Gå til innhold

Flytte fra "barnet" og adresseendring.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg ble skilt i 2011, og barnet vårt har bodd hos meg med 65/35% deling. Vi foreldre har alltid bodd et steinkast unna hverandre. 

August 2025 flyttet 17-åringen hjemmefra for å bo på internat/vgs 2 timer unna. Jeg fikk ett jobbtilbud i november som jeg takket ja til, og flyttet fra sør til nord i Norge. (Måtte takke ja, ifølge NAV).

Meldte adresseendring i flytteregisteret, men dette er under behandling fordi barnet ikke flytter med meg. I folkeregisteret ser det i grunn ut som barnet nå er hjemløs.

Saken er som sagt under behandling, men jeg lurer på om det er noe mer jeg eller barnets far kan gjøre for å få fortgang i saken, slik at jeg kan få post som er adressert til meg. Evt om det er noe vi også må gjøre som vi ikke ha tenkt på? 

Anonymkode: ff7de...fcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring og hør med dem? Bytt adresse på barnet til fars adresse?

Anonymkode: 2ffb7...68b

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var 3 (!) mnd behandlingstid på adresseendring i folkeregisteret. Du kan melde adresseendring på Posten, så vil du i alle fall få brevposten deres. 

AnonymBruker
Skrevet

Liten avsporing. Kan nav pålegge personer med hovedansvaret for barn under 18 år å flytte til andre kanten av landet grunnet jobb?

Anonymkode: 5db71...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Liten avsporing. Kan nav pålegge personer med hovedansvaret for barn under 18 år å flytte til andre kanten av landet grunnet jobb?

Reagerte på dette jeg også.. Har du fått dette skriftlig at du måtte takke ja eller miste dagpengene? 

Anonymkode: 99dd7...b6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 17 år og bor ikke engang hjemme ("August 2025 flyttet 17-åringen hjemmefra for å bo på internat/vgs 2 timer unna")

Anonymkode: 7dc0f...c16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Reagerte på dette jeg også.. Har du fått dette skriftlig at du måtte takke ja eller miste dagpengene? 

Anonymkode: 99dd7...b6f

Selvfølgelig.

"Unntak på grunn av tungtveiende sosiale hensyn knyttet til barn i nær familie

Medlem som kan dokumentere tungtveiende sosiale hensyn knyttet til omsorgsansvar for små barn i nær familie, kan anses som reell arbeidssøker selv om vedkommende ikke er villig til å flytte, og uavhengig av om vedkommende bare søker deltidsarbeid.

Det er det formelle omsorgsansvaret som er avgjørende, ikke om det er biologiske foreldre eller fosterforeldre som har omsorgen.

Eksempler som etter praksis godkjennes:

Foreldre med barn under 1 år. Gjelder bare for én av foreldrene.

Eneansvar for barn til og med syvendeklasse

Eneansvar for barn opp til 18 år når de har spesielle behov. Det må foreligge dokumentasjon fra lege eller annen behandler.

Når foreldrene ikke bor sammen, men likevel har delt omsorgsansvar for barn til og med syvendeklasse eller for barn opp til 18 år når de har spesielle behov, vil begge foreldrene kunne godkjennes som lokal- og deltidsarbeidssøker. Det er ikke krav til at omsorgsansvaret er likt fordelt mellom foreldrene.

Når en av foreldrene arbeider skift/turnus eller har sitt daglige virke utenfor lokalmiljøet, og foreldrene har

omsorg for barn til og med syvendeklasse

omsorg for barn opp til 18 år med spesielle behov. Det må foreligge dokumentasjon fra lege eller annen behandler."

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r04-00#KAPITTEL_2-5

Anonymkode: fb5db...967

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...