste du gjør nå er å ikke agere, men om du ikke fysisk kan sette barnet på rommet sitt eller ned i en stol, kan du selv flytte deg enten ut av rommet eller ned i sofaen. Etterpå når barnet har roet seg så kan dere prøve å snakke sammen :)

Og sier ungen at hun hater deg og begeret renner over tar hun ikke skade av at du roper tilbake at nå rekker det, gå inn på rommet. Vi snakker om dette senere.

Ja foreldre prøver å regulere barns følelser vi ptøver å lære dem det . Det er jo barnet som må lære seg det selv! Hva er det som får oss mennesker til å regulere følelsene?  Konsekvens! Barn lærer å regulere følelsene i det dem forstår at det blir konsekvens hvis det ikke tar slutt akkurat som voksne . Det er lov å vise sinne når dem går for langt sånt må jo dem lære er normalt også det er jo en konsekvens som er reel.  Det pedagogiske lærer dem jo jo bare å være hyperfokusert og stresset over minste lille følelse istede for å la dem lære og prossesere det naturligt. 

Anonymkode: a44e6...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ok å heve stemmen. Det er stor forskjell på roping og å heve stemmen. 

Anonymkode: 7bc1e...1d9

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innhold med forherligelse av brudd på norsk lov.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger renner begeret over for meg.  Jeg går til barnet etterpå og beklager, forteller at jeg følte meg sint. Jeg sier til barnet at det ikke er barnet sin jobb å gjøre meg glad, men at jeg har ansvar for mine reaksjoner. Vi reparerer når ting blir litt dumt. Jeg tror ikke at målet skal være at vi aldri hever stemmen etc. Noen mennesker klarer selvsagt å holde roen hele tiden, andre sliter litt med det og har litt mer temperament. Vi sier unnskyld i vårt hus. Vi forteller hverandre hver dag hvor høyt vi elsker hverandre og at vi setter pris på hverandre. Vi trøster hverandre når vi er lei oss. Vi aksepterer alle følelser. Målet for barnet ditt bør jo heller ikke være at det aldri får bli sint. Alle blir jo det noen ganger. 

Anonymkode: 9d70a...81a

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med dette er stedatter? 

En mamma er kanskje ikke like usikker på om en bør heve stemmen eller ikke tenker jeg bare.  Nå er det stor forskjell på å heve stemmen og å rope. 

min datter fikk god oppmerksomhet for å gjøre bra ting, oppføre seg .. og det gjorde hun som regel, heldigvis. Men hvis det skled litt ut (litt flere episoder i tenårene) så måtte jeg heve stemmen. Jeg er forelderen og må si ifra , på godt og vondt. Akkurat som vi gjør til folk flest, vi sier ifra om noe er dårlig, oppfører de seg skikkelig dårlige der noen må si ifra,  så hever vi jo stemmen. 
de er jo små folk. Må bare modereres litt til å passe alder.

AnonymBruker
Skrevet

De gjør ikke det du sier, de gjør det du gjør.

Alt som gies oppmerksomhet blir det mer av.

Anonymkode: 9ad8c...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...