Gå til innhold

Oss damer over 40, idrett og styrke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41 og har startet med padel to ganger i uken. Jeg trener en gang med venner og en gang med instruktør. Jeg vet at jeg burde trene styrke minst to ganger i uken for å forebygge skade, men mangler tid og overskudd til dette, så det blir en fullkroppsøkt i uken. Jeg har barn og jobb som krever sitt. Padel gir meg så mye livsglede i en travel hverdag.

Hva gjør dere andre som har en idrett dere holder på med? Hvor mye trener dere idretten og hvor mye trener dere styrke og kondisjon utenom idretten? 

Anonymkode: 8df23...308

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trener crossfit som gir mye styrke og kondis. I tillegg sykler jeg en del landevei, går litt langrenn og løper litt, helst i skogen. 

Anonymkode: 619a7...981

AnonymBruker
Skrevet

Tung styrke tre ganger i uka. Hater det, men vet at det må prioriteres. Går tur med hunden hver dag. Og så til den aktiviteten jeg faktisk liker, som er yoga. Skulle gjerne gjort det oftere, men det blir dessverre bare tid til to ganger i uka.

Anonymkode: 8e3f3...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med ishockey i midten av tredveåra. 

Har én eller to styrkeøkter i uken og en lavintensitets fettforbrenningsøkt i uken i tillegg. En ishockryøkt er 50 min, eksplosiv, utholdenhet, styrke og balanse i ett. Beinhard trening. Må være i god form for å i det hele tatt klare utøve sporten. 

Den har gitt meg en ny livsglede OG treningsglede jeg aldri har hatt før. 

Anonymkode: b47c5...002

AnonymBruker
Skrevet

Er 52 år mann, løper 5-6 ganger i uken, kan sitte inne å sykle 1-2 ganger i uken, går på langrenn og rando, spiller også golf. Ganske så aktiv mao. Konkurrerer i løping. Trener ikke styrke, vet jeg burde, men det er så kjedelig synes jeg. Har trent så mye styrke oppigjennom at jeg har blitt drittlei. 

Anonymkode: f3008...280

AnonymBruker
Skrevet

Er 45. Trener kampsport 5 ganger i uka, yoga 1-2, styrke 1-2, klatring en, ridning 2-3 og går en god del turer, i snitt 12 000 kritt per dag (noen sedate dager drar ned snittet). I sommerhalvåret sykler jeg stort sett overalt, men jeg orker ikke å sykle på vinteren.

Anonymkode: 815ee...d53

AnonymBruker
Skrevet

40 år. Driver med hinderløp og terrengløp. Utenom sesongen så løper jeg 4-5 dager i uka, og trener styrke de andre dagene. 

Anonymkode: 808e7...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2026 den 16.37):

Jeg er 41 og har startet med padel to ganger i uken. Jeg trener en gang med venner og en gang med instruktør. Jeg vet at jeg burde trene styrke minst to ganger i uken for å forebygge skade, men mangler tid og overskudd til dette, så det blir en fullkroppsøkt i uken. Jeg har barn og jobb som krever sitt. Padel gir meg så mye livsglede i en travel hverdag.

Hva gjør dere andre som har en idrett dere holder på med? Hvor mye trener dere idretten og hvor mye trener dere styrke og kondisjon utenom idretten? 

Padel er bra trening og med én fullkropps styrkeøkt i uka i tillegg, har du 3 økter i uka: 2 cardio og én styrke, og det er absolutt bra nok for å holde seg i god form mht kondisjon og styrke. Det er ingen regel som sier at du må trene styrke minimum 2 ganger i uka for å unngå skader. Det kan du få både om du trener 5 ganger og 1 gang. Men hvis du har ambisjoner om å få større muskler og bli sterk, så må du trene styrke oftere enn 1 gang i uka. 

Mht styrkeøkt vil jeg anbefale at du trener tungt på baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress ), så kan du heller ta litt lettere vekter på armøvelser 
og enkeltbeinutøvelser (padel har en del brå vridninger så jeg ville anbefalt at du trener utfall og at du trener enkeltbensmarkløft i stedet for vanlig markløft (bruk manualer/kettlebells i én eller begge hender). Men husk at en fullkroppsøkt ikke betyr at du må gjøre typ 15 ulike øvelser. Selv om det finnes veldig mange ulike styrkeøvelser, så blir du ikke nødvendigvis noe sterkere av å gjøre alle øvelsene du vet om i en kjempelang økt på 2-3 t. I stedet blir du sliten og klarer å yte mindre enn om du hadde kuttet ned på antall øvelser: kvalitet foran kvantitet! På baseøvelser vil jeg anbefale få, men tunge reps. På baseøvelsene får du automatisk inn litt kjernemuskeltrening, men siden padel krever litt av kjernemusklene, ville jeg ha trent kjernemuskulaturen spesifikt i tillegg (husk også skrå mage/ryggmuskulatur), men jeg ville tatt disse øvelsene som matteøvelser etter padeløktene og ikke i styrkeøkta. Der har du nok med de andre øvelsene. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Begynte med ishockey i midten av tredveåra. 

Har én eller to styrkeøkter i uken og en lavintensitets fettforbrenningsøkt i uken i tillegg. En ishockryøkt er 50 min, eksplosiv, utholdenhet, styrke og balanse i ett. Beinhard trening. Må være i god form for å i det hele tatt klare utøve sporten. 

Den har gitt meg en ny livsglede OG treningsglede jeg aldri har hatt før. 

Anonymkode: b47c5...002

Jeg tror vi kjenner på det samme, bare med ulik idrettsform. 

jeg trenger å være i god form for padel også, men hvis jeg trener for mye utenom blir jeg sliten og klarer ikke gi alt. 

Grüner skrev (11 timer siden):

Padel er bra trening og med én fullkropps styrkeøkt i uka i tillegg, har du 3 økter i uka: 2 cardio og én styrke, og det er absolutt bra nok for å holde seg i god form mht kondisjon og styrke. Det er ingen regel som sier at du må trene styrke minimum 2 ganger i uka for å unngå skader. Det kan du få både om du trener 5 ganger og 1 gang. Men hvis du har ambisjoner om å få større muskler og bli sterk, så må du trene styrke oftere enn 1 gang i uka. 

Mht styrkeøkt vil jeg anbefale at du trener tungt på baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress ), så kan du heller ta litt lettere vekter på armøvelser 
og enkeltbeinutøvelser (padel har en del brå vridninger så jeg ville anbefalt at du trener utfall og at du trener enkeltbensmarkløft i stedet for vanlig markløft (bruk manualer/kettlebells i én eller begge hender). Men husk at en fullkroppsøkt ikke betyr at du må gjøre typ 15 ulike øvelser. Selv om det finnes veldig mange ulike styrkeøvelser, så blir du ikke nødvendigvis noe sterkere av å gjøre alle øvelsene du vet om i en kjempelang økt på 2-3 t. I stedet blir du sliten og klarer å yte mindre enn om du hadde kuttet ned på antall øvelser: kvalitet foran kvantitet! På baseøvelser vil jeg anbefale få, men tunge reps. På baseøvelsene får du automatisk inn litt kjernemuskeltrening, men siden padel krever litt av kjernemusklene, ville jeg ha trent kjernemuskulaturen spesifikt i tillegg (husk også skrå mage/ryggmuskulatur), men jeg ville tatt disse øvelsene som matteøvelser etter padeløktene og ikke i styrkeøkta. Der har du nok med de andre øvelsene. 

Takk for motiverende innlegg. Målet mitt er å fortsette med padel og bli flinkere, og å holde meg skadefri. Jeg vil gjerne stramme opp litt også, men treningsgleden er det viktigste. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...